Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Girişimci Kişilik Özellikleri, Girişimcilik Niyeti ve Duygusal Zekâ Düzeylerinin İncelenmesi
Year 2020,
Volume: 14 Issue: 2, 1381 - 1438, 31.12.2020
Nilgün Yenice
,
Neslihan Yavaşoğlu
Abstract
Bu çalışmanın amacı, fen bilgisi öğretmen adaylarının girişimci kişilik özellikleri, girişimcilik niyeti ile duygusal zekâ düzeyleri arasındaki ilişkiyi incelemektir. İlişkisel tarama modelinde gerçekleştirilen çalışmanın örneklemini, 2017-2018 eğitim-öğretim yılında Ege Bölgesindeki üniversitelerin eğitim fakültesi fen bilgisi öğretmenliği anabilim dalında öğrenim görmekte olan 1585 fen bilgisi öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama araçları olarak “Girişimci Kişilik Ölçeği”, “Girişimcilik Niyeti Ölçeği” ve “Duygusal Zekâ Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimleyici istatistikler kullanılmıştır. Ayrıca Kruskal Wallis H-testi, Mann Whitney U-testi ve korelasyon analizinden yararlanılmıştır. Analizler sonucunda öğretmen adaylarının girişimci kişilik özelliklerinin, girişimcilik niyetlerinin ve duygusal zekâ düzeylerinin cinsiyet ve sınıf düzeyi değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık göstermediği; öğrenim görülen üniversiteye göre anlamlı bir farklılık gösterdiği tespit edilmiştir. Ayrıca öğretmen adaylarının girişimci kişilik özellikleri ve girişimcilik niyetleri, girişimci kişilik özellikleri ve duygusal zekâ düzeyleri, duygusal zekâ düzeyleri ile girişimcilik niyetleri arasında pozitif yönlü anlamlı bir ilişkinin olduğu tespit edilmiştir.
Supporting Institution
AYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ
References
- Acar, S., & Uslu, D. (2015). Duygusal zekâ ile girişimcilik niyeti arasındaki ilişkinin incelenmesi. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 5(4),16-32.
- Alpkan, L., Keskin, H., & Zehir, C. (2002). Girişimcilik hisleriyle girişimcilik potansiyeli arasındaki ilişki: Gebze ve civarındaki girişimciler üzerine bir saha araştırması. Yüzyılda KOBİ’ler: Sorunlar, Fırsatlar ve Çözüm Önerileri Sempozyumu. Kıbrıs: Doğu Akdeniz Üniversitesi.
- Arslan, K. 2002. Üniversiteli gençlerde mesleki tercihler ve girişimcilik eğilimleri. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 6(1), 1-11.
- Aslan, Ş. (2013). Duygusal zekâ dönüşümcü ve etkileşimci liderlik. Konya: Eğitim Yayınevi.
- Armut, B., & Kılınç, M. (2018). 4. Sınıf sosyal bilgiler öğretmenliği adaylarının girişimcilik becerisi düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Uluslararası Alan Eğitimi Dergisi, 4(1), 39-56.
- Avşar, M. (2007).Yükseköğretimde öğrencilerin girişimcilik eğilimlerinin araştırılması. Çukurova üniversitesinde bir uygulama. Yayınlanmamış Yüksek Lisans tezi. Çukurova Üniversitesi, Adana.
- Azzadina, Ġ., Sianipar, C.P. M., & Nuur’aini. E. (2012). Measuring the direct and significant influence of emotional intelligence competencies to entrepreneurial characteristics. Indonesia International Conference on Innovation. Entrepreneurship and Small Business, 4(4), 16- 25.
- Bahadori, M. (2012). The effect of emotional intelligence on entrepreneurial behavior: A case study in a Medical Science University. Asian Journal of Business Management, 4(1), 81-85.
- Bozkurt, Ö., & Erdurur, K. (2013). Girişimci kişilik özelliklerinin girişimcilik eğilimindeki etkisi: Potansiyel girişimciler üzerinde bir araştırma. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 8(2), 57- 78.
- Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz. Ş., & Demirel, F. (2017). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Atıf İndeksi, 1-360.
- Carson, K.. D., Carson, P.P., & Birkenmeier, B. J. (2000). “Measuring emotional ıntelligence: Development and validation of an instrument”. Journal of Applied and Behavioral Management, 2(1), 33-46.
- Cross, B., & Travaglione A. (2003). The untold story: Is the entrepreneur of the 21st. century defined by emotional iıntelligence?. International Journal of Organizational Analysis,11(3), 221–228.
