This study focuses on the metaphorical perceptions of mathematics
students at different levels of education at primary, secondary and high school
levels and the change in the direction of metaphors was determined according to
the education level of the students. For this purpose, phenomenological design
which is one of the qualitative research methot is used. The study was
conducted with 607 students who were studying at different schools of the
Ministry of National Education in Alanya, Antalya. 102 of these students are
primary school, 345 are middle school and 160 are high school students. An
interview form was prepared to reveal the metaphors of the students and the
students were asked to answer these questions. When the answers of the students
were analyzed, it was observed that there was no negative analogy in the
primary school, whereas there were negative analogies in the middle school
students and a high rate in high school students.
Bu araştırmada ilkokul, ortaokul ve lise düzeyinde
olmak üzere farklı eğitim düzeyindeki öğrencilerin matematiğe ilişkin metaforik
algılarına odaklanılmış olup eğitim düzeylerine göre metaforların yönündeki
değişim belirlenmiştir. Bu amaçla nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim
(fenomenoloji) deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Antalya’nın
Alanya ilçesinde Milli Eğitim Bakanlığına bağlı okullarda öğrenim gören 102
ilkokul, 345 ortaokul ve 160 lise öğrencisi olmak üzere toplam 607 öğrenci
oluşturmaktadır. Öğrencilerin metaforlarını ortaya çıkarmak için bir görüşme
formu hazırlanmış ve öğrencilerden bu soruları cevaplamaları istenmiştir.
Öğrencilerden alınan cevaplar analiz edildiğinde ilkokulda henüz olumsuz bir
algı yokken, ortaokul öğrencilerinde olumsuz benzetmelerin az da olsa var olduğu, lise
öğrencilerinde ise yüksek oranda olumsuz metafor sunulduğu görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Submission Date | March 24, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 13 Issue: 2 |