Research Article
BibTex RIS Cite

Ortaokul Öğrencilerinin Fene Yönelik Kaygı Düzeyleri ile Akademik Başarıları Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi

Year 2017, Volume: 11 Issue: 1, 401 - 417, 30.06.2017
https://doi.org/10.17522/balikesirnef.356306

Abstract

Araştırmanın amacı, Ortaokul öğrencilerinin fene yönelik kaygı düzeylerini bazı değişkenler açısından belirlemek ve akademik başarıları ile ilişkilerini incelemektir. Çalışmada nicel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırma ilişkisel tarama modelindedir. Çalışma, 2015-2016 akademik yılında İstanbul ilinde faaliyet gösteren iki devlet Ortaokulunda öğrenim gören 450 6., 7. ve 8.sınıf öğrencileri ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak Güzeller ve Doğru (2011) tarafından geliştirilmiş olan Fen Kaygısı Ölçeği (FKÖ) kullanılmıştır. Akademik başarı puanı olarak araştırmanın yapıldığı yıla ait yıl sonu Fen Bilimleri dersi karne notları kullanılmıştır. Verilerin analizinde SPSS 20.0 paket programı kullanılmıştır. Çalışma sonucunda öğrencilerin fene yönelik kaygı düzeyleri ile “cinsiyet” değişkeni dışında, “sınıf”, “fen dersini sevme”,”fen öğretmenini sevme”,“haftalık fen dersi çalışma süresi”, “evde bulunan dergi/kitap sayısı” ve “fen dersinin uygulandığı yer (sınıf/laboratuar)” değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık tespit edilmiştir. Ortaokul öğrencilerinin fene yönelik kaygı düzeyleri ile akademik başarıları arasında orta düzeyde, negatif yönde anlamlı bir ilişkinin olduğu belirlenmiştir.

