Research Article
BibTex RIS Cite

Araştırma Sorgulamayla İlgili Verilen Eğitimin Öğretmen Adaylarının Planlama ve Uygulama Süreçlerine Etkisi

Year 2018, Volume: 12 Issue: 1, 180 - 204, 30.06.2018
https://doi.org/10.17522/balikesirnef.437735

Abstract







Çalışmanın amacı, açık uçlu araştırma sorgulamaya
dayalı öğretim yaklaşımı (AASDÖY) hakkında verilen eğitim sonrası, fen
bilimleri öğretmen adaylarının ders planlama süreçlerinde meydana gelen
değişimi ve uygulama süreçlerini incelemektir. Bu amaçla çalışmada, zayıf
deneysel araştırma tasarımlarından tek gruplu son test tasarımı kullanılmıştır.
Çalışma, Türkiye’deki bir devlet üniversitesinin eğitim fakültesinde öğrenim
görmekte olan 12 fen bilimleri öğretmen adayı ile yürütülmüştür. Fen bilimleri
öğretmen adaylarının planlama ve uygulama süreçlerine ilişkin veri toplamak
amacıyla çalışma kapsamında, Ders Planları Değerlendirme Rubriği ve Ders Gözlem
Formu geliştirilmiştir. Çalışma, öğretmen adaylarının ilgili öğretim
yaklaşımına göre planlamayı öğrendikleri “Planlama Aşaması” ve hazırladıkları
planları uyguladıkları “Uygulama Aşaması” olmak üzere iki bölümden oluşmakta ve
yaklaşık bir dönemi kapsamaktadır. Çalışma sonucunda, planlama bölümünde,
örneklemdeki tüm öğretmen adayları aşamalı olarak verilen eğitimle AASDÖY’e
göre gelişim gösterdikleri belirlenmiştir. 

