Sanat Tarihi Eğitim Modülünün Ortaokul Öğrencilerinin Sanata Yönelik Tutumlarına Etkisi
Year 2024,
, 506 - 519, 28.04.2024
Dilek Maktal Canko
,
Seda Ağırbaş
,
Serkan Denizli
Abstract
Bu çalışmanın amacı, seçmeli görsel sanatlar dersi içerisinde yürütülmüş olan sanat tarihi eğitim modülünün ortaokul 6. sınıf öğrencilerinin sanata karşı tutumlarına etkisinin incelenmesidir. Bu anlamda toplanan nicel ve nitel veriler ile öğrencilerin sanata ilgisinin ve bakış açısının olumlu yönde değişip değişmediği analiz edilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu, İzmir ili Karabağlar ilçesinde yer alan Fevzi Çakmak Ortaokulu 6D sınıfında öğrenim gören 30 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada nitel ve nicel araştırma yöntemlerinin birlikte yer aldığı karma yöntem kullanılmıştır. Çalışmada nicel veri toplama aracı olarak “Sanat Karşı Tutum Ölçeği”, nitel veri toplama aracı olarak da öğrenciler ve öğretmen ile yarı-yapılandırılmış bireysel görüşme yöntemi kullanılmıştır. Nice veri analizi sonucunda deney işleminin etkili olmadığı ve sanat tarihi eğitimi modülünün öğrencilerin sanata yönelik tutumlarında değişiklik yaratmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Bununla birlikte nitel veriler ve gözlemler ile sanat tarihi eğitim modülünün öğrencilerin sanat eserlerine ve tarihine ilgilerinde artış sağladığı ve hayal gücünün ve yaratıcılık yönlerinin gelişmesine katkıda bulunduğu tespit edilmiştir. Nitel bulgularda olumlu sonuçlara ulaşılması bu modülün daha uzun ve yoğun şekilde uygulanması gereğini düşündürmüştür. Bu bağlamda, eğitim modelinin bir sonraki çalışmada uzun süreli bir modül şeklinde tasarlanması ve içeriğinde geçen konuların ve görsellerin ve oyun-bilmece gibi öğretim metodlarının daha yoğun kullanılması önerilmiştir.
Supporting Institution
Bu makale Ege Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinasyon Birimi tarafından desteklenmiştir. Proje Numarası: 21042
Thanks
Bu makaleye konu olan projeyi gerçekleştirmemize izin veren İzmir İl Milli Eğitim Müdürlüğüne ve projeyi yürüttüğümüz Fevzi Çakmak Ortaokulu 6D sınıfı öğrencilerine ve görsel sanatlar öğretmenine teşekkür ederiz.
References
- Altuner, H. (2007). Türkiye’de Sanat Tarihi ve Cumhuriyet’ten Günümüze Sanat Tarihi Eğitimi. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(2),79-90.
- Batur, A. (2002). Türkiye’de Sanat Tarihi Eğitimi ve Sorunları. Sanat Dünyamız. İstanbul, 84.
- Christensen. L. B. & Johnson. R. B.. & Turner. L. A. (2014). Research Methods. Design. and Analysis. Pearson.
- Creswell. J. W.. & Clark. V. L. P. (2017). Designing and conducting mixed methods research. Sage publications.
- Dede, H (2016). “Öğrencilerin Sanata Karşı Bakış Açılarını Ortaya Koymaya Yönelik Bir Tutum Ölçeği”. İdil C 5, S. 25, 1559-1576.
- Genç A. & Sipahioğlu A. (1990). Görsel Algılama “Sanatta Yaratıcı Süreç”. Sergi Yayınevi. İzmir.
- Hollingsworth, M. (2009). Dünya Sanat Tarihi. (Çev. R. Küçükerdoğan - B. Ergüder). İnkılap Kitabevi. İstanbul.
Kırıçoğlu, O. & Stokrocki, M. (1997). Ortaöğretim Sanat Öğretimi. YÖK Yayınları. Ankara.
- May R. (2007). Yaratma Cesareti. Metis Yayınları. İstanbul.
- MEB (Millî Eğitim Bakanlığı) (1949), Tebliğler Dergisi. C. 12. Eylül 1949. Sayı 557. Millî Eğitim Basımevi. Ankara, 113-117.
- MEB (Millî Eğitim Bakanlığı) (1991), Sanat Tarihi Dersi Öğretim Programı. Millî Eğitim Basımevi. Ankara.
- Mülayim, S. (2018). Sanat Tarihine Giriş. Yeditepe Yayınevi. İstanbul.
- San İ (2019). Sanat ve Eğitim. Ütopya Sanat Dizisi. Ankara.
- San İ (2020). Çocuk ve Sanat. Yeni İnsan Yayınevi. İstanbul.
- Tansuğ, S. (1982). Sanatın Görsel Dili. Urart Sanat Galerisi. İstanbul.
- Yüksel, S. (2003). Türkiye'de Program Geliştirme Çalışmaları ve Sorunları. Milli Eğitim Dergisi. Sayı 159. http://mufredat.meb.gov.tr
Year 2024,
, 506 - 519, 28.04.2024
Dilek Maktal Canko
,
Seda Ağırbaş
,
Serkan Denizli
References
- Altuner, H. (2007). Türkiye’de Sanat Tarihi ve Cumhuriyet’ten Günümüze Sanat Tarihi Eğitimi. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(2),79-90.
- Batur, A. (2002). Türkiye’de Sanat Tarihi Eğitimi ve Sorunları. Sanat Dünyamız. İstanbul, 84.
- Christensen. L. B. & Johnson. R. B.. & Turner. L. A. (2014). Research Methods. Design. and Analysis. Pearson.
- Creswell. J. W.. & Clark. V. L. P. (2017). Designing and conducting mixed methods research. Sage publications.
- Dede, H (2016). “Öğrencilerin Sanata Karşı Bakış Açılarını Ortaya Koymaya Yönelik Bir Tutum Ölçeği”. İdil C 5, S. 25, 1559-1576.
- Genç A. & Sipahioğlu A. (1990). Görsel Algılama “Sanatta Yaratıcı Süreç”. Sergi Yayınevi. İzmir.
- Hollingsworth, M. (2009). Dünya Sanat Tarihi. (Çev. R. Küçükerdoğan - B. Ergüder). İnkılap Kitabevi. İstanbul.
Kırıçoğlu, O. & Stokrocki, M. (1997). Ortaöğretim Sanat Öğretimi. YÖK Yayınları. Ankara.
- May R. (2007). Yaratma Cesareti. Metis Yayınları. İstanbul.
- MEB (Millî Eğitim Bakanlığı) (1949), Tebliğler Dergisi. C. 12. Eylül 1949. Sayı 557. Millî Eğitim Basımevi. Ankara, 113-117.
- MEB (Millî Eğitim Bakanlığı) (1991), Sanat Tarihi Dersi Öğretim Programı. Millî Eğitim Basımevi. Ankara.
- Mülayim, S. (2018). Sanat Tarihine Giriş. Yeditepe Yayınevi. İstanbul.
- San İ (2019). Sanat ve Eğitim. Ütopya Sanat Dizisi. Ankara.
- San İ (2020). Çocuk ve Sanat. Yeni İnsan Yayınevi. İstanbul.
- Tansuğ, S. (1982). Sanatın Görsel Dili. Urart Sanat Galerisi. İstanbul.
- Yüksel, S. (2003). Türkiye'de Program Geliştirme Çalışmaları ve Sorunları. Milli Eğitim Dergisi. Sayı 159. http://mufredat.meb.gov.tr