References

  • Akçöltekin, A. ve Doğan, S. (2013). İlköğretim 6. Sınıf Öğrencilerinin Fen Bilgisi Dersine İlişkin Kaygılarının Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi. International Journal of Social Science, 6 (2), 13-29.
  • Atwater, M. M., Gardner, C.M. ve Wiggins, J. (1995). A study of urban middle school students with high and low attitudes toward science. Journal of Research in Science Teaching, 32, 665-677.
  • Baymur, F. (1994). Genel Psikoloji, İstanbul: İnkılâp Kitapevi, 169.
  • Bowen, C. W. (1999). Development and score validation of a chemistry laboratory anxiety instrument (CLAI) for college chemistry students, Educational and Psychological Measurement, 59 (1), 171-187.
  • Bryant, F. B., Kastrup, H., Udo, M., Hislop, N., Shefner, R. ve Mallow, J. (2013). Science anxiety, science attitudes, and constructivism: A binational study. Journal of Science Education and Technology, 22(4), 432-448.
  • Burkovik, Y. (2010). Kaygılanacak Ne Var!, 12, İstanbul: Timaş Yayınları
  • Culler, R. E. ve Holahan, C. J. (1980). Test anxiety and academic performance: The effects of study-related behaviors. Journal of Educational Psychology, 72(1), 16-20. Retrieved June 16, 2009, from http://psycnet.apa.org/index. cfm?Fa= search.displayRecord&uid=1980-22089-001
  • Cüceloğlu, D. (1996). İnsan ve Davranışı, (8. Basım) Remzi Kitabevi: İstanbul.
  • Czemiak, C. ve Chiarelott, L., (1984). Science anxiety: an investigation of science achievement, sex and grade level factors. Paper presented at the 68th Annual Meeting of the American Educational Research Association, New Orleans, LA, April 23-27.
  • Çepni, S. ( 2010 ). Kuramdan Uygulamaya Fen Ve Teknoloji Öğretimi, PegemA.
  • Çetin, A. ve Kırbulut, Z. D. (2006). Kimyaya yönelik bir motivasyon ölçeğinin geliştirilmesi ve lise öğrencilerinin kimyaya yönelik motivasyonlarının değerlendirilmesi. VII. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi. Bildiriler Kitabı, Cilt-II, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Eysenck, M.W. (2001). Principles of cognitive psychology. Hove, East Sussex: Psychology Press.
  • Genç, M. (2013). İlköğretim Öğrencilerinin Sınıf ve Cinsiyete Göre Sınav Kaygı Düzeylerinin Belirlenmesi. Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1) , 85 .
  • Gömleksiz, M. N. ve Yüksel Y. (2003). İlköğretim 4. ve 5. Sınıf Öğrencilerinin Fen Bilgisi Dersine İlişkin Kaygıları. Doğu Anadolu Bölgesi Araştırmaları, 1 (3), 71-81.
  • Güzeller, O. C. ve Doğru, M. (2011). “Development of Science Anxiety Scale for Primary School Students”. Social Indicators Research, 507-518. doi:10.1007/s11205-011-9894-6.
  • Hassan, G. (2008). Attitudes toward science among Australian tertiary and secondary school students. Research in Science & Technological Education, 26 (2), 129-147.
  • Jegede, S. A. (2007). Students’ Anxiety Towards the Learning of Chemistry in Some Nigerian Secondary Schools. Educational Research and Review, 2 (7), 193-197.
  • Kağıtçı, B. ve Kurbanoğlu, N. İ. (2013). Fen ve Teknoloji Dersine Yönelik Kaygı Ölçeğinin Geliştirilmesi: Güvenirlik ve Geçerlik Çalışması. Journal of Turkish Science Education, 10 (3), 95-107.
  • Kağıtçı, B. (2014). Fen Dersine Yönelik Kaygı Ölçeği Geliştirilmesi Ve Ortaokul Öğrencilerinin Fen Dersi Kaygı İle Tutum Puanlarının Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi . Yüksek Lisans Tezi . Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemi. 19. Baskı. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kaya, E. ve Yıldırım, A. (2014). Science Anxiety among Failing Students. İlköğretim Online, 13 (2), 518-525.
  • inn, M. C. (1992). Science Education Reform: Building The Research Base. Journal of Researh and Science Teaching, 29, 821-840.