References

  • Akben, N. (2011). Öğretmen adayları için bilimsel sorgulama destekli laboratuvar dersi geliştirilmesi. Yayımlanmamış doktora tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Arslan, A. (2013). Araştırma-sorgulama ve model tabanlı araştırma-sorgulama ortamlarında öğretmen adaylarının bilimsel süreç becerilerinin ve kavramsal değişim süreçlerinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Arslan, A., Ogan Bekiroğlu, F., Süzük, E., & Gürel, C. (2014). Fizik laboratuvar derslerinin araştırma-sorgulama açısından incelenmesi ve öğretmen adaylarının görüşlerinin belirlenmesi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 11 (2), 3-37.
  • Bayram, Z. (2015). Öğretmen adaylarının rehberli sorgulamaya dayalı fen etkinlikleri tasarlarken karşılaştıkları zorlukların incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30 (2), 15-29.
  • Beck, C., Butler, A., & da Silva, K. B. (2014). Promoting inquiry-based teaching in laboratory courses: Are we meeting the grade? CBE-Life Sciences Education, 13 (3), 444-452.
  • Bell, R. L., Smetana, L., & Binns, I. (2005). Simplifying inquiry instruction. The Science Teacher, 72 (7), 30-33.
  • Blanchard, M. R., Southerland, S. A., Osborne, J. W., Sampson, V. D., Annetta, L. A., & Granger, E. M. (2010), Is inquiry possible in light of accountability?: A quantitative comparison of the relative effectiveness of guided inquiry and verification laboratory instruction. Science Education, 94, 577-616.
  • Bulut, G. (2010). İlköğretim (6–7–8. Sınıf) fen ve teknoloji öğretmenlerinin öğretim yöntem ve tekniklerini kullanma alışkanlıkları (Hatay ili örneği). Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Fırat Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Elazığ.
  • Chairam, S., Klahan, N., & Coll, R. K. (2015). Exploring Secondary Students' Understanding of Chemical Kinetics through Inquiry-Based Learning Activities. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 11 (5), 937-956.
  • Crawford, A. B. (2007). Learning to teach science as inquiry in the rough and tumble of practice. Journal of Research in Science Teaching, 44 (4), 613-642.
  • Çavaş, B., Kesercioğlu T., Huyugüzel-Çavaş, P., & Özdem, Y. (2011). Öğretmen kılavuz kitabı. Sorgulamaya Dayalı Fen Öğretimi Öğretmen Çalıştayı, İzmir.
  • Çavuşlu, Z. (2014). Fen ve teknoloji öğretmen adaylarının araştırma sorgulamaya dayalı öğretim hakkındaki görüşleri. Yüksek lisans tezi. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çanakkale.
  • Duru, M., K., Demir, S., Önen, F., & Benzer, E. (2011). Sorgulamaya Dayalı Laboratuvar Uygulamalarının Öğretmen Adaylarının Laboratuvar Algısına Tutumuna ve Bilimsel Süreç Becerilerine Etkisi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 33, 25-44.
  • Furtak, E. M. (2006). The problem with answers: An exploration of guided scientific inquiry teaching. Science Education, 90 (3), 453-467.
  • Furtak, E. M., & Alonzo A. C. (2010). The role of content in inquiry-based elementary science lessons: An analysis of teacher beliefs and enactment. Research Science Education, 40 (3), 425-449.
  • Gökalp, M. (2016). Öğretim ilke ve yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Güneş, F. (Ed.). (2014). Öğretim stratejileri. Öğretim ilke ve yöntemleri içinde (s. 61-91). Ankara: Pegem Akademi.
  • Hofstein, A., & Lunetta, V. N. (2004). The laboratory in science education: Foundations for the twenty-first century. Science Education, 88 (1), 28-54.
  • Hwang, G. J., Chiu, L. Y., & Chen, C. H. (2015). A contextual game-based learning approach to improving students' inquiry-based learning performance in social studies courses. Computers & Education, 81, 13-25.
  • Johnson, B., & Christensen, L. (2014). Eğitim araştırmaları: Nitel, nicel ve karma yaklaşımlar (4. Baskı, Çev. S. B. Demir). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Kaptan, F. (1999). Fen bilgisi öğretimi. İstanbul: Öğretmen Kitapları Dizisi, Milli Eğitim Basımevi.