- Çalık, T., & Sezgin, F.(2005). Küreselleşme. bilgi toplumu ve eğitim. Kastamonu Eğitim Dergisi, 13(1), 55-66.
- Çelik, O. (2014). Sosyal bilgiler ve sınıf öğretmenliği öğretmen adaylarının girişimcilik bilgi ve beceri düzeyleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Adnan Menderes Üniversitesi, Aydın.
- Deveci, İ., ve Çepni, S. (2014). Fen bilimleri öğretmen eğitiminde girişimcilik. Journal of Turkish Science Education, 11(2), 161-188
- Doğaner, M., & Altunoğlu, A. E. (2010). Adnan Menderes Üniversitesi Nazilli İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi İşletme bölümü öğrencilerinin girişimcilik eğilimleri. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 2(2), 103- 110.
- Esfeden, G. A., Cheraghali, M. H., & Rahmani. M. (2011). Cognition and Study of Relationship between emotional intelligence and entrepreneurship of industrial managers (Case study: Rubber and plastic industry in Tehran). Journal of Economics and Business Research, 1(2), 27-37.
- Erdurur, K. (2012). Turizm Lisans Eğitimi Alan Öğrencilerin Girişimci Kişilik Özelliklerinin Girişimcilik Eğilimine Etkisi: Akçakoca Turizm İşletmeciliği ve Otelcilik Yüksekokulu Örneği. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Düzce Üniversitesi, Düzce.
- Eraslan., A.(2011). Matematik öğretmeni adayları ve kopya: hiç çekmedim desem yalan olur!. Eğitim ve Bilim, 36(160), 52- 64.
- Goleman, D. (1995). Duygusal zekâ. (Çev. Banu Seçkin Yüksel). İstanbul: Varlık Yayınları Sayı.
- Gürol, Y., & Atsan, N. (2006). Entrepreneurial Characteristic amongst University Students: Some Insights for Entrepreneurship Education and Training in Turkey. Education Training, 48(1), 25–38.
- Hmieleski, K. M., & Corbett, A. C. (2006). Proclivity for improvisation as a predictor of entrepreneurial intentions. Journal of Small Business Management, 44(1), 45-63.
- İşcan, Ö. F., & Kaygın, E.(2011). Üniversite öğrencilerinin girişimcilik eğilimlerini belirlemeye yönelik bir araştırma/an investigation to determine the entrepreneurship tendency of university students. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(2), 444- 462.
- Joisen, L. S. (2008). Antecedents of Entrepreneurial Orientation: A Contingency Approach. Louisiano Tech University.
- Karasar, N. (2006). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel.
- Kamalian, A., & Fazel, A. (2012). Examining the relationship between emotional intelligence and students‟ entrepreneurship. Journal of Entrepreneurship Development, 3(11), 127-146.
- Karabulutlu, E., Yılmaz, S., & Yurttaş, A. (2011). Öğrencilerin duygusal zekâ düzeyleri ile problem çözme becerileri arasındaki ilişki. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 2(2), 5-79.
- Kerrick, S. A. (2008). An examination of entrepreneurial ıntentions of university students. University of Louisville, Louisville.
- Kibuka, G. (2011). An examination of factory that influence entrepreneurial intention of high school students in Kenya. University of Illinois, Urbana.
- Koh, C. H. (1996). Testing hypotheses of entrepreneurial characteristics: A study of Hong Kong MBA students. Journal of Managerial Psychology, 11(3), 12-25.
- Kristiansen, S., & Indarti, N. (2004). Entrepreneurial intention among Indonesian and Norwegian students. Journal of Enterprising Culture, 12(1), 55-78.
- Linan, F., & Chen, Y. W. (2009). Development and cross-cultural application of a specific instrument to measure entrepreneurial intentions. Entrepreneurship Theory and Practice, 33(3), 119-144.
- MEB. (2017). İlköğretim fen ve teknoloji dersi (6. 7. 8. sınıflar) öğretim programı. Ankara: MEB.
- Najafi, M., Ghahfarokhi, Z. N., Shafiei, Z., & Afsoura,. N. R.(2014). Investigating the relationship between emotional intelligence and entrepreneurship competencies of third year high schools students in the city of Langarod. Journal of Education and Practice, 5(14), 24-30.
- Neqabi, S., & Bahadori, M.(2012). Relationship between emotional intelligence and entrepreneurial behavior. Journal Mil Med, 14(2), 123-128.
