Asıl ismi Hüsâmüddîn Hüseyin bin Abdurrahmân olan Hüsâm Çelebî Tokatlı bir âlimdir. 16. yüzyılda Osmanlı Devleti’nin çeşitli vilayetlerinde müderrislik ve kadılık görevini yapmıştır. Hüsâm Çelebi pek çok öğrenci yetiştirmiş, fıkıh ve kelam alanında pek çok eser kaleme almıştır. Bu makalede Hüsâm Çelebi’nin, Risâle fî istihlâfi’l-hatîb ve cevâzih isimli eseri ele alınmış ve incelenmiştir. Eserin Süleymaniye Kütüphanesinde ele alınan nüshası ile birlikte Risâle fi’l-istihlâf, Risâle fî cevazi’l-istihlâf fi’l-cumua, Risâle fi’l-istihlâfi fi’l-cumua şeklinde farklı isimlerle dört nüshası bulunmaktadır. Bu nüshalardan Edirne kadısı iken yazdığı Âşir Efendi bölümünün 427 numarasında yer alan 42a-46a varakları arasındaki nüsha okunup değerlendirilmiştir. İstihlâf kavramı fıkıh literatüründe bir mazeret sebebiyle imamın başkasına imamlığı bırakması, hâkimin yerine bir nâib ataması veya devlet başkanının kendisinden sonra yerine birini belirlemesi anlamında kullanılmıştır. Makale konusu olan risâlede Hüsâm Çelebi kadının ve imamın istihlâf yapmasını mukayese etmiş, görüşleri ve delilleri ele almış, tartışmıştır. Eserine Hanefi âlimlerinden olan Mergīnânî’nin (ö. 593/1197) kadının istihlâf yapmasının geçersiz, Cuma namazını kıldıran imamın istihlâf yapmasının geçerli olduğu görüşünü yazarak başlamıştır. Bu görüş çerçevesinde konuyu ele almış, kadının yerine başkasını tayin edememe ve imamın yerine başkasını tayin etme sebebini açıklamıştır. Ayrıca imamın yerine tayin ettiği kişinin başkasını görevlendirebileceği, görevlendirilen kişilerin imam olma şartlarını taşıması gerektiği, imamın izninin genel olduğu, özür olduğunda da olmadığında da geçerli olduğu, iznin namaz kıldırma ve hutbe vermeyi kapsadığı üzerinde durmuştur.
Hüsâm Çelebi, whose real name is Hüsamüddin Hüseyin bin Abdurrahman, is a scholar from Tokat. In the 16th century, she served as a professor and judge in various provinces of the Ottoman Empire. Hüsâm Çelebi trained many students and wrote many works in the field of fiqh and kalam. In this communiqué, the work of Hüsâm Çelebî, called Risale fi istihlâfi'l-hatib ve cevazih was discussed and examined. There are four copies of the work with different names such as Risâle fi'l-istihlâf, Risâle fî cevazi'l-istihlâf fi'l-cumua, Risâle fi'l-istihlâfi fi'l-cumua, together with the copy in the Süleymaniye Library. Among these copies, the copy between the pages 42a-46a in the number 427 of the Âşir Efendi section, which she wrote when she was the judge of Edirne, was read and evaluated. The concept of istihlâf is used in the fiqh literature to mean that the imam leaves the position of imam to someone else due to an excuse, appoints a naib instead of the judge, or the head of state appoints a successor after him.In the treatise, which is the subject of the paper, Hüsâm Çelebi compared the judge's and imam's making istihlâf, discussed and discussed the opinions and evidences. His work was written by Mergīnani (d. 593/1197), one of the Hanafi scholars he started by writing the opinion that the employment of a judge is invalid, and the employment of an imam who performs the Friday prayer is valid. Within the framework of this opinion, he addressed the issue and explained the reason for not being able to appoint someone else in place of the judge and appointing someone else in place of the imam. He also emphasized that the person appointed to replace the imam can appoint someone else, that the people appointed must meet the conditions of becoming an imam, that the permission of the imam is general, that it is valid whether there is an apology or not, that the permission includes prayer and sermon.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Literary Studies (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2024 |
Submission Date | October 30, 2023 |
Acceptance Date | May 23, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: 19 |