Researches which
aim at more effective teaching continues in the field of physics education. The
common feature of these researches is to remove students' prejudices against
physics, make the physics interesting for them and establish relationships with
daily life. Research shows that the creative drama method is effective for
these purposes. There are, however, a limited number of studies using creative
drama in adult groups, especially in the field of physics. The purpose of this
study is to present an example lesson plan that physic teachers who plan to use
creative drama in their classes can apply in their high school and university
level classes. The lesson plan was implemented with 21 prostective physics
teacher who are studying at the faculty of education. "Friction
force" was chosen as subject of the lesson. Observational notes,
structured opinion forms filled by the prospective teachers and semi-structured
interviews were analyzed by the researchers to determine the strengths and
weaknesses of the lesson plan. Descriptive analysis was used in the analysis of
the obtained data. Findings have shown us that prospective teacher understand
better the concept of friction force by the creative drama method and connect
better with the situations they meet in daily life.
Fizik eğitimi
alanında fiziği daha etkili öğretmeye yönelik araştırmalar sürmektedir. Bu
araştırmaların ortak yönü, öğrencilerin fiziğe yönelik önyargılarını ortadan
kaldırmak, fiziği onlar için ilgi çekici hale getirmek, günlük hayatla ilişki
kurmalarını sağlamaktır. Yapılan araştırmalar yaratıcı drama yönteminin bu
amaçlar doğrultusunda etkili olduğunu göstermektedir. Ancak yetişkin
gruplarında ve özellikle fizik alanında yaratıcı dramanın kullanıldığı sınırlı
sayıda araştırma bulunmaktadır. Bu çalışmanın amacı yaratıcı dramayı
derslerinde kullanmayı planlayan fizik öğretmenlerine lise ve üniversite
düzeyindeki sınıflarında uygulayabilecekleri bir ders planı örneği sunmaktır.
Ders planı, eğitim fakültesinde öğrenim gören 21 fizik öğretmen adayı ile
uygulanmıştır. Konu olarak “sürtünme kuvveti” seçilmiştir. Uygulamadan elde
edilen gözlem notları, öğretmen adaylarının sürece yönelik doldurduğu
yapılandırılmış görüş formları ve uygulama sonrasında yapılan yarı
yapılandırılmış görüşmeler araştırmacılar tarafından ders planının güçlü ve
zayıf yönlerini belirlemek amacıyla analiz edilmiştir. Elde edilen verilerin
analizinde betimsel analiz yönteminden yararlanılmıştır. Bulgular öğretmen
adaylarının yaratıcı drama yöntemi ile sürtünme kuvveti kavramını daha iyi
anladıklarını, günlük yaşamda karşılaştıkları durumlarla daha iyi bağlantı
kurduklarını göstermiştir.
Journal Section | Makaleler |
---|---|
Authors | |
Publication Date | June 30, 2017 |
Submission Date | February 2, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 11 Issue: 1 |