Çalışmanın amacı; 11. sınıf öğrencilerinin, kimya dersi “Kimyasal Reaksiyonlar ve Enerji” ünitesine
yönelik hazır bulunuşluklarını belirlemek için geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı geliştirmektir. Testi
geliştirme sürecinde; öncelikle ünitenin anlamlı öğrenilmesine temel oluşturan kavramlar
belirlenmiştir. Ardından, bu kavramların önem düzeyleri dikkate alınarak test maddeleri
oluşturulmuş ve uzman görüşleriyle gerekli düzenlemeler yapılmıştır. Pilot uygulama, İzmir ilinde
bulunan çeşitli liselerde öğrenim gören toplam 170 öğrenci üzerinde gerçekleşmiştir. Madde analizi
sonucunda son şekli belirlenen testte, 5 seçenekli 25 adet çoktan seçmeli soru yer almaktadır. Testin
çalışmadaki KR-‐‑20 güvenilirlik katsayısı 0,86 olarak hesaplanmıştır. Yapılan istatistiksel analizler,
“Kimyasal Reaksiyonlar ve Enerji” ünitesine yönelik geliştirilen Hazır Bulunuşluk Testi’nin geçerli ve
güvenilir bir test olduğunu ortaya koymaktadır.
The purpose of the study was to develop a valid and reliable instrument to identify 11th grade
studentsʼ readiness for learning the unit of Chemical Reactions and Energy in chemistry course.
Firstly, prerequisite subjects and concepts for meaningful learning of the unit were determined in the
test development process. Then, the test items were formed considering the concepts’ significance
levels, and the necessary arrangements were made with expert opinions. Pilot implementation was
administered to 170 students educated in various high schools in İzmir. In the final version of the test
which was formed using the results of item analysis, there are 25 multiple choice questions which
have 5 options. In this study, reliability of the test was found as 0.86 by using KR-‐‑20 formula.
Statistical analyses show that the readiness test developed for Chemical Reactions and Energy unit is
valid and reliable.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 1, 2014 |
Submission Date | November 6, 2017 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 5 Issue: 10 |