This study aims at investigating high school and university students’ motivation towards chemistry
and at conducting the validity and reliability study of the Chemistry Motivation Scale to be used for that purpose. In addition to that, the effects of gender on motivation was also focused on in this
research. The Chemistry Motivation Scale was employed so as to determine the students’ motivations
towards chemistry. The study group was composed of high school and university students. Having
done the validity and reliability analyses of the Chemistry Motivation Scale, it was applied to high
school and university students; and the differences between students’ motivations were examined.
Following the analyses of the data, it was found that grade level was influential in students’
motivations in chemistry, but that gender was not.
Bu çalışmada, lise ve üniversite öğrencilerinin kimyaya yönelik motivasyonları incelenmiştir ve bu
amaçla kullanılan Kimya Motivasyon Ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışmaları yapılmıştır. Aynı
zamanda, cinsiyetin motivasyon üzerindeki etkisi de araştırılmıştır. Öğrencilerin kimyaya yönelik
motivasyonlarını belirlemek amacıyla Kimya Motivasyon Ölçeği kullanılmıştır. Çalışma grubunu lise
ve üniversite öğrencileri oluşturmuştur. Kimya Motivasyon Ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik
çalışmaları yapıldıktan sonra lise ve üniversite öğrencilerine uygulanıp öğrencilerin motivasyonları
arasındaki farklılıklar incelenmiştir. Verilerin analizi sonucunda, öğrencilerin kimyaya yönelik
motivasyonlarına sınıf düzeyinin bir etkisinin olduğu, fakat cinsiyetin bir etkisinin olmadığı
belirlenmiştir.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 1, 2014 |
Submission Date | November 6, 2017 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 5 Issue: 10 |