Bu çalışmanın temel amacı halen görev yapmakta olan öğretmenlerin (Sınıf, Fen ve
Teknoloji, Biyoloji, Türkçe) çevre ve çevre eğitimi, insan beyni ve genetiği, sağlık ve cinsel
eğitim üzerine görüşlerini ortaya koymaktır. Bu çalışmanın araştırma yöntemi alan
taramasıdır. Çalışmada kullanılan veri toplama aracı Biohead-Citizen projesi çerçevesinde
geliştirilmiş olan “Biohead-Citizen Anketidir”. Araştırma sonuçlarına göre, özellikle
öğretmenlerin çevre kirliliğine yönelik konularda çok hassas oldukları ve okullarda verilen
sağlık eğitiminin öğrencilerin davranışlarını etkileyen önemli bir role sahip olduğu sonucu
bulunmuştur. Araştırma sonuçları, cinsiyet, öğretim deneyimi, anne-baba eğitim seviyesi
durumunun görüşler üzerinde anlamlı bir farklılığa neden olmadığını göstermektedir. Buna
ek olarak, çocukluk yaşam yerine göre öğretmenlerin çevre ve çevre eğitimine yönelik
görüşlerinde anlamlı farklılıklar bulunmuştur. Ayrıca öğretmenlerin mezuniyet alanlarının
insan beyni ve genetik ile ilgili görüşleri üzerinde de etkiye sahip olduğu ortaya
konulmuştur.
The main aim of this study is to present in-service teachers’ (Class, Science, Biology and Turkish Language Teachers) views on the environment and environmental education, human brain and genetics, health and sexual education. The research method of the study is field study. The Biohead- Citizen Questionnaire developed in the context of Biohead-Citizen project was used as main data collection tool in the study. According to the research results, it is found out that teachers’ sensitivity related to environmental pollution is high and teachers believe that health education in the schools plays an important role to effects the students’ behaviour. The research results showed that there was no statistically significant difference in mean scores for gender, teaching experience and mother-father education level. In addition, it is found that there was statistically difference in the views on environment and environmental education mean scores of teachers according to his/her childhood living place. Finaly, teachers’ graduation branches have also effects on their views related to human brain and genetics.
In service teachers Environmental education Human brain and genetics Health and sexual education
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2016 |
Submission Date | November 3, 2017 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 7 Issue: 13 |