Research Article
BibTex RIS Cite

Özel Yetenekli Öğrencilerin Fen Bilimleri ve Matematik Derslerinde Kullanılan Sembol ve Birimlere Yönelik Bilgi Düzeylerinin İncelenmesi

Year 2020, Volume: 14 Issue: 1, 271 - 291, 30.06.2020
https://doi.org/10.17522/balikesirnef.646104

Abstract

Bu araştırmada, özel yetenekli öğrencilerin fen
bilimleri ve matematik derslerinde kullanılan sembol ve birimlere yönelik bilgi
düzeylerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada, nicel araştırma yöntemi
desenlerinden tarama kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini, 2019-2020 eğitim
öğretim yılında Doğu Anadolu Bölgesi’nde yer alan bir Bilim ve Sanat
Merkezi’nde öğrenim gören 103 özel yetenekli öğrenci oluşturmaktadır. Veri
toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen Birim ve Sembol
Testi kullanılmıştır.  Verilerin
analizinde betimsel ve çıkarıma dayalı istatistiksel analiz yöntemleri
yürütülmüştür. Elde edilen bulgular, özel yetenekli öğrencilerin fen bilimleri
ve matematik derslerinde kullanılan birim ve sembollere yönelik bilgi
düzeylerinin düşük olduğu yönündedir. Bununla birlikte kadın ve erkek özel
yetenekli öğrencilerin testten elde ettikleri puan ortalamaları arasında
anlamlı bir farklılık bulunamamıştır. Buna rağmen farklı öğretim programına
devam eden özel yetenekli öğrencilerin testten elde ettikleri puanlar arasında
Özel Yetenekleri Geliştirme programındaki öğrenciler lehine anlamlı düzeyde bir
farklılık tespit edilmiştir. Elde edilen bulgulara yönelik gerekli önerilerde
bulunulmuştur. 

