Use Of Idealizations In Physics Textbooks
Year 2021,
Volume: 15 Issue: 2, 216 - 232, 31.12.2021
Harun Yıldız
,
Kadir Hocaoğlu
,
Serap Kaya Şengören
Abstract
Idealizations have a very important place in the nature of physics. In this study, it is aimed to examine the content of secondary school physics textbooks in terms of the use of idealizations. For this purpose, the data obtained by examining the 9th, 10th, 11th and 12th grade high school physics textbooks were shared. Qualitative research method was used in the research and the data were obtained by document review technique. The research data were analyzed by three researchers using content analysis method. Evaluations were carried out with the subjects that idealizations should take place predominantly. In this context, 26 subjects/concepts were evaluated and it was determined that the textbooks were insufficient in terms of the use of idealizations as a result of the research. It is one of the important results of the study that the use of idealizations in textbooks increases as the grade level increases. Considering that idealizations are an important element of physics learning, it is thought that this situation should be emphasized.
References
- Arslan, A., Tekbıyık, A., & Ercan, O. (2012). Fizik ders kitaplarının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Turkish Journal of Education, 1(2), 64-79.
- Ayvacı, H. Ş., & Devecioğlu, Y. (2013). 10. Sınıf Fizik ders kitabı ve kitaptaki etkinliklerin uygulanabilirliği hakkında öğretmen değerlendirmeleri. Amasya üniversitesi Eğitim fakültesi dergisi, 2(2), 418-450.
- Batterman, R. W. (2009). Idealization and modeling. Synthese, 169(3), 427-446.
- Cahyadi, M. V., & Butler, P. H. (2004). Undergraduate students' understanding of falling bodies in idealized and real‐world situations. Journal of Research in Science Teaching: The Official Journal of the National Association for Research in Science Teaching, 41(6), 569-583.
- Corbin, J. & Strauss, A. (2014). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory. Sage publications.
- Forjan, M., & Sliško, J. (2014). Simplifications and idealizations in high school physics in thermodynamics, electricity and waves: A study of Slovenian textbooks. Latin-American Journal of Physics Education, 8(2).
- Forjan, M., & Sliško, J. (2017). Simplifications and idealizations in high school physics in Mechanics: a study of Slovenian curriculum and textbooks. European Journal of Physics Education, 5(3), 20-31.
- Fowler, A. C. (1997). Mathematical models in the applied sciences (Cambridge Texts in Applied Mathematics). Cambridge: Cambridge University Press.
- Gönen, S., & Kocakaya, S. (2006). Fizik öğretmenlerinin öğretim etkinliklerine ve fizik ders kitaplarının içeriğine yönelik düşünceleri. Journal of Turkish Science Education, 3(1), 86-96.
- Karadağ, M., Dülgeroğlu, İ., & Ünsal, Y. (2013). Ortaöğretim 9. sınıf fizik ders kitabının öğretmen görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(3), 549-568.
- Milli Eğitim Bakanlığı, (2019a). Ortaöğretim Fen Lisesi Fizik 9 Ders Kitabı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
- Milli Eğitim Bakanlığı, (2019b). Ortaöğretim Fen Lisesi Fizik 10 Ders Kitabı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
- Milli Eğitim Bakanlığı, (2019c). Ortaöğretim Fen Lisesi Fizik 11 Ders Kitabı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
- Milli Eğitim Bakanlığı, (2019d). Ortaöğretim Fen Lisesi Fizik 12 Ders Kitabı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
- Norton, J. D. (2012). Approximation and idealization: Why the difference matters. Philosophy of Science, 79(2), 207-232.
- Özmen, H., & Karamustafaoğlu, O. (2019). Eğitimde araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
- Serway, R.A. & Beichner, R. J. (2000). PHYSICS for Scientists and Engineers with Modern Physics. 5. Edition. Saunders College Publishing.
- Song, J., Park, J., Kwon, S., & Chung, B. (2000). Idealization in Physics: Its types, roles and implications to physics learning. Physics teacher education beyond, 359-366.
- Şen, A. Z., & Nakiboğlu, C. (2014). 9. sınıf kimya, fizik, biyoloji ders kitaplarının bilimsel süreç becerileri açısından karşılaştırılması. Journal of Turkish Science Education, 11(4), 63-80.
- Şengören, S. K., Çoban, A., & Büyükdede, M. (2020). Physics teacher candidates’ awareness of idealizations used in mathematical model. European Journal of Physics.
- Ünsal, Y., & Güneş, B. (2004). Bir Kitap İnceleme Çalışması Örneği Olarak Meb Lise 1. Sınıf Fizik Ders Kitabının Eleştirel Olarak İncelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(3), 305-321.
- Yıldırım, A. (2007). Seçilen bir ders kitabı değerlendirme ölçeğinin lise II fizik ders kitabına uygulanması (Doctoral dissertation, Selçuk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü).
- Yıldırım, Ali ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
- Yin, R. K. (2003). Case Study Research Design and Methods (Third Edition). London: Sage Publications.
