In this study, the kinds of verbal problems about addition and
subtraction which were presented by two important components, teachers and
educational materials (activity books), in the education of pre-school children
were investigated. The mixed research method was used in the study. This research consists of two separate
data sources. The first data source of the study consisted of 325 pre-school
teachers who were teaching in 41 independent pre-schools of the Ministry of the
National Education in Adana. The second data source of the study consisted of
the books of 12 publishing company, selected by 20 % randomly, which prepared
educational materials about maths teaching in the pre-school period and the
maths activity books that were published by the Ministry of National Education
(MoNE) and sent to the pre-schools. The data of the study were collected
through questionnaires and documents. The result of the research revealed that
both the teachers and the educational materials prepared for the children usually
presented the problems with unknown results more and they ignored the other
kinds of problems.
Bu araştırmada, okul öncesi dönemde çocukların eğitiminde iki önemli
unsur olan öğretmenler ve eğitim materyallerinin (etkinlik kitapları) çocuklara
sundukları sözel problem çeşitleri irdelenmiştir. Karma
yöntem modeline göre planlanan bu araştırmada öğretmenler ve eğitim
materyalleri olmak üzere iki ayrı veri kaynağı kullanılmıştır. Araştırmanın birinci veri
kaynağını, Adana ili Milli Eğitim Bakanlığına bağlı 41 bağımsız anaokulunda
görev yapan 325 okul öncesi öğretmeni oluşturmuştur. İkinci veri kaynağını ise
okul öncesinde matematik eğitimi ile ilgili eğitim materyali hazırlayan 60
yayınevinden %20 örneklemle seçilen 12 yayınevinin matematik eğitimi ile ilgili
yayınladığı kitaplar ile MEB tarafından yayınlanan ve okul öncesi eğitim
kurumlarına gönderilen matematik etkinlik kitapları oluşturmuştur. Araştırmada
veri toplama aracı olarak anket formu ve dokümanlar kullanılmıştır. Çalışmanın sonucunda elde
edilen bulgular bize hem öğretmenlerin hem de matematik etkinlik kitaplarının
çocuklara genellikle sonuç bilinmeyenli problem tiplerini sunduklarını, diğer
problem tiplerini göz ardı ettiklerini göstermiştir.
Journal Section | Makaleler |
---|---|
Authors | |
Publication Date | June 30, 2017 |
Submission Date | August 21, 2016 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 11 Issue: 1 |