  • Mallow, J. V. ve Greenburg, S. L. (1982). Science anxiety: Causes and remedies. Journal of College Science Teaching, 11(6), 356-358.
  • Mallow, J. V. (1986). Science Anxiety: Fear of Science and How to Overcome it. Clearwater, FL: H & H Publishing Co.
  • Mallow, J. V. (1994). Gender-Related Science Anxiety: A First Binational Study. Journal of Science Education and Technology, 3, 227-238.
  • Mallow, J.V. (2006). Science anxiety: Research and action. Handbook of College Science Teaching. In J.J Mintzes ve W.H Leonard, (Eds.), NSTA Press. Virginia, USA
  • Mallow, J. V., Kastrup, H., Bryant, F. B., Hislop, N., Shefner, R. ve Udo, M. (2010). Science anxiety, science attitudes, and gender: Interviews from a binational study. Journal of Science Education and Technology, 19(4), 356–369.
  • Masson, A.M., Hoyois, P., Pcadot, M., Nahama, V., Petit,F. ve Ansseau, M. (2004). Girls are more successful than boys at the university: Gender group differences in models integrating motivational and aggressive components correlated with test-anxiety. [Online] Available: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?db=journals&term (October 23, 2009).
  • Okur, M. ve Bahar, H. H., (2010). “Learning Styles of Primary Education Prospective Mathematics Teachers; States of Trait-Anxiety and Academic Success”, Procedia Social and Behavioral Sciences, 2, 3632-3637.
  • Osborne, J., Simon, S. ve Collins, S. (2003). Attitudes Towards Science: a Review of the Literature and its İmplications. International Journal of Science Education, 25 (9), 1049-1079.
  • Phillips, D. (1984). The Illusion of Incompetence among Academically Component Children. Child Development, 55, 2000-20116.
  • Raymond R. W. (2003). The development of an instrument to assess chemistry perceptions. Submitted to the Graduate Faculty of Texas Tech University in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree of, Ph.D., 22-23.
  • Senemoğlu, N. (2010). Gelişim Öğrenme ve Öğretim Kuramdan Uygulamaya (8. Baskı). Ankara: Gazi Kitapevi.
  • Tektaş, N. (2014). Üniversite mezunlarının kaygı düzeylerinin incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Dr. Mehmet YILDIZ Özel Sayısı; 243- 253.
  • Udo, M. K., Ramsey, G. P. ve Mallow, J. V. (2004). Science Anxiety and Gender in Students Taking General Education Science Courses. Journal of Science Education and Technology, 13 (4), 435-446.
  • Uluçınar Sağır, Ş. (2012). The Primary School Students' Attitude and Anxiety Towards Science. Journal of Baltic Science Education, 11 (2), 127-140.
  • Uluçınar Sağır, Ş. (2014). İlköğretim Öğrencilerine Yönelik Fen Kaygı Ölçeği. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (37), 1-20.
  • Yaşar, Ş. ve Anagün, Ş. S. (2008). İlköğretim Beşinci Sınıf Fen ve Teknoloji Dersi Tutum Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışmaları. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8 (2), 223-236.
  • Westerback, M. (1992). Primavera, L. Presented at the Annual Meeting of the National Association for Research in Science Teaching. Boston: ERIC Document Reproduction Service No. ED 357 977, 20-21.
  • Yenice, N., Saydam, G., Telli, S. (2012). İlköğretim Öğrencilerinin Fen Öğrenmeye Yönelik Motivasyonlarını Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD,) 13( 2), 231-247 .
  • Zeybek, F. (2012). İlköğretim II. kademe öğrencilerinin temel derslere yönelik durumluk kaygı ve tutumlarının cinsiyet ve akademik başarılarına göre incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Sakarya Üniversitesi.
  • Zoller, U. ve Ben-Chaim. (1988). Interaction between examination type, anxiety state, and academic achievement in college science: an action oriented research. Journal of Research in Science Teaching, 26(1), 65-77.

