Research Article
BibTex RIS Cite

Hemşirelik Öğrencilerinde Kültürlerarası İletişim Kaygısı ve İletişim Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Year 2022, , 50 - 58, 28.02.2022
https://doi.org/10.53424/balikesirsbd.947779

Abstract

Amaç: Küreselleşmenin etkisiyle giderek çok kültürlü yapıların ortaya çıkması, sağlık bakım hizmeti sunumunda önemli bir konumda bulunan hemşirelik mesleğini de etkilemiş, kaliteli sağlık bakım hizmeti sunumu için hemşirelerin, farklı kültürel dinamikleri anlamasını ve farklı kültürden birey/hastalarla etkili iletişim kurabilme becerisini zorunlu kılmıştır. Bunun için de hemşirelik öğrencilerinin eğitim süreçlerinde farklı kültürden insanlarla etkili iletişim kurma ve iletişim becerileri yeterliliklerini kazanmış olması beklenmektedir. Bu çalışmanın amacı, hemşirelik öğrencilerinde kültürlerarası iletişim kaygısı ve iletişim becerileri arasındaki ilişkiyi incelemektir.
Gereç ve Yöntem: Çalışma, tanımlayıcı ve kesitsel türde planlanmıştır. Araştırmanın evrenini 2020-2021 eğitim-öğretim yılı güz yarıyılında Türkiye’de bir devlet üniversitesinin Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Bölümü’nde öğrenim görmekte olan hemşirelik öğrencileri oluşturmuştur (N=640). Örneklemi ise, %90 güven aralığı ve %5 hata payında, evreni bilinen örnekleme yöntemi ile 192 öğrenci olarak hesaplanmıştır. Verilerin toplanmasında Sosyodemografik Veri Toplama Formu, Kültürlerarası İletişim Kaygısı Ölçeği ve İletişim Becerileri Ölçeği kullanılmıştır.
Bulgular: Çalışmaya katılan öğrencilerin %87.5’u kadın, %20.8’i 1. sınıf öğrencisidir. Öğrencilerin Kültürlerarası İletişim Kaygısı Ölçeği’nden aldıkları toplam puanın 50.18±6.96, İletişim Becerileri Ölçeği’nden aldıkları toplam puanın ise 103.46±11.18 olduğu belirlenmiştir. Kültürlerarası İletişim Kaygısı Ölçek puanı ile İletişim Becerileri Ölçek puanı arasında negatif yönde anlamlı bir ilişki vardır (r = -0.257; p<0.01). Yapılan çoklu lineer regresyon analizine göre kültürlerarası iletişim kaygısı puanındaki 1 birimlik artış, iletişim becerisi puanını 0.41 puan azaltmaktadır (β = -0.412; p<0.001).
Sonuç: Çalışma sonucumuza göre öğrenciler orta düzeyde kültürlerarası iletişim kaygısı yaşamaktadır. İletişim becerileri ise yüksek bulunmuştur. Öğrencilerin kültürlerarası iletişim kaygısının azaltılması için desteklenmeleri önerilmektedir.