- Neghabi, S., Yousefi, M., & Rezvani, M. (2011). Emotional intelligence and entrepreneurial behavior; development of personal aspects of intentions model. International Conference on Information and Finance IPEDR, 21, 27-31.
- Numanoğlu, G. (1999). Bilgi toplumu-eğitim-yeni kimlikler-II: Bilgi toplumu ve eğitimde yeni kimlikler. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 32(1-2), 341-350.
- Örücü, E., Kılıç, R. ve Yılmaz Ö. 2007. Üniversite öğrencilerinin girişimcilik eğilimlerinde ailesel faktörlerin etkisi. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 2(2), 27-47.
- Özdemir, M. (2015). Eğitim fakültesi öğrencilerinin duygusal zekâları ile yaşam doyumlarının incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
- Pachulia, G., & Henderson, L. (2009). The relationship between emotional intelligence and entrepreneurial orientation; observed within ownermanagers who lead small, hightech firms in Sweden. Master Thesis within Business Administration: Entrepreneurship. Jönköping: International Business School Jönköping University.
- Pan, V. L., & Akay, C. (2015). Eğitim fakültesi öğrencilerinin girişimcilik düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Education Sciences, 9(6), 125-138.
- Rhee, K. S., & White, R. J. (2007). The emotional intelligence of entrepreneurs. Journal of Small Business and Entrepreneurship, 20(4), 409-425.
- Şeşen, H., & Basım, H. N. (2012). Demografik faktörler ve kişiliğin girişimcilik niyetine etkisi: Spor bilimleri alanında öğrenim gören üniversite öğrencileri üzerine bir araştırma. Ege Akademik Bakış, 12(Special Issue), 21-28.
- Uslu, D. (2015). Bilgisayar ve öğretim teknolojileri bölümü öğrencilerinin girişimci kişilik özellikleri ve girişimcilik niyetinin duygusal zeka faktörlerine göre incelenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi, Ankara.
- Uygun, M., Mete, S. & Güner, E. (2012). Genç girişimci adayların girişimcilik eğilimi ve girişimcilik özellikleri arasındaki ilişkiler. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 4(2).
- Yelkikalan, N. (2007). 21. Yüzyılda girişimcinin yeni özelliği: Duygusal zekâ. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 1(2), 39-50.
- Zampetenakis, L. A., Beldekos, P., & Moustakis, V. S. (2009). Day to day entrepreneurship within organisations: the role of trait emotional intelligence and perceived organisational support. University of Glasgow. European Management Journal, 27(3). 165-175.
Investigation of Personality, Entrepreneurship Intention and Emotional Intelligence Levels
Year 2020,
Volume: 14 Issue: 2, 1381 - 1438, 31.12.2020
Nilgün Yenice
,
Neslihan Yavaşoğlu
Abstract
The aim of this study was to investigate the relationship between entrepreneurial personality traits, entrepreneurship intentions and emotional intelligence levels of science teacher candidates. Survey research model was used in the research. The sample of the research consists of 1585 pre-service science teachers studying in the science education department of universities in the Aegean Region in the 2017-2018 academic year. "Entrepreneurial Personality Scale", "Entrepreneurship Intention Scale" and "Emotional Intelligence Scale" were used as data collection tools. Descriptive statistics were used to analyze the data. In addition, Kruskal Wallis H-test, Mann Whitney U-test and correlation analysis were used. The results of the analyses indicated that the entrepreneurial personality traits, entrepreneurial intentions and emotional intelligence levels of teacher candidates did not differ significantly according to gender and grade level variables; It has been determined that there is a significant difference according to the university where the education is going. In addition, it has been determined that there is a significant relationship between entrepreneurial personality traits and entrepreneurial intentions, entrepreneurial personality traits and emotional intelligence levels, emotional intelligence levels and entrepreneurship intentions.
References
- Acar, S., & Uslu, D. (2015). Duygusal zekâ ile girişimcilik niyeti arasındaki ilişkinin incelenmesi. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 5(4),16-32.
- Alpkan, L., Keskin, H., & Zehir, C. (2002). Girişimcilik hisleriyle girişimcilik potansiyeli arasındaki ilişki: Gebze ve civarındaki girişimciler üzerine bir saha araştırması. Yüzyılda KOBİ’ler: Sorunlar, Fırsatlar ve Çözüm Önerileri Sempozyumu. Kıbrıs: Doğu Akdeniz Üniversitesi.