Determination of Factors Affecting the Science Anxiety Levels of Secondary School Students

Year 2017, Volume: 11 Issue: 1, 401 - 417, 30.06.2017
https://doi.org/10.17522/balikesirnef.356306

Abstract




The purpose of this
study is to examine the science anxiety levels of secondary school students
with regard to certain variables. In this study, quantitative research method
was used. The study has a relational screening model.  The study has been conducted with 480
students who participated from 2 different secondary schools in İstanbul-Turkey
at  2015-2016 academic year. “Science
Anxiety Scale”  developed by Güzeller and
Doğu (2011)  and  Personal Information Inventory were used as
data collection tools. Report card grades of science studies lesson were used
as the academic success scores. SPSS 20.0 was used for the data analysis. A
statistically significant difference was determined as a result of the study
between the “science anxiety levels” of students and “class level”, “liking
science course”, “liking science teacher”, “weekly period of time for studying
science” and “the number of scientific magazines/books at home” variables.  On the other hand,  the “gender” variable didn’t show significant
difference. It has been concluded that there is a medium level meaningful
relationship between students’ science anxiety levels and their academic
achievement in the negative way.



References

  • Akçöltekin, A. ve Doğan, S. (2013). İlköğretim 6. Sınıf Öğrencilerinin Fen Bilgisi Dersine İlişkin Kaygılarının Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi. International Journal of Social Science, 6 (2), 13-29.
  • Atwater, M. M., Gardner, C.M. ve Wiggins, J. (1995). A study of urban middle school students with high and low attitudes toward science. Journal of Research in Science Teaching, 32, 665-677.
  • Baymur, F. (1994). Genel Psikoloji, İstanbul: İnkılâp Kitapevi, 169.
  • Bowen, C. W. (1999). Development and score validation of a chemistry laboratory anxiety instrument (CLAI) for college chemistry students, Educational and Psychological Measurement, 59 (1), 171-187.
  • Bryant, F. B., Kastrup, H., Udo, M., Hislop, N., Shefner, R. ve Mallow, J. (2013). Science anxiety, science attitudes, and constructivism: A binational study. Journal of Science Education and Technology, 22(4), 432-448.
  • Burkovik, Y. (2010). Kaygılanacak Ne Var!, 12, İstanbul: Timaş Yayınları
  • Culler, R. E. ve Holahan, C. J. (1980). Test anxiety and academic performance: The effects of study-related behaviors. Journal of Educational Psychology, 72(1), 16-20. Retrieved June 16, 2009, from http://psycnet.apa.org/index. cfm?Fa= search.displayRecord&uid=1980-22089-001
  • Cüceloğlu, D. (1996). İnsan ve Davranışı, (8. Basım) Remzi Kitabevi: İstanbul.
  • Czemiak, C. ve Chiarelott, L., (1984). Science anxiety: an investigation of science achievement, sex and grade level factors. Paper presented at the 68th Annual Meeting of the American Educational Research Association, New Orleans, LA, April 23-27.
  • Çepni, S. ( 2010 ). Kuramdan Uygulamaya Fen Ve Teknoloji Öğretimi, PegemA.
  • Çetin, A. ve Kırbulut, Z. D. (2006). Kimyaya yönelik bir motivasyon ölçeğinin geliştirilmesi ve lise öğrencilerinin kimyaya yönelik motivasyonlarının değerlendirilmesi. VII. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi. Bildiriler Kitabı, Cilt-II, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Eysenck, M.W. (2001). Principles of cognitive psychology. Hove, East Sussex: Psychology Press.
  • Genç, M. (2013). İlköğretim Öğrencilerinin Sınıf ve Cinsiyete Göre Sınav Kaygı Düzeylerinin Belirlenmesi. Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1) , 85 .
  • Gömleksiz, M. N. ve Yüksel Y. (2003). İlköğretim 4. ve 5. Sınıf Öğrencilerinin Fen Bilgisi Dersine İlişkin Kaygıları. Doğu Anadolu Bölgesi Araştırmaları, 1 (3), 71-81.
  • Güzeller, O. C. ve Doğru, M. (2011). “Development of Science Anxiety Scale for Primary School Students”. Social Indicators Research, 507-518. doi:10.1007/s11205-011-9894-6.
  • Hassan, G. (2008). Attitudes toward science among Australian tertiary and secondary school students. Research in Science & Technological Education, 26 (2), 129-147.
  • Jegede, S. A. (2007). Students’ Anxiety Towards the Learning of Chemistry in Some Nigerian Secondary Schools. Educational Research and Review, 2 (7), 193-197.
  • Kağıtçı, B. ve Kurbanoğlu, N. İ. (2013). Fen ve Teknoloji Dersine Yönelik Kaygı Ölçeğinin Geliştirilmesi: Güvenirlik ve Geçerlik Çalışması. Journal of Turkish Science Education, 10 (3), 95-107.