References

  • Akkan, Y. & Baki, A. (2016). Ortaokul öğrencilerinin aritmetikten cebire geçiş süreçlerinin incelenmesi: Sembollerin kullanımı ve harflerin anlamı. Journal of Bayburt Education Faculty, 11(2), 270-305.
  • Anılan, B. (2014). High school students' knowledge levels and thoughts about unit of measure used in science. In I. Sahin, A. Kiray & S. Alan (Ed.), International Conference on Education in Mathematics, Science and Technology (ICEMST 2014) Proceeding Book. Necmettin Erbakan University, Konya.
  • Arthur, C. (1993). Teaching science through discovery. Toronto: Macmillan Publishing Company.
  • Ataman, A. (2005). Özel Eğitime Giriş. (2.Baskı). Ankara: Gündüz.
  • Çakır, N.K. & Sarıkaya, M. (2018). Fen bilgisi öğretmen adaylarının bilimsel süreç becerilerinin değerlendirilmesi. Turkish Studies, 13(4), 859-884.
  • Fraenkel, J.R., ve Wallen, N.E. (2006). How to design and evaluate research in education. (6th Ed) New York: McGraw-Hill.
  • Gallenstein, N. (2005). Engaging young children in science and mathematics. Journal of Elementary Science Education, 17(2), 27-41.
  • Günşen, G., Fazlıoğlu, Y., & Bayır, E. (2018). Yapılandırıcı yaklaşıma dayalı bilim öğretiminin 5 yaş çocuklarının bilimsel süreç becerilerine etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(3), 599-616.
  • Hacıoglu, Y., Durukan, U. G., & Şahin, C. (2016). What do science teacher candidates know about measuring instruments and units? Eurasian Journal of Educational Research, 64, 287-306.
  • Harlen, W. (2014). Helping children’s development of inquiry skills. Inquiry in Primary Science Education, 1, 5-19.
  • Kazeni, M.M.M. (2005). Development and validation of a test of integrated science process skills for the further education and training learners. Doctoral dissertation, University of Pretoria.
  • King, W. R. & He, J. (2005). Understanding the role and methods of meta-analysis in IS research. Communications of the Association for Information Systems, 16, 665-686.
  • Lancour, K.L. (2008). Science process skills. Retrieved from http://tegtscience.com/science_olympiad/bio_processes09/Bio-Process/Bio-Process-ES-Guide.pdf
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2016c). Bilim ve Sanat Merkezleri Yönergesi. Retrieved from https://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_ dosyalar/2016_10/07031350_bilsem _yonergesi.pdf
  • Monhardt, L. & Monhardt, R. (2006). Creating a context for the learning of science process skills through picture books. Early Childhood Education Journal, 34(1), 67-71.
  • Padilla M.J., Okey J.R., & Dillashaw F.G. (1983). The relationship between science process skill and formal thinking abilities. Journal of Research in Science Teaching, 20(3), 239-246.
  • Padilla, M.J., Okey, J.R., & Dillashaw, F.G. (1983). The relationship between science process skills and formal thinking abilities. Journal of Research in Science Teaching, 20(3), 239-246.
  • Prayitno, B.A., Corebima, D., Susilo, H., Zubaidah, S., & Ramli M (2017). Closing the science process skills gap between students with high and low level academic achievement. Journal of Baltic Science Education, 16(2), 266-277.
  • Rezba, J., Fiel, R., Funk, H., Okey, J., & Jaus, H. (1995). Learning and Assessing. Dubuque, lowa: Kendall.
  • Seçken N., Yücel S., & Morgil F.İ. (2002). Yüksek öğretimde bazı kimya bilgilerinin sınıf düzeyi ve cinsiyete göre dağılımı. Boğaziçi Üniversitesi Eğitim Dergisi, 19(2), 1-14.
  • Serway, R., & Beichner, R. (2000). Fen ve mühendislik için fizik. (5. Ed). K. Çolakoğlu (Trans.). Ankara: Palme Publication.
  • Skemp, R. (1987). The psychology of learning mathematics, Lawrence Erlbaum Associates, Hillsdale, NJ.
  • Soydan, S. (2017). Bilimsel Süreç Becerileri. B. Akman, G. Uyanık Balat, ve T. Güler Yıldız (Ed) Okul öncesi dönemde fen eğitimi içinde (51-98). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Sözbilir, M., Zorluoğlu, S. L., & Kızılaslan, A. (2019). Görme yetersizliği olan öğrencilere yönelik geliştirilen fen etkinliklerinin bilimsel süreç becerileri öğrenimine etkisi: Madde ve ısı. Cumhuriyet International Journal of Education, 8(1), 172-192.
  • Tardif, T.Z. & Sternberg, R.J. (1988). What do we know about creativity? (Ed. R. J. Sternberg). The nature of creativity. USA: Cambridge University Press. pp. 429-440.Tekin, H. (2010). Eğitimde ölçme ve değerlendirme (20. Baskı). Ankara: Yargı Yayınevi.
  • Temiz, B.K. (2001). Lise 1. Sınıf fizik dersi programının öğrencilerin bilimsel süreç becerilerini geliştirmeye uygunluğunun incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Vitti, D. & Torres, A. (2006). Practicing science process skills at home. Retrieved from http://www.nsta.org/elementaryschool/connections/200712 Torres HandoutParent NSTAConn.pdf
  • Wilke, R.R. & Straits, W.J. (2005). Practical advice for teaching inquiry-based science process skills in the biological sciences. The American Biology Teacher, 67, 534-540.
  • Yıldırım, A. & İlhan, N. (2007). Lise öğrencilerinin kimya dersinde öğretilen birimler hakkındaki görüşleri ve deneyimleri. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(3), 211-219.
  • Yücel S., Seçken N., & Morgil F.I. (2001). Investigation of students’ learning degrees on symbols, constants and units which are taught in high school chemistry courses. Journal of Gazi University Gazi Education Faculty, 21(2), 113-123.