Year 2021,
Volume: 15 Issue: 2, 216 - 232, 31.12.2021
Harun Yıldız
,
Kadir Hocaoğlu
,
Serap Kaya Şengören
Abstract
İdealizasyonlar fiziğin doğası içerisinde oldukça önemli bir yere sahiptir. Bu araştırmada, ortaöğretim fizik ders kitaplarının içeriğini idealizasyonların kullanımı açısından incelemek amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda 9, 10, 11 ve 12. sınıf lise fizik ders kitapları incelenerek elde edilen veriler paylaşılmaktadır. Araştırmada nitel araştırma yöntemi kullanılmış ve veriler doküman inceleme tekniği ile elde edilmiştir. Araştırmanın verileri üç araştırmacı tarafından içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Değerlendirmeler idealizasyonların baskın olarak yer alması gereken konular ile gerçekleştirilmiştir. Bu bağlamda 26 konu/kavram değerlendirilmiş ve araştırma sonucunda ders kitaplarının idealizasyonların kullanımı açısından yetersiz olduğu tespit edilmiştir. İdealizasyonların ders kitaplarında kullanımın sınıf düzeyi arttıkça daha da arttığı çalışmanın önemli sonuçlarından biridir. İdealizasyonların fizik öğrenmenin önemli bir ögesi olduğu göz önüne alındığında bu durumun üzerinde durulmasının gerekli olduğu düşünülmektedir.
References
- Arslan, A., Tekbıyık, A., & Ercan, O. (2012). Fizik ders kitaplarının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Turkish Journal of Education, 1(2), 64-79.
- Ayvacı, H. Ş., & Devecioğlu, Y. (2013). 10. Sınıf Fizik ders kitabı ve kitaptaki etkinliklerin uygulanabilirliği hakkında öğretmen değerlendirmeleri. Amasya üniversitesi Eğitim fakültesi dergisi, 2(2), 418-450.
- Batterman, R. W. (2009). Idealization and modeling. Synthese, 169(3), 427-446.
- Cahyadi, M. V., & Butler, P. H. (2004). Undergraduate students' understanding of falling bodies in idealized and real‐world situations. Journal of Research in Science Teaching: The Official Journal of the National Association for Research in Science Teaching, 41(6), 569-583.
- Corbin, J. & Strauss, A. (2014). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory. Sage publications.
- Forjan, M., & Sliško, J. (2014). Simplifications and idealizations in high school physics in thermodynamics, electricity and waves: A study of Slovenian textbooks. Latin-American Journal of Physics Education, 8(2).
- Forjan, M., & Sliško, J. (2017). Simplifications and idealizations in high school physics in Mechanics: a study of Slovenian curriculum and textbooks. European Journal of Physics Education, 5(3), 20-31.
- Fowler, A. C. (1997). Mathematical models in the applied sciences (Cambridge Texts in Applied Mathematics). Cambridge: Cambridge University Press.
- Gönen, S., & Kocakaya, S. (2006). Fizik öğretmenlerinin öğretim etkinliklerine ve fizik ders kitaplarının içeriğine yönelik düşünceleri. Journal of Turkish Science Education, 3(1), 86-96.
- Karadağ, M., Dülgeroğlu, İ., & Ünsal, Y. (2013). Ortaöğretim 9. sınıf fizik ders kitabının öğretmen görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(3), 549-568.
- Milli Eğitim Bakanlığı, (2019a). Ortaöğretim Fen Lisesi Fizik 9 Ders Kitabı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
- Milli Eğitim Bakanlığı, (2019b). Ortaöğretim Fen Lisesi Fizik 10 Ders Kitabı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
- Milli Eğitim Bakanlığı, (2019c). Ortaöğretim Fen Lisesi Fizik 11 Ders Kitabı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
- Milli Eğitim Bakanlığı, (2019d). Ortaöğretim Fen Lisesi Fizik 12 Ders Kitabı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
- Norton, J. D. (2012). Approximation and idealization: Why the difference matters. Philosophy of Science, 79(2), 207-232.
- Özmen, H., & Karamustafaoğlu, O. (2019). Eğitimde araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
- Serway, R.A. & Beichner, R. J. (2000). PHYSICS for Scientists and Engineers with Modern Physics. 5. Edition. Saunders College Publishing.
- Song, J., Park, J., Kwon, S., & Chung, B. (2000). Idealization in Physics: Its types, roles and implications to physics learning. Physics teacher education beyond, 359-366.
- Şen, A. Z., & Nakiboğlu, C. (2014). 9. sınıf kimya, fizik, biyoloji ders kitaplarının bilimsel süreç becerileri açısından karşılaştırılması. Journal of Turkish Science Education, 11(4), 63-80.
- Şengören, S. K., Çoban, A., & Büyükdede, M. (2020). Physics teacher candidates’ awareness of idealizations used in mathematical model. European Journal of Physics.
- Ünsal, Y., & Güneş, B. (2004). Bir Kitap İnceleme Çalışması Örneği Olarak Meb Lise 1. Sınıf Fizik Ders Kitabının Eleştirel Olarak İncelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(3), 305-321.
- Yıldırım, A. (2007). Seçilen bir ders kitabı değerlendirme ölçeğinin lise II fizik ders kitabına uygulanması (Doctoral dissertation, Selçuk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü).
- Yıldırım, Ali ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
- Yin, R. K. (2003). Case Study Research Design and Methods (Third Edition). London: Sage Publications.