  • Karakuyu, Y., Bilgin, İ., & Sürücü, A. (2013). Araştırmaya dayalı öğrenme yaklaşımlarının üniversite öğrencilerinin genel fizik laboratuarı ı dersindeki başarı ve bilimsel süreç becerilerine etkisi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10 (21), 237-250.
  • Kılınç, A. (2007). The opinions of Turkish high school pupils on inquiry based laboratory activities. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 6 (4), 56-72.
  • Köksal, E. A. (2011). Fen ve teknoloji dersinde sorgulayıcı araştırma yönteminin öğrenciler tarafından değerlendirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19 (3), 819-848.
  • Köseoğlu, F., & Tümay, H. (2013). Bilim Eğitiminde Yapılandırıcı Paradigma: Teoriden Öğretim Uygulamalarına. Ankara: Pegem Akademi.
  • Longo, C. M. (2011). Designing inquiry oriented science lab activities: Teachers can create inquiry-oriented science lab activities that make real-world connections. Middle School Journal, 43 (1), 6-15.
  • MEB-Milli Eğitim Bakanlığı, T. T. K. B. (2013). İlköğretim kurumları fen bilimleri dersi öğretim programı.
  • Meyer, D. Z., Meyer, A. A., Nabb, K. A., Connell, M. G., & Avery, L. M. (2013). A theoretical and empirical exploration of intrinsic problems in designing inquiry activities. Research in Science Education, 43 (1), 57-76.
  • Minner, D. D., Levy, A. J., & Century, J. (2010). Inquiry-Based instruction what is it and does it matter? Results from a research synthesis years 1984 to 2002. Journal of Research in Science Teaching, 47 (4), 363-496.
  • National Research Council, (2000). Inquiry and the national science education standards. Washington DC: National Academy Press.
  • Quintana, C., Zhang, M., & Krajcik, J. (2005). A framework for supporting metacognitive aspects of online inquiry through software-based scaffolding. Educational Psychologist, 40 (4), 235-244.
  • Sadeh, I., & Zion, M. (2009). The development of dynamic inquiry performances within an open inquiry setting: A comparison to guided inquiry setting. Journal of Research in Science Teaching, 46 (10), 1137-1160.
  • Sever, D., & Güven, M. (2014). Effect of inquiry-based learning approach on student resistance in a science and technology course. Educational Sciences: Theory & Practice, 14 (4), 1601-1605.
  • Şenocak, E. (2006). Probleme Dayalı Öğrenme. Mehmet Bahar (Ed.), Fen ve Teknoloji Öğretimi içinde (s. 77-108). Ankara: Pegem Akademik Yayıncılık
  • Wang, J. R., Wang, Y. C., Tai, H. J., & Chen, W. J. (2010). Investigating the effectiveness of inquiry-based instruction on students with different prior knowledge and reading abilities. International Journal of Science and Mathematics Education, 8 (5), 801-820.
  • Wellington, J. (1998). Practical work in science: Time for a reappraisal. In J. Wellington, (Ed.), Practical work in school science: Which way now? (pp. 3-15). London: Routledge.
  • Windschitl, M. (2002). Inquiry projects in science teacher education: What can investigative experiences reveal about teacher thinking and eventual classroom practice? Science Teacher Education, 87, 112–143.
  • Wolf, J. S., & Fraser, J.B (2008), Learning environment, attitudes and achievement among middle-school science students using inquiry-based laboratory activities. Research in Science Education, 38, 321–341.
  • Yakar, Z., & Baykara, H. (2014). Inquiry-based laboratory practices in a science teacher training program. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 10(2), 173-183
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Zeren Özer, D., & Özkan, M. (2012). Proje tabanlı öğretimin fen bilgisi öğretmen adaylarının bilimsel süreç becerileri üzerine etkisi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 9 (3), 119-130.
  • Zion, M., Schanin, I., & Shmueli, E. R. (2013). Teachers’ performances during a practical dynamic open inquiry process. Teachers and Teaching: Theory and Practice, 19 (6), 695-716.