Examination of The Knowledge Levels of Gifted Students on Symbols and Units Used in Science and Mathematics Courses

Year 2020, Volume: 14 Issue: 1, 271 - 291, 30.06.2020
https://doi.org/10.17522/balikesirnef.646104

Abstract

In this research, it was aimed to examine the knowledge levels of gifted students on symbols and units used in science and mathematics courses. In the research survey, one of the quantitative research method, was used. The sample of the research consisted of 103 gifted students studying at a Science and Art Center in the Eastern Anatolia Region in the 2019-2020 academic years. Unit and Symbol Test developed by the researchers were used as data collection tools. In the analysis of the data, descriptive and inferential statistical analysis methods were conducted. The findings showed that the level of knowledge of the gifted students on the units and symbols used in science and mathematics courses was low. In addition, no significant difference was found between the mean scores obtained from the test by male and female gifted students. However, there was a significant difference between the scores obtained by the gifted students attending different curriculums in favor of the students in the Special Skills Development Program. Necessary recommendations were made for the findings.

References

  • Akkan, Y. & Baki, A. (2016). Ortaokul öğrencilerinin aritmetikten cebire geçiş süreçlerinin incelenmesi: Sembollerin kullanımı ve harflerin anlamı. Journal of Bayburt Education Faculty, 11(2), 270-305.
  • Anılan, B. (2014). High school students' knowledge levels and thoughts about unit of measure used in science. In I. Sahin, A. Kiray & S. Alan (Ed.), International Conference on Education in Mathematics, Science and Technology (ICEMST 2014) Proceeding Book. Necmettin Erbakan University, Konya.
  • Arthur, C. (1993). Teaching science through discovery. Toronto: Macmillan Publishing Company.
  • Ataman, A. (2005). Özel Eğitime Giriş. (2.Baskı). Ankara: Gündüz.
  • Çakır, N.K. & Sarıkaya, M. (2018). Fen bilgisi öğretmen adaylarının bilimsel süreç becerilerinin değerlendirilmesi. Turkish Studies, 13(4), 859-884.
  • Fraenkel, J.R., ve Wallen, N.E. (2006). How to design and evaluate research in education. (6th Ed) New York: McGraw-Hill.
  • Gallenstein, N. (2005). Engaging young children in science and mathematics. Journal of Elementary Science Education, 17(2), 27-41.
  • Günşen, G., Fazlıoğlu, Y., & Bayır, E. (2018). Yapılandırıcı yaklaşıma dayalı bilim öğretiminin 5 yaş çocuklarının bilimsel süreç becerilerine etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(3), 599-616.
  • Hacıoglu, Y., Durukan, U. G., & Şahin, C. (2016). What do science teacher candidates know about measuring instruments and units? Eurasian Journal of Educational Research, 64, 287-306.
  • Harlen, W. (2014). Helping children’s development of inquiry skills. Inquiry in Primary Science Education, 1, 5-19.
  • Kazeni, M.M.M. (2005). Development and validation of a test of integrated science process skills for the further education and training learners. Doctoral dissertation, University of Pretoria.
  • King, W. R. & He, J. (2005). Understanding the role and methods of meta-analysis in IS research. Communications of the Association for Information Systems, 16, 665-686.
  • Lancour, K.L. (2008). Science process skills. Retrieved from http://tegtscience.com/science_olympiad/bio_processes09/Bio-Process/Bio-Process-ES-Guide.pdf
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2016c). Bilim ve Sanat Merkezleri Yönergesi. Retrieved from https://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_ dosyalar/2016_10/07031350_bilsem _yonergesi.pdf