- Arslan, K. 2002. Üniversiteli gençlerde mesleki tercihler ve girişimcilik eğilimleri. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 6(1), 1-11.
- Aslan, Ş. (2013). Duygusal zekâ dönüşümcü ve etkileşimci liderlik. Konya: Eğitim Yayınevi.
- Armut, B., & Kılınç, M. (2018). 4. Sınıf sosyal bilgiler öğretmenliği adaylarının girişimcilik becerisi düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Uluslararası Alan Eğitimi Dergisi, 4(1), 39-56.
- Avşar, M. (2007).Yükseköğretimde öğrencilerin girişimcilik eğilimlerinin araştırılması. Çukurova üniversitesinde bir uygulama. Yayınlanmamış Yüksek Lisans tezi. Çukurova Üniversitesi, Adana.
- Azzadina, Ġ., Sianipar, C.P. M., & Nuur’aini. E. (2012). Measuring the direct and significant influence of emotional intelligence competencies to entrepreneurial characteristics. Indonesia International Conference on Innovation. Entrepreneurship and Small Business, 4(4), 16- 25.
- Bahadori, M. (2012). The effect of emotional intelligence on entrepreneurial behavior: A case study in a Medical Science University. Asian Journal of Business Management, 4(1), 81-85.
- Bozkurt, Ö., & Erdurur, K. (2013). Girişimci kişilik özelliklerinin girişimcilik eğilimindeki etkisi: Potansiyel girişimciler üzerinde bir araştırma. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 8(2), 57- 78.
- Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz. Ş., & Demirel, F. (2017). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Atıf İndeksi, 1-360.
- Carson, K.. D., Carson, P.P., & Birkenmeier, B. J. (2000). “Measuring emotional ıntelligence: Development and validation of an instrument”. Journal of Applied and Behavioral Management, 2(1), 33-46.
- Cross, B., & Travaglione A. (2003). The untold story: Is the entrepreneur of the 21st. century defined by emotional iıntelligence?. International Journal of Organizational Analysis,11(3), 221–228.
- Çalık, T., & Sezgin, F.(2005). Küreselleşme. bilgi toplumu ve eğitim. Kastamonu Eğitim Dergisi, 13(1), 55-66.
- Çelik, O. (2014). Sosyal bilgiler ve sınıf öğretmenliği öğretmen adaylarının girişimcilik bilgi ve beceri düzeyleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Adnan Menderes Üniversitesi, Aydın.
- Deveci, İ., ve Çepni, S. (2014). Fen bilimleri öğretmen eğitiminde girişimcilik. Journal of Turkish Science Education, 11(2), 161-188
- Doğaner, M., & Altunoğlu, A. E. (2010). Adnan Menderes Üniversitesi Nazilli İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi İşletme bölümü öğrencilerinin girişimcilik eğilimleri. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 2(2), 103- 110.
- Esfeden, G. A., Cheraghali, M. H., & Rahmani. M. (2011). Cognition and Study of Relationship between emotional intelligence and entrepreneurship of industrial managers (Case study: Rubber and plastic industry in Tehran). Journal of Economics and Business Research, 1(2), 27-37.
- Erdurur, K. (2012). Turizm Lisans Eğitimi Alan Öğrencilerin Girişimci Kişilik Özelliklerinin Girişimcilik Eğilimine Etkisi: Akçakoca Turizm İşletmeciliği ve Otelcilik Yüksekokulu Örneği. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Düzce Üniversitesi, Düzce.
- Eraslan., A.(2011). Matematik öğretmeni adayları ve kopya: hiç çekmedim desem yalan olur!. Eğitim ve Bilim, 36(160), 52- 64.
- Goleman, D. (1995). Duygusal zekâ. (Çev. Banu Seçkin Yüksel). İstanbul: Varlık Yayınları Sayı.
- Gürol, Y., & Atsan, N. (2006). Entrepreneurial Characteristic amongst University Students: Some Insights for Entrepreneurship Education and Training in Turkey. Education Training, 48(1), 25–38.
- Hmieleski, K. M., & Corbett, A. C. (2006). Proclivity for improvisation as a predictor of entrepreneurial intentions. Journal of Small Business Management, 44(1), 45-63.
- İşcan, Ö. F., & Kaygın, E.(2011). Üniversite öğrencilerinin girişimcilik eğilimlerini belirlemeye yönelik bir araştırma/an investigation to determine the entrepreneurship tendency of university students. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(2), 444- 462.