The Effects of the Inquiry Based Teaching on Prospective Teachers’ Planning and Practice Processes

Year 2018, Volume: 12 Issue: 1, 180 - 204, 30.06.2018
https://doi.org/10.17522/balikesirnef.437735

Abstract









The aim of this
study is to examine the changes in course planning and the practice processes
of prospective science teachers
following the
in-service trainings they received about open-ended inquiry-based teaching
approach (OE-IBTA). With this aim, pre-experimental design with one
group post-test was employed.  This study
was conducted with 12 prospective science teachers in a public university in
Turkey. The Course Plan Assessment Rubric and Course Observation Form were
developed as data collection instruments for gathering information regarding
the planning and practices of the prospective science teachers. Thus study
included two phases: the Planning Phase, in
which the prospective teachers learn how to plan with the teaching approach,
and the Practice Phase, in which the prospective
teachers apply what they plan. Both phases lasted about one term. The results
showed that all participant prospective teachers showed improvements in the
planning phase of the OE-IBTA training program, which had been delivered to
them gradually.



References

  • Akben, N. (2011). Öğretmen adayları için bilimsel sorgulama destekli laboratuvar dersi geliştirilmesi. Yayımlanmamış doktora tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Arslan, A. (2013). Araştırma-sorgulama ve model tabanlı araştırma-sorgulama ortamlarında öğretmen adaylarının bilimsel süreç becerilerinin ve kavramsal değişim süreçlerinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Arslan, A., Ogan Bekiroğlu, F., Süzük, E., & Gürel, C. (2014). Fizik laboratuvar derslerinin araştırma-sorgulama açısından incelenmesi ve öğretmen adaylarının görüşlerinin belirlenmesi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 11 (2), 3-37.
  • Bayram, Z. (2015). Öğretmen adaylarının rehberli sorgulamaya dayalı fen etkinlikleri tasarlarken karşılaştıkları zorlukların incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30 (2), 15-29.
  • Beck, C., Butler, A., & da Silva, K. B. (2014). Promoting inquiry-based teaching in laboratory courses: Are we meeting the grade? CBE-Life Sciences Education, 13 (3), 444-452.
  • Bell, R. L., Smetana, L., & Binns, I. (2005). Simplifying inquiry instruction. The Science Teacher, 72 (7), 30-33.
  • Blanchard, M. R., Southerland, S. A., Osborne, J. W., Sampson, V. D., Annetta, L. A., & Granger, E. M. (2010), Is inquiry possible in light of accountability?: A quantitative comparison of the relative effectiveness of guided inquiry and verification laboratory instruction. Science Education, 94, 577-616.
  • Bulut, G. (2010). İlköğretim (6–7–8. Sınıf) fen ve teknoloji öğretmenlerinin öğretim yöntem ve tekniklerini kullanma alışkanlıkları (Hatay ili örneği). Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Fırat Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Elazığ.
  • Chairam, S., Klahan, N., & Coll, R. K. (2015). Exploring Secondary Students' Understanding of Chemical Kinetics through Inquiry-Based Learning Activities. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 11 (5), 937-956.
  • Crawford, A. B. (2007). Learning to teach science as inquiry in the rough and tumble of practice. Journal of Research in Science Teaching, 44 (4), 613-642.
  • Çavaş, B., Kesercioğlu T., Huyugüzel-Çavaş, P., & Özdem, Y. (2011). Öğretmen kılavuz kitabı. Sorgulamaya Dayalı Fen Öğretimi Öğretmen Çalıştayı, İzmir.
  • Çavuşlu, Z. (2014). Fen ve teknoloji öğretmen adaylarının araştırma sorgulamaya dayalı öğretim hakkındaki görüşleri. Yüksek lisans tezi. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çanakkale.
  • Duru, M., K., Demir, S., Önen, F., & Benzer, E. (2011). Sorgulamaya Dayalı Laboratuvar Uygulamalarının Öğretmen Adaylarının Laboratuvar Algısına Tutumuna ve Bilimsel Süreç Becerilerine Etkisi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 33, 25-44.
  • Furtak, E. M. (2006). The problem with answers: An exploration of guided scientific inquiry teaching. Science Education, 90 (3), 453-467.
  • Furtak, E. M., & Alonzo A. C. (2010). The role of content in inquiry-based elementary science lessons: An analysis of teacher beliefs and enactment. Research Science Education, 40 (3), 425-449.
  • Gökalp, M. (2016). Öğretim ilke ve yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Güneş, F. (Ed.). (2014). Öğretim stratejileri. Öğretim ilke ve yöntemleri içinde (s. 61-91). Ankara: Pegem Akademi.
  • Hofstein, A., & Lunetta, V. N. (2004). The laboratory in science education: Foundations for the twenty-first century. Science Education, 88 (1), 28-54.
  • Hwang, G. J., Chiu, L. Y., & Chen, C. H. (2015). A contextual game-based learning approach to improving students' inquiry-based learning performance in social studies courses. Computers & Education, 81, 13-25.