  • Monhardt, L. & Monhardt, R. (2006). Creating a context for the learning of science process skills through picture books. Early Childhood Education Journal, 34(1), 67-71.
  • Padilla M.J., Okey J.R., & Dillashaw F.G. (1983). The relationship between science process skill and formal thinking abilities. Journal of Research in Science Teaching, 20(3), 239-246.
  • Padilla, M.J., Okey, J.R., & Dillashaw, F.G. (1983). The relationship between science process skills and formal thinking abilities. Journal of Research in Science Teaching, 20(3), 239-246.
  • Prayitno, B.A., Corebima, D., Susilo, H., Zubaidah, S., & Ramli M (2017). Closing the science process skills gap between students with high and low level academic achievement. Journal of Baltic Science Education, 16(2), 266-277.
  • Rezba, J., Fiel, R., Funk, H., Okey, J., & Jaus, H. (1995). Learning and Assessing. Dubuque, lowa: Kendall.
  • Seçken N., Yücel S., & Morgil F.İ. (2002). Yüksek öğretimde bazı kimya bilgilerinin sınıf düzeyi ve cinsiyete göre dağılımı. Boğaziçi Üniversitesi Eğitim Dergisi, 19(2), 1-14.
  • Serway, R., & Beichner, R. (2000). Fen ve mühendislik için fizik. (5. Ed). K. Çolakoğlu (Trans.). Ankara: Palme Publication.
  • Skemp, R. (1987). The psychology of learning mathematics, Lawrence Erlbaum Associates, Hillsdale, NJ.
  • Soydan, S. (2017). Bilimsel Süreç Becerileri. B. Akman, G. Uyanık Balat, ve T. Güler Yıldız (Ed) Okul öncesi dönemde fen eğitimi içinde (51-98). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Sözbilir, M., Zorluoğlu, S. L., & Kızılaslan, A. (2019). Görme yetersizliği olan öğrencilere yönelik geliştirilen fen etkinliklerinin bilimsel süreç becerileri öğrenimine etkisi: Madde ve ısı. Cumhuriyet International Journal of Education, 8(1), 172-192.
  • Tardif, T.Z. & Sternberg, R.J. (1988). What do we know about creativity? (Ed. R. J. Sternberg). The nature of creativity. USA: Cambridge University Press. pp. 429-440.Tekin, H. (2010). Eğitimde ölçme ve değerlendirme (20. Baskı). Ankara: Yargı Yayınevi.
  • Temiz, B.K. (2001). Lise 1. Sınıf fizik dersi programının öğrencilerin bilimsel süreç becerilerini geliştirmeye uygunluğunun incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Vitti, D. & Torres, A. (2006). Practicing science process skills at home. Retrieved from http://www.nsta.org/elementaryschool/connections/200712 Torres HandoutParent NSTAConn.pdf
  • Wilke, R.R. & Straits, W.J. (2005). Practical advice for teaching inquiry-based science process skills in the biological sciences. The American Biology Teacher, 67, 534-540.
  • Yıldırım, A. & İlhan, N. (2007). Lise öğrencilerinin kimya dersinde öğretilen birimler hakkındaki görüşleri ve deneyimleri. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(3), 211-219.
  • Yücel S., Seçken N., & Morgil F.I. (2001). Investigation of students’ learning degrees on symbols, constants and units which are taught in high school chemistry courses. Journal of Gazi University Gazi Education Faculty, 21(2), 113-123.
There are 30 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Oğuzhan Nacaroğlu 0000-0001-8516-9152

Mehmet Arslan 0000-0003-0519-373X

Publication Date June 30, 2020
Submission Date November 12, 2019
Published in Issue Year 2020 Volume: 14 Issue: 1

Cite

APA Nacaroğlu, O., & Arslan, M. (2020). Özel Yetenekli Öğrencilerin Fen Bilimleri ve Matematik Derslerinde Kullanılan Sembol ve Birimlere Yönelik Bilgi Düzeylerinin İncelenmesi. Necatibey Faculty of Education Electronic Journal of Science and Mathematics Education, 14(1), 271-291. https://doi.org/10.17522/balikesirnef.646104