Objective: The aim of this study is to examine the relationship between three-dimensional attachment styles and contingencies between self-worth with the level of social media addiction in university students.
Method: The sample of the research consists of 817 (Female: 507, Male: 310) university students studying at Ondokuz Mayıs University. Three Dimensional Attachment Styles Scale, Contingencies of Self-worth Scale, and Social Media Addiction Scale were used as data collection tools.
Results: There is a relationship between the contingencies of self-worth domains and the level of social media addiction in university students, and that physical appearance and getting approval self-worth domains have a mediating effect in the relationship between the anxious/ambivalent attachment style and the level of social media addiction. The independent variable anxious/ambivalent attachment in domains of approval and physical appearance affects the dependent variable social media addiction level.
Conclusion: When the values obtained are examined, each unit of change in independent variables causes 2.1 times change in the dependent variable social media addiction level.
Amaç: Bu çalışmanın amacı, üniversite öğrencilerinde üç boyutlu bağlanma stilleri, koşullu öz-değer ve sosyal medya bağımlılık düzeyi arasındaki ilişkiyi incelemektir.
Yöntem: Araştırmanın örneklemini Ondokuz Mayıs Üniversitesinde öğrenim gören 817 (Kadın: 507, Erkek: 310) üniversite öğrencisi oluşturmaktadır. Veri toplama araçları olarak Üç Boyutlu Bağlanma Tarzları Ölçeği, Kendine Değer Ölçeği ve Sosyal Medya Bağımlılığı Ölçeği kullanılmıştır.
Bulgular: Üniversite öğrencilerinde koşullu öz-değer ile sosyal medya bağımlılık düzeyi arasında bir ilişki olduğu, kaygılı/kararsız bağlanma stili arasındaki ilişkide fiziksel görünüm ve onay alma öz-değer alanlarının aracı etkisinin olduğu ortaya çıkmıştır. Sonuç olarak, bağımsız değişkenler kaygılı/kararsız bağlanma ile onay alma ve fiziksel görünüm bağımlı değişken olan sosyal medya bağımlılık düzeyini etkilemektedir.
Sonuç: Bağımsız değişkenlerdeki her bir birim değişimin bağımlı değişken sosyal medya bağımlılık düzeyinde 2,1 kat değişime neden olduğu görülmektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Behaviour-Personality Assessment in Psychology, Subtance Abuse |
Journal Section | Research |
Authors | |
Early Pub Date | January 29, 2023 |
Publication Date | September 30, 2023 |
Acceptance Date | November 9, 2022 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 24 Issue: 3 |
Bağımlılık Dergisi - Journal of Dependence