References

  • Abaslı, K., & Polat, Ş. (2019). Öğrencilerin Kültürlerarası Duyarlılık ve Kültürel Zekâya İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 193–202. https://doi.org/10.18506/anemon.419526
  • Akçam, A., Kanbay, Y., & Işık, E. (2019). Hemşirelik Öğrencilerinin İletişim Becerilerinin Değerlendirilmesi. Artvin Çoruh Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 5(2), 74–92. https://doi.org/10.22466/acusbd.599137
  • Aktaş, D., Ertuğ, N., & Öztürk, E. (2015). Investigation into intercultural sensitivity among nursing students at a university in Turkey. The New Educational Review, 40(2), 48–57. https://doi.org/10.15804/tner.2015.40.2.04
  • Aşcı, Ö., Hazar, G., & Yılmaz, M. (2015). Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin iletişim becerileri ve ilişkili değişkenler. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 6(3), 160–165. https://dergipark.org.tr/en/pub/acusaglik/issue/61309/914406
  • Aslan, S., & Kizir, Z. (2019). Bir Hastanede Çalışan Hemşirelerin Kültürel Duyarlılıkları ile Kültürel Zekaları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 6(2), 115–120. https://doi.org/10.34087/cbusbed.527215
  • Ay, E., Kavuran, E., & Turkoglu, N. (2018). Intercultural Communication Apprehension Scale (PRICA): Validity and Reliability Study in Turkish. International Journal of Caring Sciences, 11(3), 1638–1646. www.internationaljournalofcaringsciences.org
  • Ayaz, S., Bilgili, N., & Akın, B. (2010). The transcultural nursing concept: a study of nursing students in Turkey. International Nursing Review, 57(4), 449–453. https://doi.org/10.1111/j.1466-7657.2010.00817.x
  • Aydin, A., & Hi̇çdurmaz, D. (2016). Kişilerarası Duyarlılık ve Hemşirelik. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 7(1), 45–49. https://doi.org/10.5505/phd.2016.96158
  • Baksi, A., Arda Sürücü, H., & Duman, M. (2019). Hemşirelik Öğrencilerinin Kültürler Arası Duyarlılıkları ve İlişkili Faktörlerin Değerlendirilmesi. Journal of Academic Research in Nursing, 5(1), 31–39. https://www.journalagent.com/jaren/pdfs/JAREN_5_1_31_39.pdf
  • Başar, G., Akin, S., & Durna, Z. (2015). Hemşirelerde ve Hemşirelik Öğrencilerinde Problem Çözme ve İletişim Becerilerinin Değerlendirilmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 4(1), 125–147.
  • Bednarz, H., Schim, S., & Doorenbos, A. (2010). Cultural diversity in nursing education: perils, pitfalls, and pearls. Journal of Nursing Education, 49(5), 253–260. https://doi.org/10.3928/01484834-20100115-02
  • Bozkaya, M., Erdem, İ., & Öz, A. (2010). Kültürlerarası İletişim Kaygısı: Anadolu Üniversitesi Erasmus Öğrencileri Değişim Programı Örneği. İletişim Fakültesi Dergisi, 1(39), 29–42. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/212136
  • Bulduk, S., Tosun, H., & Ardiç, E. (2011). Türkçe Kültürler Arası Duyarlılık Ölçeğinin Hemşirelik Öğrencilerinde Ölçümsel Özellikleri. Turkiye Klinikleri Journal of Medical Ethics, 19(1), 25–31.
  • Bulduk, S., Usta, E., & Dinçer, Y. (2017). Kültürlerarası Duyarlılık ve Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi: Bir Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Örneği. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi , 7(2), 73–77. http://dergipark.gov.tr/download/article-file/351987
  • Ceylantekin, Y., & Öcalan, D. (2016). Hemşirelik Öğrencilerinin Kültürel Farkındalığı ve Kültürlerarası Hemşirelik Dersine Yönelik Düşünceleri. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 5(4), 45–53. http://sbd.gumushane.edu.tr/media/uploads/sbd/articles/5.4.a.364.pdf
  • Choi, J. S., & Kim, J. S. (2018). Effects of cultural education and cultural experiences on the cultural competence among undergraduate nursing students. Nurse Education in Practice, 29, 159–162.
  • Erigüç, G., Eriş, H., & Kabalcıoğlu, F. (2014). Emotional intelligence and communication skills of nursing students: example of Harran University School of Health. International Online Journal of Educational Sciences, 6(2), 398–412. https://doi.org/10.15345/iojes.2014.02.013
  • Hultsjö, S., Bachrach-Lindström, M. Safipour, J., & Hadziabdicc, E. (2019). Cultural awareness requires more than theoretical education” – Nursing students’ experiences. Nurse Education in Practice, 39, 73–79. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2019.07.009
