Amaç: Bu çalışma engelli üniversite öğrencilerinin ana-babaya bağlanma durumları ile cinsel sağlık bilgi ve tutumlarının belirlenmesi amacıyla yapılmıştır. Gereç ve Yöntem: Tanımlayıcı ve kesitsel tipte olan çalışma Eylül 2020- 2021 tarihleri arasında 100 engelli üniversite öğrencisine uygulanmıştır. Araştırma verileri ‘Ana Babaya Bağlanma Ölçeği’, ‘Cinsel Sağlık Bilgi ve Tutum Envanteri’ ve ‘Birey Tanılama Formu’ kullanılarak toplanmıştır. Verilerin analizinde Bağımsız Örneklem t testi, Mann Whitney U testi ve Spearman korelasyon analizi kullanılmıştır. Bulgular: Öğrencilerin %64’ü kadın, %55’i 21-25 yaş arasında %69’u sağlık bilimleri öğrencisi, %86’sı fiziksel engellidir. Öğrencilerin %39’u cinsellikle ilgili eğitim almıştır. Katılımcıların yaklaşık yarısı anne ve babalarına olumlu bağlanmaktadır. Ana-babaya Bağlanma Ölçeği/Anne boyutu ile Cinsel Sağlık Bilgi ve Tutum Envanteri içinde yer alan Toplumsal Cinsiyet Rollerine İlişkin Tutum Ölçeği arasında ve Ana-Babaya Bağlanma Ölçeği/Baba boyutu ile Cinsel Sağlık Bilgi ve Tutum Envanteri içinde yer alan Cinsel Sağlık ve Kişisel Hijyene İlişkin Tutum ölçeği arasında pozitif, Cinselliğe İlişkin Tutum ölçeği ile ise negatif bir ilişki saptanmıştır (p<0.05). Katılımcıların %84’ü cinsellik hakkında konuşmayı ayıplamakta, %67’si cinselliği utanılacak bir şey olarak görmektedir. Sonuç: Engelli üniversite öğrencilerinin ana-babaya bağlanma durumunun, cinsel sağlık ve bilgi tutumlarını etkilediği görülmüş, literatürde bu konuda yapılmış bir çalışmaya rastlanmamıştır.
Verilerin toplanmasında yardımları olan üniversitelerin engelli koordinatörlüklerine teşekkür ederiz.
Aim: This study was conducted to determine the parental attachment status and sexual health knowledge and attitudes of disabled university students. Materials and Methods: This descriptive and cross- sectional study was applied to 100 disabled university students between September 2020 and 2021. The data of the research were collected by using ‘The Parental Bonding Instrument’, 'Sexual Health Information and Attitude Inventory' and the 'Individual Identification Form'. In the analysis, Independent Sample t test, Mann Whitney U test and Spearman correlation analysis were used. Results: The students’ 64% are women, 55% are between the ages of 21-25, 69% are health science students, 86% are physically disabled. Their 39% received sexual health training. More than half of them are positively attached to their mothers and fathers. There was a significant positive relationship between attachment to parents and mother dimension and attitude towards gender roles scale. A positive relationship was found between the parental attachment and the father dimension and the attitude towards sexual health and personal hygiene scale, and a negative relationship was found with the attitude towards sexuality scale (p<0.05). Their 84% condemn talking about sexuality, 67% see sexuality as something to be ashamed of. Conclusion: It has been observed that the attachment status of disabled university students to their parents affects their sexual health and knowledge attitudes, no study has been found in the literature on this subject.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 23, 2023 |
Submission Date | August 19, 2022 |
Published in Issue | Year 2023 |