Individuals’ knowledge construction is one of the
most important areas of interest in educational research and many studies have
been carried out attempting to reveal the cognitive structure of learners. The
aim of this study was to identify the cognitive structures of pre-service
primary teachers (PSPTs) regarding the stimulus word “electricity” through the
free word association test. The data were analyzed according to the content
analysis method. In addition, participants were asked to generate sentences
that related the stimulus word and the sentences were analyzed taking into
account the predefined categories. The study sample consisted of 35 third-grade
PSPTs at a faculty of education in Turkey. The findings revealed that
participants’ responses to electricity were gathered under 9 categories and the
most obvious category was “circuit components”. The findings showed also that
the most used words related to electricity were bulb, light, current, resistor,
switch, and cell battery. It was also seen that the words and concepts used by
the PSPTs related to electricity are based on knowledge at the basic level
rather than advanced level.
Bireylerin
bilgileri nasıl yapılandırdıklarını anlama eğitim araştırmacılarının önemli
ilgi alanlarından birisi olmuş ve bu kapsamda öğrenenlerin bilişsel yapılarını
ortaya çıkarmaya çalışan birçok araştırma yapılmıştır. Bu çalışmanın amacı, sınıf öğretmeni adaylarının elektrik kavramı
ile ilgili bilişsel yapılarını tespit etmektir. Bu kapsamda veri toplama aracı
olarak bağımsız kelime ilişkilendirme testi kullanılmış ve veriler
içerik analizi yapılarak çözümlenmiştir. Ayrıca katılımcılardan, elektrik
uyarıcı kelimesi ile ilişkili cümleler oluşturmaları istenilmiş ve oluşturulan
cümleler önceden belirlenen kategoriler dikkate alınarak analiz edilmiştir.
Çalışmanın örneklemini, eğitim fakültesi 3. sınıfta öğrenim gören toplam 35
sınıf öğretmeni adayı oluşturmaktadır. Elde edilen bulgular, katılımcıların
uyarıcı kelime olarak sunulan elektrik kavramına ilişkin zihinlerinde yer alan
kelimelerin 9 kategori altında toplandığını ortaya koymuştur. “Elektrik devre
elemanları” olarak belirlenen kategorinin ön plana çıktığı görülmüştür.
Öğretmen adaylarının elektrik kavramıyla sıklıkla ilişkilendirdikleri
kelimelerin ampul, ışık, akım, direnç, anahtar ve pil olduğu belirlenmiştir.
Ayrıca öğretmen adaylarının elektrik kavramını, temel düzeydeki bilgiler
çerçevesinde ilişkilendirdikleri ve ileri düzeyde bilgiye dayalı
kelimelerle/kavramlarla ilişkilendirmedikleri görülmektedir.
Journal Section | Makaleler |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 18, 2017 |
Submission Date | December 27, 2016 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 11 Issue: 2 |