The purpose of this study is to investigate the relationship between attitude towards English language and language learning strategy use. The sample group of the present quantitative study is 100 preparatory class students from Bingöl University. The scales used in the present study are Attitude towards English as a foreign Language Scale consisting of 30 items (Aydoslu, 2005), and Language Learning Strategy Scale (Oxford, 1990) with 52 items. The data collected were analyzed by SPSS program. The main finding is that students with more positive attitudes towards English language use language learning strategies more frequently compared to those who have less positive attitude. Another result of the present study is that participants with more positive attitudes used memory, cognitive, metacognitive and social strategies respectively while no significant difference was found between participants’ attitude and use of compensation and affective strategies.
Bu çalışmanın amacı, İngilizce diline karşı tutum ile dil öğrenme stratejisi kullanımı arasındaki ilişkiyi incelemektir. Mevcut niteliksel araştırmanın örneklem grubu Bingöl Üniversitesi'nden 100 hazırlık sınıfı öğrencisinden oluşmaktadır. Bu öğrenciler rastgele seçilmiştir. Bu çalışmada kullanılan ölçekler 30 maddeden oluşan İngilizce ’ye Yönelik Tutum Ölçeği (Aydoslu,2005) ve 52 maddeden oluşan Dil Öğrenme Stratejisi Ölçeğidir (Oxford, 1990).Toplanan veriler SPSS programı ile analiz edilmiştir.
Bu çalışmanın temel bulgusu, İngilizce diline karşı daha yüksek tutumları olan öğrencilerin, daha düşük tutum düzeyine sahip olanlara kıyasla dil öğrenme stratejilerini daha sık kullanmasıdır. Bu çalışmanın bir başka sonucu ise, daha olumlu tutumları olan katılımcıların sırasıyla hafıza, bilişsel, üst bilişsel ve sosyal stratejileri kullandıkları, tutum düzeyleri ile telafi ve duygusal stratejilerin kullanımı arasında da anlamlı bir fark bulunmadığıdır
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Submission Date | January 2, 2020 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 6 Issue: 1 |