Bu araştırmada, ilkokul 4. Sınıf Sosyal Bilgiler dersi “İnsanlar, yerler ve çevreler” öğrenme alanının sınıf dışı eğitim etkinlikleriyle öğretiminin, öğrencilerin sosyal bilgiler dersine yönelik tutumları üzerine etkisini ortaya koymak amaçlanmıştır. Araştırmada ön-test son-test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, uygun örneklem seçimine gidilerek, 2018-2019 eğitim-öğretim yılı orta sosyo-ekonomik düzeyde bir devlet okulunun biri deney (n=33) biri kontrol grubu (n=31) olmak üzere iki 4. sınıfı oluşturmuştur. Yapılan deneysel çalışma altı hafta sürmüştür. Altı haftalık bu süreçte deney grubunda dersler sınıf dışı eğitim etkinliklerine dayandırılarak, kontrol grubunda ise sosyal bilgiler dersi öğretim programı içeriği ve etkinlikleriyle işlenmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak Ulu-Kalın ve Topkaya (2017) tarafından geliştirilen “İlkokul 4. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersi Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizi, SPSS 23 paket programı ile değerlendirilmiş ve betimsel istatistikler (aritmetik ortalama, standart sapma), bağımsız örneklemler için t-testi, karışık ölçümler için iki yönlü ANOVA ile yapılmıştır. Verilerin analizi sonucu, deney ve kontrol grubunun sosyal bilgiler dersi tutum ölçeği ön test son test puanları arasında deney grubu lehine anlamlı bir farklılık saptanmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre sınıf dışı eğitim etkinlikleri ile sosyal bilgiler dersini alan öğrencilerin tutum düzeyleri, sosyal bilgiler dersi öğretim programı ve etkinliklerine göre ders işleyen kontrol grubu öğrencilerinden anlamlı düzeyde yüksek bulunmuştur. Sonuç olarak, Sınıf dışı eğitim yaklaşımı, öğrencilerin sosyal bilgiler dersine yönelik tutumlarında olumlu olarak etki ettiği ortaya çıkmıştır.
DOKUZ EYLÜL ÜNİVERSİTESİ
2019.KB.EGT.005 '(2018309)'
2019.KB.EGT.005 '(2018309)'
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Project Number | 2019.KB.EGT.005 '(2018309)' |
Publication Date | June 30, 2020 |
Submission Date | April 2, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 11 Issue: 1 |