The aim of this study is to conduct the adaptation, validity and reliability study of the “Individual Entrepreneurial Tendencies Scale of High School Students” developed by Kurniawan et al. (2019;2021) into Turkish. The research was conducted with different study groups. For the first study group, the language validity of the scale was tested on 58 high school students (69% female and 31% male) in the 12th grade of the language department of Anatolian High School studying English in the central district of Van province. The Turkish and English forms were administered to these students two weeks apart and according to the results, the correlation value between the two forms was found to be r= .70, (p<.001). EFA (Exploratory Factor Analysis) was conducted on the second study group to reveal construct validity. For EFA, a total of 499 high school students (359 females and 140 males (71.9% female; 28.1% male) from different high school types in Turkey were reached. The KMO coefficient was .951 and the χ2 value of Barlett's Sphericity test was 7212,362 (p< .001). The results of the analysis showed that a 3-dimensional structure was obtained and explained 63.50% of the total variance. In order to conduct confirmatory factor analysis (CFA), the third study group of 400 high school students (250 female and 150 male (62.5% female; 37.5% male)) from different high school types in Turkey was reached. The goodness of fit indices of the “Scale of Individual Entrepreneurial Tendencies of High School Students” consisting of 24 items with 3 factors were found to be significant. Goodness of fit index values: RMSEA= .056, CFI= .91, GFI= .92, AGFI= .90, IFI=.91 and SRMR= .065 (p<.05). In the reliability study of the scale, Cronbach's alpha value was calculated as .93 for the whole scale, .89 for the “Innovativeness” sub-dimension, .93 for the “Risky Proactiveness” sub-dimension and .91 for the “Competitiveness” sub-dimension. As a result, the findings showed that the “Scale of Individual Entrepreneurial Tendencies of High School Students” can be used as a valid and reliable measurement tool for high school students.
Bu çalışmanın amacı Kurniawan ve diğerleri (2019;2021) tarafından geliştirilen “Lise Öğrencilerinin Bireysel Girişimcilik Eğilimleri Ölçeği”nin Türkçeye uyarlama, geçerlik ve güvenirlik çalışmasını yapmaktır. Araştırma farklı çalışma grupları ile yapılmıştır. Birinci çalışma grubu için öncelikle Van ili merkez ilçede İngilizce eğitim gören Anadolu Lisesi dil bölümü 12. sınıf 58 lise öğrencisi (%69’u kadın %31’i erkek) üzerinde ölçeğin dil geçerliliği denenmiştir. Bu öğrencilere Türkçe formu ile İngilizce formu iki hafta arayla uygulanmış ve sonuçlara göre iki form arasındaki korelasyon değeri r= .70, (p<.001) olarak saptanmıştır. Yapı geçerliliğini ortaya çıkarmak için ikinci çalışma grubuna AFA (Açımlayıcı Faktör Analizi) yapılmıştır. AFA için Türkiye’de farklı lise türlerinde öğrenim gören 359 kadın 140 erkek (% 71.9 kadın; % 28.1 erkek) olmak üzere toplam 499 lise öğrencisine ulaşılmıştır. Yapılan analizlerde KMO katsayısı .951 Barlett’s Sphericity testi χ2 değeri 7212,362 (p< .001) olarak saptanmıştır. Analiz sonuçlarında 3 boyutlu bir yapı elde edildiği ve toplam varyansın %63.50’sini açıklayan bir sonuç görülmüştür. Doğrulayıcı faktör analizi (DFA) yapmak için ise üçüncü çalışma grubu olan Türkiye’de farklı lise türlerinde öğrenim gören 250 kadın 150 erkek (% 62.5’i kadın; % 37.5’i erkek) toplam 400 lise öğrencisine ulaşılmıştır. 3 faktörlü 24 maddeden oluşan “Lise Öğrencilerinin Bireysel Girişimcilik Eğilimleri Ölçeği”nin uyum iyiliği indekslerinin anlamlı olduğu görülmüştür. Uyum iyiliği indeksi değerleri: RMSEA= .056, CFI= .91, GFI= .92, AGFI= .90, IFI=.91 ve SRMR= .065 (p<.05) olarak bulunmuştur. Ölçeğin güvenirlik çalışmasında ise ölçeğin tümü için Cronbach’s alpha değeri .93; “Yenilikçilik” alt boyutu için .89; “Riskli Proaktiflik” alt boyutu için .93 ve “Rekabet Edebilirlik” alt boyutu için ise .91 olarak hesaplanmıştır. Sonuç olarak elde edilen bulgular “Lise Öğrencilerinin Bireysel Girişimcilik Eğilimleri Ölçeği”nin lise öğrencilerinde geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olarak kullanılabileceğini göstermiştir.
Bu çalışma “Hakkari Üniversitesi Rektörlüğü Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Kurulu Kurul Kararı” 03.08.2023-58925 numaralı evrak tarihi ve sayısı gereğince etik onayı almıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | April 4, 2025 |
Publication Date | |
Submission Date | July 16, 2024 |
Acceptance Date | March 10, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 16 Issue: 1 |