Objective: Study was conducted to determine
the relationship between sociotropy and autonomy personality traits and
interpersonal sensitivity and facebook addiction in university students. Method: This descriptive-correlational
study was conducted with 530 nursing students in 47 different universities.
Data collected with "Introductory Information Form(22 questions)","Facebook
Addiction Scale(18Questions)","Interpersonal Sensitivity
Scale(36questions)"and"Sociotropy-Autonomy Scale(60 questions)”. 422
questionnaires were analyzed and descriptive statistics, ANOVA test,
independent-t test and correlation analysis were used in the evaluation of the
data. Results: 81%(n = 342) of the nursing students were female and the
mean age was 20.06 ± 2.29. %63,5(n=268) of students did not take addiction
course. Students stated that they use internet on average 3.9 ± 2.98
hours per day, 58.1%(n = 245) has facebook account more than five years,
51.1%(n = 217) had more than one visit per day and 57.4%(n = 242) use
facebook at least fifteen minutes per
day. Facebook addiction scale mean-point increase when other subscales of
Interpersonal Sensitivity Scale’s(interpersonal
worry and dependency and low self-esteem) and the total point of
scale increase(p<0.05).In addition, it has been
determined ıf the frequency of facebook usage and the duration of daily use
increases, the average scores of facebook addiction scale and Interpersonal
Sensitivity scale's subscale of low self-esteem also increase(p<0.05). Conclusion: Nursing students facebook
addiction is lower and tend to increase if interpersonal sensitivity(specially
interpersonal worry and dependency and low self-esteem tendencies) increase.
Amaç: Araştırma, üniversite öğrencilerinin
sosyotropi-otonomi kişilik özellikleri ve kişilerarası duyarlılıkları ile
facebook bağımlılıkları arasındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla yapılmıştır.
Yöntem: Tanımlayıcı-ilişkisel tipteki çalışma,
47 farklı üniversitede hemşirelik programına kayıtlı 530 öğrenciyle
gerçekleştirilmiştir. Veri toplama aracı olarak “Tanıtıcı Bilgi Formu(22 Soru)”, “Facebook Bağımlılık Ölçeği(18
Madde)”, “Kişilerarası Duyarlılık Ölçeği(36 Madde)”ve“Sosyotropi-Otonomi Ölçeği (60 Madde)” kullanılmıştır.
Bulgular: Öğrenci hemşirelerin günde ortalama 3,9±2,98saat internet kullandığını;%58,1’i beş yıldan daha fazla
süre, %51,1’i günde bir kereden daha fazla ve %57,4’ü günde en az 15 dakika facebook
kullandığını belirtmiştir. Kişilerarası duyarlılık ölçeğinin alt ölçekleri (kişilerarası kaygı-bağımlılık ve sosyal
özgüven eksikliği) ile toplam ölçek puan ortalamaları attıkça facebook
bağımlılığı ölçek puan ortalaması da artmaktadır. Ayrıca, öğrenci hemşirelerin, facebook
kullanım sıklığı ve günlük kullanım süresi arttıkça facebook bağımlılık ölçek
puan ortalaması ve kişilerarası duyarlılık ölçeğinin sosyal
özgüven eksikliği alt boyut puan ortalaması da artmaktadır.
Sonuç: Öğrenci hemşirelerin facebook
bağımlılıkları düşük olup, kişilerarası duyarlılıkları (özellikle kişilerarası kaygı-bağımlılık ve sosyal özgüven eksikliği
eğilimleri) arttıkça facebook bağımlılık eğilimleri de artmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Clinical Sciences |
Journal Section | Research |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2017 |
Acceptance Date | December 16, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 18 Issue: 3 |
Bağımlılık Dergisi - Journal of Dependence