The aim of this study is to develop a measurement tool with proven validity and reliability to measure the interaction between teachers and students. Two different study groups were created with the easily accessible sampling technique. Exploratory factor analysis (EFA) was performed with 346 students, and confirmatory factor analysis (CFA) was performed with 394 students. T-test, EFA and CFA tests were used in the analyses. As a result of EFA, a two-factor structure was revealed for all three scales aimed at measuring teacher-student interaction in the classroom, in-school and out-of-school environments. After EFA, CFA analysis was performed to measure the psychometric properties of the scale, the obtained goodness-of-fit indices were compared with the criteria in the literature and it was seen that the scales met these criteria. The in-class teacher-student interaction scale consists of affective (six items) and motivational (five items), the school environment teacher-student interaction and out-of-school teacher-student interaction scale consists of motivational (four items) and physiological (three items) sub-dimensions, and the out-of-school teacher-student interaction scale consists of motivational (five items) and physiological (four items) sub-dimensions. Expert opinion was obtained for content validity, KGI and KGI values were examined, and since the KGI values were greater than the KGI values, it was seen that the content validity of the items in the scale was statistically significant. The reliability of the scale confirmed with CFA was found to be .86 for in-class, .74 for in-school, and .79 for out-of-school teacher-student interaction. The obtained data show that the scale is reliable. The scale is designed as modular. It can be used to determine teacher-student interaction in different environments according to need.
Scale development teacher-student interaction school environment classroom environment out-of-school environment high school students
Bu araştırmanın amacı öğretmen ve öğrenciler arasında var olan etkileşimi ölçmeye yönelik geçerliliği ve güvenilirliği kanıtlanmış bir ölçme aracı geliştirmektir. Kolay ulaşılabilir örneklem tekniği ile iki farklı çalışma grubu oluşturulmuştur. 346 öğrenci ile açımlayıcı faktör analizi (AFA), 394 öğrenci ile doğrulayıcı faktör analizi (DFA) gerçekleştirilmiştir. Analizlerde t-testi, AFA ve DFA testleri kullanılmıştır. AFA sonucunda sınıf içi, okul içi ve okul dışı ortamlardaki öğretmen-öğrenci etkileşimini ölçmeye yönelik üç ölçek için de iki faktörlü yapısı ortaya çıkmıştır. AFA sonrasında ölçeğin psikometrik özelliklerini ölçmek için DFA analizi gerçekleştirilmiş, elde edilen iyi uyum indisleri sonuçları alan yazında var olan ölçütler ile karşılaştırılmış ve ölçeklerin bu ölçütleri sağladığı görülmüştür. Sınıf içi öğretmen-öğrenci etkileşim ölçeği duyuşsal (altı madde) ve güdüsel (beş madde), okul ortamı öğretmen-öğrenci etkileşimi ve okul dışı öğretmen-öğrenci etkileşimi ölçeği güdüsel (dört madde) ve fizyolojik (üç madde) ve okul dışı öğretmen-öğrenci etkileşimi ölçeği güdüsel (beş madde) ve fizyolojik (dört madde) alt boyutlardan oluşmaktadır. Kapsam geçerliliği için uzaman görüşü alınmış, KGİ ve KGÖ değerleri incelenmiş, KGİ değerlerinin KGÖ değerlerinden büyük olması nedeni ile ölçekte yer alan maddelerin kapsam geçerliliğinin istatistiksel olarak anlamlı olduğu görülmüştür. DFA ile doğrulanan ölçeğin güvenilirliği Cronbach Alpha değeri hesaplanmış sınıf içi .86, okul içi .74 ve okul dışı öğretmen-öğrenci etkileşimi için .79 olarak bulunmuştur. Elde edilen veriler ölçeğin güvenilir olduğunu göstermektedir. Ölçek modüler olarak tasarlanmıştır. İhtiyaca göre farklı ortamlardaki öğretmen-öğrenci etkileşimini belirlemek için kullanılabilir.
Ölçek geliştirme öğretmen-öğrenci etkileşimi okul ortamı sınıf içi ortam okul dışı ortam lise öğrencileri
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Social and Humanities Education (Excluding Economics, Business and Management) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | March 22, 2025 |
Publication Date | |
Submission Date | November 14, 2024 |
Acceptance Date | March 12, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 16 Issue: 1 |