  • Jeffreys, M. R. (2016). Teaching Cultural Competence in Nursing and Health Care: Inquiry, Action, and Innovation (3rd ed.). Springer Publishing Company. http://lghttp.48653.nexcesscdn.net/80223CF/springer-static/media/samplechapters/9780826119964/9780826119964_chapter.pdf
  • Jeffreys, M. R., & Dogan, E. (2012). Evaluating the Influence of Cultural Competence Education on Students’ Transcultural Self-Efficacy Perceptions. Journal of Transcultural Nursing, 23(2), 188–197. https://doi.org/10.1177/1043659611423836
  • Karakuş, Z., Babadağ, B., Abay, H., Akyar, İ., & Şenol Çelik, S. (2013). Nurses’ Views Related to Transcultural Nursing in Turkey. International Journal of Caring Sciences, 6(2). www.internationaljournalofcaringsciences.org
  • Korkut Owen, F., & Bugay, A. (2014). İletişim Becerileri Ölçeği’nin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2), 51–64. https://doi.org/10.17860/efd.95021
  • Lin, Y., & Rancer, A. S. (2003). Sex differences in ıntercultural communication apprehension, ethnocentrism, and ıntercultural willingness to communicate. Psychological Reports, 92(1), 195–200. https://doi.org/10.2466/pr0.2003.92.1.195
  • Markeya, K., & Okantey, C. (2019). Nurturing cultural competence in nurse education through a values-based learning approach. Nurse Education in Practice, 38, 153–156. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2019.06.011
  • Meydanlıoğlu, A., Arıkan, F., & Gözüm, S. (2015). Cultural sensitivity levels of university students receiving education in health disciplines. Advances in Health Sciences Education, 20(5), 1195–1204. https://doi.org/10.1007/s10459-015-9595-z
  • Milli, M. S., & Yağcı, U. (2016). Öğretmen Adaylarının İletişim Becerilerinin İncelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 286–298. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2017.17.28551-304635
  • Neuliep, J., & McCroskey, J. (1997). The development of intercultural and ınterethnic communication apprehension scales. Communıcatıon Research Reports, 14(2), 145–156.
  • Öktem, M. (2019). Hemşirelerin Duygusal Zekâ Düzeyleri ile İletişim Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Beykent Üniversitesi.
  • Seviğ, Ü., & Tanrıverdi, G. (2014). Kültürlerarası Hemşirelik (1. Baskı). Akademi Yayıncılık.
  • Söğüt, S., Cangöl, E., & Dinç, A. (2018). Hemşirelik Öğrencilerinin İletişim Beceri Düzeylerinin Belirlenmesi. Social Science Studies , 6(2), 272–280. https://www.researchgate.net/publication/326147652_Hemsirelik_Ogrencilerinin_Iletisim_Beceri_Duzeylerinin_Belirlenmesi#fullTextFileContent
  • TDK. (2020). Türk Dil Kurumu Sözlük. https://sozluk.gov.tr/
  • Türken, H., Es, B., & Çalım, S. İ. (2016). Öğrenci Ebelerin Duygusal Zekaları İle İletişim Becerileri Arasındaki İlişki. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 3(4), 448–452. https://dergipark.org.tr/tr/pub/cbusbed/issue/26662/280088
  • Tuzcu, A. (2014). Göç alan Antalya ilinde hemşirelik öğrencilerinin kişisel olarak ve uygulama alanında göçle gelen bireylere bakım verirken yaşadığı sorunlar. Journal of Human Sciences, 11(1), 535–550. https://doi.org/10.14687/ijhs.v11i1.2675
  • Ulrey, K. L., & Amason, P. (2001). Intercultural Communication Between Patients and Health Care Providers: An Exploration of Intercultural Communication Effectiveness, Cultural Sensitivity, Stress, and Anxiety. Health Communication, 13(4), 449–463. https://doi.org/10.1207/s15327027hc1304_06
  • Ünsal, A. (2017). Hemşireliğin Dört temel Kavramı: İnsan, Çevre, Sağlık&Hastalık, Hemşirelik. Ahi Evran Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 1(1), 11–25. https://sbdergi.ahievran.edu.tr/makaleler/8aijpe_tammetin.pdf
  • Uygun, K., & Arıkan, A. (2019). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının İletişim Becerilerinin İncelenmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 8(4), 2256–2281. http://www.tekedergisi.com/Makaleler/1434380090_17uygunYENİ.pdf
  • Yurtseven, N., & Altun, S. (2015). Intercultural sensitivity in today’s global classes: Pre-service teachers’ perceptions. Journal of Ethnic and Cultural Studies, 2(1), 49–54. http://www.ejecs.org/index.php/JECS/article/view/19/pdf_5