- Joisen, L. S. (2008). Antecedents of Entrepreneurial Orientation: A Contingency Approach. Louisiano Tech University.
- Karasar, N. (2006). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel.
- Kamalian, A., & Fazel, A. (2012). Examining the relationship between emotional intelligence and students‟ entrepreneurship. Journal of Entrepreneurship Development, 3(11), 127-146.
- Karabulutlu, E., Yılmaz, S., & Yurttaş, A. (2011). Öğrencilerin duygusal zekâ düzeyleri ile problem çözme becerileri arasındaki ilişki. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 2(2), 5-79.
- Kerrick, S. A. (2008). An examination of entrepreneurial ıntentions of university students. University of Louisville, Louisville.
- Kibuka, G. (2011). An examination of factory that influence entrepreneurial intention of high school students in Kenya. University of Illinois, Urbana.
- Koh, C. H. (1996). Testing hypotheses of entrepreneurial characteristics: A study of Hong Kong MBA students. Journal of Managerial Psychology, 11(3), 12-25.
- Kristiansen, S., & Indarti, N. (2004). Entrepreneurial intention among Indonesian and Norwegian students. Journal of Enterprising Culture, 12(1), 55-78.
- Linan, F., & Chen, Y. W. (2009). Development and cross-cultural application of a specific instrument to measure entrepreneurial intentions. Entrepreneurship Theory and Practice, 33(3), 119-144.
- MEB. (2017). İlköğretim fen ve teknoloji dersi (6. 7. 8. sınıflar) öğretim programı. Ankara: MEB.
- Najafi, M., Ghahfarokhi, Z. N., Shafiei, Z., & Afsoura,. N. R.(2014). Investigating the relationship between emotional intelligence and entrepreneurship competencies of third year high schools students in the city of Langarod. Journal of Education and Practice, 5(14), 24-30.
- Neqabi, S., & Bahadori, M.(2012). Relationship between emotional intelligence and entrepreneurial behavior. Journal Mil Med, 14(2), 123-128.
- Neghabi, S., Yousefi, M., & Rezvani, M. (2011). Emotional intelligence and entrepreneurial behavior; development of personal aspects of intentions model. International Conference on Information and Finance IPEDR, 21, 27-31.
- Numanoğlu, G. (1999). Bilgi toplumu-eğitim-yeni kimlikler-II: Bilgi toplumu ve eğitimde yeni kimlikler. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 32(1-2), 341-350.
- Örücü, E., Kılıç, R. ve Yılmaz Ö. 2007. Üniversite öğrencilerinin girişimcilik eğilimlerinde ailesel faktörlerin etkisi. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 2(2), 27-47.
- Özdemir, M. (2015). Eğitim fakültesi öğrencilerinin duygusal zekâları ile yaşam doyumlarının incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
- Pachulia, G., & Henderson, L. (2009). The relationship between emotional intelligence and entrepreneurial orientation; observed within ownermanagers who lead small, hightech firms in Sweden. Master Thesis within Business Administration: Entrepreneurship. Jönköping: International Business School Jönköping University.
- Pan, V. L., & Akay, C. (2015). Eğitim fakültesi öğrencilerinin girişimcilik düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Education Sciences, 9(6), 125-138.
- Rhee, K. S., & White, R. J. (2007). The emotional intelligence of entrepreneurs. Journal of Small Business and Entrepreneurship, 20(4), 409-425.
- Şeşen, H., & Basım, H. N. (2012). Demografik faktörler ve kişiliğin girişimcilik niyetine etkisi: Spor bilimleri alanında öğrenim gören üniversite öğrencileri üzerine bir araştırma. Ege Akademik Bakış, 12(Special Issue), 21-28.
- Uslu, D. (2015). Bilgisayar ve öğretim teknolojileri bölümü öğrencilerinin girişimci kişilik özellikleri ve girişimcilik niyetinin duygusal zeka faktörlerine göre incelenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi, Ankara.
- Uygun, M., Mete, S. & Güner, E. (2012). Genç girişimci adayların girişimcilik eğilimi ve girişimcilik özellikleri arasındaki ilişkiler. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 4(2).
- Yelkikalan, N. (2007). 21. Yüzyılda girişimcinin yeni özelliği: Duygusal zekâ. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 1(2), 39-50.
- Zampetenakis, L. A., Beldekos, P., & Moustakis, V. S. (2009). Day to day entrepreneurship within organisations: the role of trait emotional intelligence and perceived organisational support. University of Glasgow. European Management Journal, 27(3). 165-175.