  • Johnson, B., & Christensen, L. (2014). Eğitim araştırmaları: Nitel, nicel ve karma yaklaşımlar (4. Baskı, Çev. S. B. Demir). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Kaptan, F. (1999). Fen bilgisi öğretimi. İstanbul: Öğretmen Kitapları Dizisi, Milli Eğitim Basımevi.
  • Karakuyu, Y., Bilgin, İ., & Sürücü, A. (2013). Araştırmaya dayalı öğrenme yaklaşımlarının üniversite öğrencilerinin genel fizik laboratuarı ı dersindeki başarı ve bilimsel süreç becerilerine etkisi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10 (21), 237-250.
  • Kılınç, A. (2007). The opinions of Turkish high school pupils on inquiry based laboratory activities. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 6 (4), 56-72.
  • Köksal, E. A. (2011). Fen ve teknoloji dersinde sorgulayıcı araştırma yönteminin öğrenciler tarafından değerlendirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19 (3), 819-848.
  • Köseoğlu, F., & Tümay, H. (2013). Bilim Eğitiminde Yapılandırıcı Paradigma: Teoriden Öğretim Uygulamalarına. Ankara: Pegem Akademi.
  • Longo, C. M. (2011). Designing inquiry oriented science lab activities: Teachers can create inquiry-oriented science lab activities that make real-world connections. Middle School Journal, 43 (1), 6-15.
  • MEB-Milli Eğitim Bakanlığı, T. T. K. B. (2013). İlköğretim kurumları fen bilimleri dersi öğretim programı.
  • Meyer, D. Z., Meyer, A. A., Nabb, K. A., Connell, M. G., & Avery, L. M. (2013). A theoretical and empirical exploration of intrinsic problems in designing inquiry activities. Research in Science Education, 43 (1), 57-76.
  • Minner, D. D., Levy, A. J., & Century, J. (2010). Inquiry-Based instruction what is it and does it matter? Results from a research synthesis years 1984 to 2002. Journal of Research in Science Teaching, 47 (4), 363-496.
  • National Research Council, (2000). Inquiry and the national science education standards. Washington DC: National Academy Press.
  • Quintana, C., Zhang, M., & Krajcik, J. (2005). A framework for supporting metacognitive aspects of online inquiry through software-based scaffolding. Educational Psychologist, 40 (4), 235-244.
  • Sadeh, I., & Zion, M. (2009). The development of dynamic inquiry performances within an open inquiry setting: A comparison to guided inquiry setting. Journal of Research in Science Teaching, 46 (10), 1137-1160.
  • Sever, D., & Güven, M. (2014). Effect of inquiry-based learning approach on student resistance in a science and technology course. Educational Sciences: Theory & Practice, 14 (4), 1601-1605.
  • Şenocak, E. (2006). Probleme Dayalı Öğrenme. Mehmet Bahar (Ed.), Fen ve Teknoloji Öğretimi içinde (s. 77-108). Ankara: Pegem Akademik Yayıncılık
  • Wang, J. R., Wang, Y. C., Tai, H. J., & Chen, W. J. (2010). Investigating the effectiveness of inquiry-based instruction on students with different prior knowledge and reading abilities. International Journal of Science and Mathematics Education, 8 (5), 801-820.
  • Wellington, J. (1998). Practical work in science: Time for a reappraisal. In J. Wellington, (Ed.), Practical work in school science: Which way now? (pp. 3-15). London: Routledge.
  • Windschitl, M. (2002). Inquiry projects in science teacher education: What can investigative experiences reveal about teacher thinking and eventual classroom practice? Science Teacher Education, 87, 112–143.
  • Wolf, J. S., & Fraser, J.B (2008), Learning environment, attitudes and achievement among middle-school science students using inquiry-based laboratory activities. Research in Science Education, 38, 321–341.
  • Yakar, Z., & Baykara, H. (2014). Inquiry-based laboratory practices in a science teacher training program. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 10(2), 173-183
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Zeren Özer, D., & Özkan, M. (2012). Proje tabanlı öğretimin fen bilgisi öğretmen adaylarının bilimsel süreç becerileri üzerine etkisi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 9 (3), 119-130.
  • Zion, M., Schanin, I., & Shmueli, E. R. (2013). Teachers’ performances during a practical dynamic open inquiry process. Teachers and Teaching: Theory and Practice, 19 (6), 695-716.
There are 42 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Tolga Saka 0000-0002-0903-0543

Nur Akcanca 0000-0003-4074-0639

Nesli Kala Aydın This is me 0000-0002-4608-708X

Selcan Sungur Alhan 0000-0002-7621-2961

Publication Date June 30, 2018
Submission Date September 5, 2017
Published in Issue Year 2018 Volume: 12 Issue: 1

Cite

APA Saka, T., Akcanca, N., Kala Aydın, N., Sungur Alhan, S. (2018). Araştırma Sorgulamayla İlgili Verilen Eğitimin Öğretmen Adaylarının Planlama ve Uygulama Süreçlerine Etkisi. Necatibey Faculty of Education Electronic Journal of Science and Mathematics Education, 12(1), 180-204. https://doi.org/10.17522/balikesirnef.437735