–This study aims to reveal thoughts of teachers about FATIH project with the dimensions of awareness, foresight and expectation. Study sample consisted of a total of 1201 teachers serving in 16 different cities. “Evaluation Scale of Thoughts about FATIH Project” developed by Karal et al. (2013) was used as data collection tool. The scale consists of three dimensions including awareness, foresight and expectation dimensions, and the open ended question “your thoughts you want to add ...” In data analysis, arithmetic mean, standard deviation, independent t-test, ANOVA were used for quantitative data, and content analysis method was used for qualitative data. In conclusion, it was determined that teachers’ level of awareness about the technologies to be brought in to schools and benefits of such technologies was high, they had the foresights that technical problems would be suffered in the course of implementation of the project, learning outcomes would be affected negatively and equality of opportunity could not be achieved only by technology, and they had the expectation of provision of a practical and long-term effective in-service training in small groups by professionals
Bu çalışmanın amacı öğretmenlerin Fatih projesi hakkındaki düşüncelerini farkındalık, öngörü ve beklenti boyutuyla ortaya koymaktır. Araştırmanın örneklemini farklı 16 ilde görev yapan toplam 1201 öğretmen oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak Karal ve ark. (2013) tarafından geliştirilen “FATİH Projesine Yönelik Görüş Değerlendirme Ölçeği” kullanılmıştır. Ölçek farkındalık, öngörü ve beklenti boyutu olmak üzere üç boyut ve “eklemek istediğiniz düşünceleriniz…” açık uçlu sorusundan oluşmaktadır. Verilerin analizinde nicel veriler için; aritmetik ortalama, standart sapma, bağımsız t-testi, ANOVA betimsel istatistikleri ve nitel veriler için içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Sonuç olarak, öğretmenlerin; okullara kazandırılacak teknolojiler ve bu teknolojilerin faydaları hakkında farkındalıklarının yüksek düzeyde olduğu; projenin uygulanması sürecinde teknik sorunlar yaşanacağı, öğrenme çıktılarının olumsuz etkileneceği ve sadece teknoloji ile fırsat eşitliğinin sağlanamayacağı öngörülerinin olduğu ve uzman kişiler tarafından, küçük gruplar halinde, uygulamalı ve uzun süreçli etkin bir hizmet içi eğitim beklentilerinin olduğu belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2014 |
Submission Date | January 2, 2015 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 8 Issue: 1 |