Examination of the Relationship Between Intercultural Communication Anxiety and Communication Skills in Nursing Students

Year 2022, , 50 - 58, 28.02.2022
https://doi.org/10.53424/balikesirsbd.947779

Abstract

Aim: The emerges of multicultural structures with the effect of globalization has also affected the nursing profession, which has an important position in the provision of health care services, and has made it necessary for nurses to understand different cultural dynamics and to communicate effectively with individuals / patients from different cultures for quality health care service provision. For this, it is expected that nursing students will have gained the competence of communicating effectively with people from different cultures and communication skills during their education process.. The aim of the study is to examine the relationship between intercultural communication anxiety and communication skills in nursing students.
Material and Methods: The study is planned in descriptive and cross-sectional type. The universe of the study was composed of nursing students studying in the Nursing Department of the Faculty of Health Sciences of a state university in Turkey in the fall semester of the 2020-2021 academic year (N = 640). Its sample was calculated as 192 students with 90% confidence interval and 5% standard error, using the sampling method with known universe. Sociodemographic Data Collection Form, Intercultural Communication Anxiety Scale and Communication Skills Scale were used to collect data.
Results: Of the students 87.5% participating in the study are women and 20.8% are 1st grade students. It was determined that the total score the students got from the Intercultural Communication Anxiety Scale was 50.18 ± 6.96, and the total score they got from the Communication Skills Scale was 103.46 ± 11.18. There is a significant negative correlation between the Intercultural Communication Anxiety Scale score and the Communication Skills Scale score (r = -0.257; p <0.01). According to the multiple linear regression analysis, a 1-unit increase in the intercultural communication anxiety score decreases the communication skill score by 0.41 points (β = -0.412; p <0.001).
Conclusion: According to our study results, students have moderate level intercultural communication anxiety. Communication skills were found to be high. It is recommended that students be supported to reduce intercultural communication anxiety.