  • Kağıtçı, B. (2014). Fen Dersine Yönelik Kaygı Ölçeği Geliştirilmesi Ve Ortaokul Öğrencilerinin Fen Dersi Kaygı İle Tutum Puanlarının Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi . Yüksek Lisans Tezi . Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemi. 19. Baskı. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kaya, E. ve Yıldırım, A. (2014). Science Anxiety among Failing Students. İlköğretim Online, 13 (2), 518-525.
  • inn, M. C. (1992). Science Education Reform: Building The Research Base. Journal of Researh and Science Teaching, 29, 821-840.
  • Mallow, J. V. ve Greenburg, S. L. (1982). Science anxiety: Causes and remedies. Journal of College Science Teaching, 11(6), 356-358.
  • Mallow, J. V. (1986). Science Anxiety: Fear of Science and How to Overcome it. Clearwater, FL: H & H Publishing Co.
  • Mallow, J. V. (1994). Gender-Related Science Anxiety: A First Binational Study. Journal of Science Education and Technology, 3, 227-238.
  • Mallow, J.V. (2006). Science anxiety: Research and action. Handbook of College Science Teaching. In J.J Mintzes ve W.H Leonard, (Eds.), NSTA Press. Virginia, USA
  • Mallow, J. V., Kastrup, H., Bryant, F. B., Hislop, N., Shefner, R. ve Udo, M. (2010). Science anxiety, science attitudes, and gender: Interviews from a binational study. Journal of Science Education and Technology, 19(4), 356–369.
  • Masson, A.M., Hoyois, P., Pcadot, M., Nahama, V., Petit,F. ve Ansseau, M. (2004). Girls are more successful than boys at the university: Gender group differences in models integrating motivational and aggressive components correlated with test-anxiety. [Online] Available: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?db=journals&term (October 23, 2009).
  • Okur, M. ve Bahar, H. H., (2010). “Learning Styles of Primary Education Prospective Mathematics Teachers; States of Trait-Anxiety and Academic Success”, Procedia Social and Behavioral Sciences, 2, 3632-3637.
  • Osborne, J., Simon, S. ve Collins, S. (2003). Attitudes Towards Science: a Review of the Literature and its İmplications. International Journal of Science Education, 25 (9), 1049-1079.
  • Phillips, D. (1984). The Illusion of Incompetence among Academically Component Children. Child Development, 55, 2000-20116.
  • Raymond R. W. (2003). The development of an instrument to assess chemistry perceptions. Submitted to the Graduate Faculty of Texas Tech University in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree of, Ph.D., 22-23.
  • Senemoğlu, N. (2010). Gelişim Öğrenme ve Öğretim Kuramdan Uygulamaya (8. Baskı). Ankara: Gazi Kitapevi.
  • Tektaş, N. (2014). Üniversite mezunlarının kaygı düzeylerinin incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Dr. Mehmet YILDIZ Özel Sayısı; 243- 253.
  • Udo, M. K., Ramsey, G. P. ve Mallow, J. V. (2004). Science Anxiety and Gender in Students Taking General Education Science Courses. Journal of Science Education and Technology, 13 (4), 435-446.
  • Uluçınar Sağır, Ş. (2012). The Primary School Students' Attitude and Anxiety Towards Science. Journal of Baltic Science Education, 11 (2), 127-140.
  • Uluçınar Sağır, Ş. (2014). İlköğretim Öğrencilerine Yönelik Fen Kaygı Ölçeği. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (37), 1-20.
  • Yaşar, Ş. ve Anagün, Ş. S. (2008). İlköğretim Beşinci Sınıf Fen ve Teknoloji Dersi Tutum Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışmaları. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8 (2), 223-236.
  • Westerback, M. (1992). Primavera, L. Presented at the Annual Meeting of the National Association for Research in Science Teaching. Boston: ERIC Document Reproduction Service No. ED 357 977, 20-21.
  • Yenice, N., Saydam, G., Telli, S. (2012). İlköğretim Öğrencilerinin Fen Öğrenmeye Yönelik Motivasyonlarını Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD,) 13( 2), 231-247 .
  • Zeybek, F. (2012). İlköğretim II. kademe öğrencilerinin temel derslere yönelik durumluk kaygı ve tutumlarının cinsiyet ve akademik başarılarına göre incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Sakarya Üniversitesi.
  • Zoller, U. ve Ben-Chaim. (1988). Interaction between examination type, anxiety state, and academic achievement in college science: an action oriented research. Journal of Research in Science Teaching, 26(1), 65-77.
There are 42 citations in total.

Details

Journal Section Makaleler
Authors

Filiz Avcı

Fatma Gülay Kırbaşlar

Publication Date June 30, 2017
Submission Date July 1, 2016
Published in Issue Year 2017 Volume: 11 Issue: 1

Cite

APA Avcı, F., & Kırbaşlar, F. G. (2017). Determination of Factors Affecting the Science Anxiety Levels of Secondary School Students. Necatibey Faculty of Education Electronic Journal of Science and Mathematics Education, 11(1), 401-417. https://doi.org/10.17522/balikesirnef.356306