Bu çalışma, okul müdürlerinin dağıtımcı liderlik davranışlarının öğretmenlerin iş performansında örgütsel iletişimin aracı rolünü incelemek amacıyla yürütülmüştür. Bu amaç doğrultusunda 2023 - 2024 eğitim öğretim yılı İstanbul ili Kağıthane ilçesinde ilkokul, ortaokul ve lise olmak üzere çeşitli düzeylerde görevli 385 öğretmenden oluşmaktadır. Bu araştırma verileri Demografik Bilgi Formu, Dağıtımcı Liderlik Ölçeği, Öğretmen İş Performansı Ölçeği ve Örgütsel İletişim Ölçeği kullanılarak elde edilmiştir. Araştırmada ilk olarak dağıtımcı liderlik ve dağıtımcı liderlik davranışlarını sonrasın da iş performansı ve öğretmenlerin iş performansı ile son olarak da örgütsek iletişim ve örgütsel iletişimin aracı rolü kavramı hakkında bilgiler verilmiş ve daha sonra kavramlar arasındaki ilişkiler araştırılmıştır. Araştırmanın bağımsız değişkeni ile aracı değişkenin bağımlı değişken üzerinde üzerindeki etkileri incelenmiştir. Araştırma sonucunda ulaşılan veriler için Korelasyon Analizi, Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA), Regresyon Analizi ve Process Hayes ile Aracılık Testinden yararlanılmıştır. Yapılan araştırmaya göre okul müdürlerinin dağıtımcı liderlik davranışının öğretmen iş performansında örgütsel iletişimin tam aracı rolü olduğu sonucuna ulaşıldı.
Abstract. This study was conducted to examine the mediating role of organizational communication climate in the relationship between distributed leadership behaviors of school principals and teachers' job performance.The relational screening model, one of the quantitative research methods, was used in the research. The research sample consists of 385 teachers working at various levels, including primary school, secondary school and high school, in the Kağıthane district of Istanbul province in the 2023 - 2024 academic year. Research data were obtained using the Demographic Information Form, Distributed Leadership Scale, Teacher Job Performance Scale and Organizational Communication Climate Scale. In the study, information was given about distributed leadership and distributed leadership behaviors, then job performance and teachers' job performance, and finally about the concept of organizational communication and the mediating role of organizational communication climate, and then the relationships between the concepts were investigated. The effects of the independent variable of the research and the mediator variable on the dependent variable were examined. Correlation Analysis, Regression Analysis and Process Hayes and Mediation Test were used for the data obtained in the research. According to the research findings, it has been concluded that organizational communication climate has a full mediating role in school principals' distributed leadership behavior in predicting teacher job performance. When school principals distribute tasks by taking into account teachers' interests, desires and skills, it can increase teachers' job performance.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Social and Humanities Education (Excluding Economics, Business and Management) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 14, 2024 |
Publication Date | December 28, 2024 |
Submission Date | April 22, 2024 |
Acceptance Date | October 17, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 15 Issue: 3 |