Bu araştırmada, özel eğitim öğretmen adaylarının yansıtıcı düşünme eğilimlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmaya, Bolu ilinde Özel Eğitim Öğretmenliğinde okuyan 118 öğrenci katılmıştır. Araştırma betimleyici tipte olup genel tarama modellerinden tekil tarama modeliyle desenlenmiştir. Veriler, katılımcılara Yansıtıcı Düşünme Eğilimi Ölçeği (YANDE) ile Demografik Bilgi Formunun dijital olarak gönderilmesiyle toplanmıştır. Verilerin analizinde parametrik olmayan testler kullanılmıştır. Araştırma sonucunda özel eğitim öğretmen adaylarının “Öngörülü ve İçten Olma” boyutunda yansıtıcı düşünme eğilimleri yüksek düzeyde bulunurken; Sürekli ve Amaçlı Düşünme, Öğretim Sorumluluğu ve Bilimsellik ve Araştırmacı boyutlarında yansıtıcı düşünme eğilimleri orta düzeyde bulunmuştur. Katılımcıların Açık Fikirlilik, Sorgulayıcı ve Etkili Öğretim ve Mesleğe Bakış boyutları ile ölçeğin genelinde gözlenen yansıtıcı düşünme eğilimleri ise düşük düzeyde bulunmuştur. Katılımcıların cinsiyetine göre “Sürekli ve Amaçlı Düşünme” ve “Sorgulayıcı ve Etkili Öğretim” faktörleri ile ölçeğin genelinden aldıkları puanlar arasında anlamlı fark bulunmuştur. Öte yandan katılımcıların yaşı ile “Açık Fikirlilik” ve “Mesleğe Bakış” faktörlerinde anlamlı fark bulunmuştur.
yansıtıcı düşünme eğilimi öğretmen adayı özel eğitim öğretmen adayı
This study aims to reveal the reflective thinking tendencies of prospective special education teachers. A total of 118 students studying Special Education Teaching in Bolu province participated in the study. The research is descriptive and was designed with the single survey model, one of the general survey models. Data were collected by sending the Reflective Thinking Tendency Scale (RTSS) and Demographic Information Form digitally to the participants. In data analysis, non-parametric tests was used. As a conclusion, while the reflective thinking tendencies of the prospective special education teachers were high in the "Foresighted and Sincere" factor. Their reflective thinking tendencies were medium at "Continuous and Intentional Thinking", "Teaching Responsibility and Science " and "Researcher" factors. On the other hand their reflective thinking tendencies observed in the factors of "Open Minded", "Interrogative and Effective Teaching" and "Looking Professional" and the overall scale were low. Significant difference was observed in the participants' scores in the factors of "Continuous and Intentional Thinking", " Interrogative and Effective Teaching" and in the overall scale according to gender.At the same time significant difference was observed in the participants' scores in the dimensions of "Open Minded" and "Looking Professional" according to age
Reflective thinking tendency Prospective teacher Prospective special education teacher
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 27 Haziran 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 28 Haziran 2023 |
Gönderilme Tarihi | 15 Mart 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 14 Sayı: 1 |