Çalışmanın amacı Cumhuriyet döneminde İstanbul-Bükreş ticari havayolu nakliyatının başlatılmasına yönelik çabaları irdelemek olarak tanımlanır. Bu meyanda hattın kurulması için şirketlerin rekabeti ve bu rekabet içerisinde Fransız Compagnie Franco-Roumaine de Navigation Aérienne-CFRNA’nın imtiyaz elde etme çabaları, Türkiye Cumhuriyeti hükümetinin şirketin imtiyaz talebine karşı mesafeli duruşu ve bunun sebepleri ortaya konulmaya çalışılmıştır.
Osmanlı hükümeti İstanbul-Bükreş hattının imtiyazı için 11 Eylül 1920’de CFRNA ile bir mukavelename imzalamıştır. Ancak şirket 1923 yılından itibaren imtiyazlarını kaybetme tehlikesiyle karşı karşıya kalmıştır. Sonuçta CFRNA’nın isim değiştirmiş hali olan Compagnie Internationale de Navigation Aérienne–CIDNA ile Türkiye Cumhuriyeti hükümeti arasında 17 Ağustos 1925’de İstanbul-Bükreş hava yolculuğu ve posta nakline dair yeni sözleşme imzalanmıştır.
The purpose of the study was defined as to examine the efforts to start İstanbul - Bucharest commercial airline transportation in the Republic period. In this respect, it was tried to reveal the competition among the companies for the establishment of the line, French Compagnie Franco-Roumaine de Navigation Aérienne-CFRNA’s efforts for obtaining a concession in this rivalry, and firm stance of the Turkish government against the concession demand of the company and the reasons of this.
The Ottoman government signed a contract for the concession of İstanbul-Bucharest line with the CFRNA on 11 September 1920. However, the company faced with the risk of losing the concessions from the year of 1923. As a result, new contract was signed between the Compagnie Internationale de Navigation Aérienne-CIDNA which was the changed name of the CFRNA and the Turkish government with reference to İstanbul-Bucharest air travel and transfer of posts on 17 August 1925.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 29, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 9 Issue: 1 |
For submission of articles to the JBRI: baedergisi@gmail.com
Creative Commons Attribution 4.0 International License