In this study, a scale was developed to measure the awareness of high school students about polar research. A total of 665 high school students participated in the study. The validity of the scale was ensured using both exploratory and confirmatory factor analyses. The Polar Research Awareness Scale was determined and validated using a convenience sampling method with a different sample group. Data was collected from 300 students for exploratory factor analysis and from 365 students for confirmatory factor analysis. As a result, a valid and reliable Likert type scale was developed to evaluate the awareness of high school students about polar research. The scale consists of 28 items and the overall Cronbach Alpha reliability coefficient of the scale was determined as .943. In the analyses related to the sub-dimensions; Cronbach Alpha coefficients were obtained as .944 for the dimension of the effects of polar research, .857 for the dimension of information awareness, .871 for the dimension of interest and participation in polar research, and .831 for the dimension of the importance of polar research. It has been proven that the CFI (0.960), NFI (0.950), NNFI (0.960), GFI (0.810) and RMSEA (0.081) values for the research model are acceptable fit indexes between the model and the data. Therefore, the obtained fit indexes showed that the model has a good fit.
Bu çalışmada, lise öğrencilerinin kutup araştırmaları konusundaki farkındalığını ölçmek için bir ölçek geliştirilmiştir. Çalışmaya toplam 665 lise öğrencisi katılmıştır. Hem açımlayıcı hem de doğrulayıcı faktör analizleri kullanılarak ölçeğin geçerliği sağlanmıştır. Farklı bir örneklem grubu kullanılarak kolay ulaşılabilir örnekleme yöntemi ile kutup araştırmaları farkındalık ölçeği doğrulanmıştır. Açımlayıcı faktör analizi için 300 öğrenciden, doğrulayıcı faktör analizi için 365 öğrenciden veri toplanmıştır. Sonuçta, lise öğrencilerinin kutup araştırmaları konusundaki farkındalığını değerlendirmek için geçerli ve güvenilir bir Likert tipi ölçek geliştirilmiştir. Ölçek 28 maddeden oluşmaktadır ve ölçeğin genel Cronbach Alpha güvenirlik katsayısı .943 olarak belirlenmiştir. Alt boyutlarla ilgili analizlerde; kutup araştırmalarının etkileri boyutu için .944, bilgi farkındalığı boyutu için .857, kutup araştırmalarına ilgi ve katılım boyutu için .871 ve kutup araştırmalarının önemi boyutu için .831 değerlerinde Cronbach Alpha katsayıları elde edilmiştir. Araştırma modeli için CFI (0,960), NFI (0,950), NNFI (0,960), GFI (0,810) ve RMSEA (0,081) değerlerinin model ile veri arasında kabul edilebilir uyum indeksleri olduğu kanıtlanmıştır. Dolayısıyla, elde edilen uyum indeksleri modelin iyi bir uyuma sahip olduğunu göstermiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | August 13, 2024 |
Publication Date | August 28, 2024 |
Submission Date | June 8, 2024 |
Acceptance Date | August 9, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 15 Issue: 2 |