Architectural ideas must be represented by systematic and orthographic representation,
physical or digital modeling, else a combination of these methods. The architect defines the project
period; by taking into account the structural and natural environment, paying attention to construction
methods, building materials, efficiency, performance, and the individual and social order it will create,
people can make appropriate use of the above-mentioned architectural design methods. This choice
of tool used by the architect to convey his thoughts to the other party is important both professionally
and socially. Whether it is an idea project, concept, preliminary or implementation project, this tool
selection reveals the architect's perspective on the profession. Just as architectural thought
determines the form of representation, the method of representation also has a shaping and changing
effect on architectural thought. This relationship is reciprocal. While the innovative thought and art
movements that emerged with modernity improved the representation of architectural thought, the use
of computers and other technological developments towards the end of the 20th century gave
designers the opportunity to carry their works to digital environments. In this article, the importance of
the representation of architectural thought, the effects created by the tools and environments chosen
for this purpose, and the stages of reflection of the images designed in the mind of the designer on
paper, digital environment and real environment are examined.
Mimari düşüncenin kavramsal ve ortografik çizimlerle, fiziksel veya sayısal olarak
modellenmesiyle yahut bu metotların birkaçının bir arada kullanılmasıyla temsil edilmesi gerekir.
Mimar, proje önerisini; yapılı ve doğal çevreyi gözeterek inşa metoduna, yapı malzemesine,
yüksekliğine, ölçeğine, yaratacağı bireysel ve toplumsal etkiye dikkat ederek yukarıda bahsedilen
mimari temsil yöntemlerinden uygun olanları kullanır. Mimarın düşündüklerini karşı tarafa aktarma
konusunda kullandığı bu araç seçimi hem mesleki hem de toplumsal açıdan önemlidir. İster fikir
projesi ister konsept, ön veya uygulama projesi olsun, bu araç seçimi mimarın mesleğe olan bakış
açısını ortaya koyar. Mimarlık düşüncesi temsilin biçimini belirlediği gibi temsil yöntemi de mimarlık
düşüncesi üzerinde şekillendirici değişimsel bir etkiye sahiptir. Bu ilişki karşılıklıdır. Modernite ile
ortaya çıkan yenilikçi düşünce ve sanat akımlarının mimari düşüncenin temsiliyetini geliştirmesiyle
birlikte 20. yy'ın sonlarına doğru bilgisayar kullanımı ve diğer teknolojik gelişmelerle tasarımcılar,
çalışmalarını dijital ortama taşıma fırsatı yakalamıştır. Bu makalede; mimari düşüncenin temsiliyetinin
önemi, bu amaçla seçilen araç ve ortamların yarattığı etkiler ve tasarımcının zihninde tasarlanan
imgelerin kâğıda, dijital ortama ve gerçek ortama yansımasının aşamaları irdelenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Architectural Design |
Journal Section | Review Articles |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2024 |
Submission Date | October 15, 2023 |
Acceptance Date | March 14, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 5 Issue: 2 |