The aim of this study is to reveal the general
trends in studies on mathematics textbooks. In this context, 50 theses and 68
articles on mathematics textbooks between 2006 and 2018 were examined. Studies
on mathematics textbooks were examined in terms of different variables such as
year of publication, language, level of textbooks, learning area, subject,
research design, data collection tool, sample, data analysis,
validity-reliability methods, and the number of sources used. In order to
evaluate the studies, the publication classification forms in the relevant
literature were used. The findings obtained from the analysis of the studies
were presented with the help of tables and graphs. As a result of the
study, it was determined that researchers mostly used the Turkish language in publications and used
domestic sources, and mostly examined textbooks at the secondary school level.
Moreover, researchers mostly used the document analysis method, which is one of
the qualitative research methods, and preferred the descriptive analysis
technique in data analysis. It was found out that, in order to ensure validity
and reliability, researchers mostly used direct citations, sources in the
relevant literature, coding reliability and data analysis framework,
respectively.
Bu
çalışmanın amacı, matematik ders kitapları üzerine yapılan araştırmalardaki
genel eğilimi ortaya koymaktır. Bu bağlamda,
2006-2018 yılları arasında matematik ders kitaplarını konu edilen 50 tez
ve 68 makale incelenmiştir. Matematik ders kitapları üzerine yapılan
çalışmalar; yayın yılı, dili, ders
kitaplarının düzeyi, öğrenme alanı, konusu, araştırma deseni, veri toplama
aracı, örneklem, veri analizi, geçerlik- güvenirlik yöntemleri ve kullanılan
kaynak sayısı gibi farklı değişkenler açısından incelenmiştir. Araştırmaları
değerlendirmek için ilgili literatürde yer alan yayın sınıflandırma formları
kullanılmıştır. Araştırmaların analizi sonucu elde edilen bulgular tablolar ve
grafikler yardımıyla sunulmuştur. Çalışma sonucunda; araştırmacıların daha çok
Türkçe yayın yaptığı ve yerli kaynaklar kullandığı, genel olarak ortaokul
düzeyindeki kitapların incelendiği belirlenmiştir. Ayrıca araştırmacılar çoğunlukla
nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi yöntemini kullanırken veri
analizinde ise en fazla betimsel analiz tekniğini tercih etmişlerdir.
Araştırmacıların geçerlik-güvenirlik
sağlamak için sırasıyla en çok; doğrudan
alıntılardan yararlanma, ilgili literatürden yararlanma, kodlama güvenirliği ve
veri analiz çerçevesinden yararlanma yöntemlerini kullandıkları belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2019 |
Submission Date | January 8, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 13 Issue: 1 |