References

  • Abaslı, K., & Polat, Ş. (2019). Öğrencilerin Kültürlerarası Duyarlılık ve Kültürel Zekâya İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 193–202. https://doi.org/10.18506/anemon.419526
  • Akçam, A., Kanbay, Y., & Işık, E. (2019). Hemşirelik Öğrencilerinin İletişim Becerilerinin Değerlendirilmesi. Artvin Çoruh Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 5(2), 74–92. https://doi.org/10.22466/acusbd.599137
  • Aktaş, D., Ertuğ, N., & Öztürk, E. (2015). Investigation into intercultural sensitivity among nursing students at a university in Turkey. The New Educational Review, 40(2), 48–57. https://doi.org/10.15804/tner.2015.40.2.04
  • Aşcı, Ö., Hazar, G., & Yılmaz, M. (2015). Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin iletişim becerileri ve ilişkili değişkenler. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 6(3), 160–165. https://dergipark.org.tr/en/pub/acusaglik/issue/61309/914406
  • Aslan, S., & Kizir, Z. (2019). Bir Hastanede Çalışan Hemşirelerin Kültürel Duyarlılıkları ile Kültürel Zekaları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 6(2), 115–120. https://doi.org/10.34087/cbusbed.527215
  • Ay, E., Kavuran, E., & Turkoglu, N. (2018). Intercultural Communication Apprehension Scale (PRICA): Validity and Reliability Study in Turkish. International Journal of Caring Sciences, 11(3), 1638–1646. www.internationaljournalofcaringsciences.org
  • Ayaz, S., Bilgili, N., & Akın, B. (2010). The transcultural nursing concept: a study of nursing students in Turkey. International Nursing Review, 57(4), 449–453. https://doi.org/10.1111/j.1466-7657.2010.00817.x
  • Aydin, A., & Hi̇çdurmaz, D. (2016). Kişilerarası Duyarlılık ve Hemşirelik. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 7(1), 45–49. https://doi.org/10.5505/phd.2016.96158
  • Baksi, A., Arda Sürücü, H., & Duman, M. (2019). Hemşirelik Öğrencilerinin Kültürler Arası Duyarlılıkları ve İlişkili Faktörlerin Değerlendirilmesi. Journal of Academic Research in Nursing, 5(1), 31–39. https://www.journalagent.com/jaren/pdfs/JAREN_5_1_31_39.pdf
  • Başar, G., Akin, S., & Durna, Z. (2015). Hemşirelerde ve Hemşirelik Öğrencilerinde Problem Çözme ve İletişim Becerilerinin Değerlendirilmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 4(1), 125–147.
  • Bednarz, H., Schim, S., & Doorenbos, A. (2010). Cultural diversity in nursing education: perils, pitfalls, and pearls. Journal of Nursing Education, 49(5), 253–260. https://doi.org/10.3928/01484834-20100115-02
  • Bozkaya, M., Erdem, İ., & Öz, A. (2010). Kültürlerarası İletişim Kaygısı: Anadolu Üniversitesi Erasmus Öğrencileri Değişim Programı Örneği. İletişim Fakültesi Dergisi, 1(39), 29–42. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/212136
  • Bulduk, S., Tosun, H., & Ardiç, E. (2011). Türkçe Kültürler Arası Duyarlılık Ölçeğinin Hemşirelik Öğrencilerinde Ölçümsel Özellikleri. Turkiye Klinikleri Journal of Medical Ethics, 19(1), 25–31.
  • Bulduk, S., Usta, E., & Dinçer, Y. (2017). Kültürlerarası Duyarlılık ve Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi: Bir Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Örneği. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi , 7(2), 73–77. http://dergipark.gov.tr/download/article-file/351987
  • Ceylantekin, Y., & Öcalan, D. (2016). Hemşirelik Öğrencilerinin Kültürel Farkındalığı ve Kültürlerarası Hemşirelik Dersine Yönelik Düşünceleri. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 5(4), 45–53. http://sbd.gumushane.edu.tr/media/uploads/sbd/articles/5.4.a.364.pdf
  • Choi, J. S., & Kim, J. S. (2018). Effects of cultural education and cultural experiences on the cultural competence among undergraduate nursing students. Nurse Education in Practice, 29, 159–162.
  • Erigüç, G., Eriş, H., & Kabalcıoğlu, F. (2014). Emotional intelligence and communication skills of nursing students: example of Harran University School of Health. International Online Journal of Educational Sciences, 6(2), 398–412. https://doi.org/10.15345/iojes.2014.02.013
  • Hultsjö, S., Bachrach-Lindström, M. Safipour, J., & Hadziabdicc, E. (2019). Cultural awareness requires more than theoretical education” – Nursing students’ experiences. Nurse Education in Practice, 39, 73–79. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2019.07.009
  • Jeffreys, M. R. (2016). Teaching Cultural Competence in Nursing and Health Care: Inquiry, Action, and Innovation (3rd ed.). Springer Publishing Company. http://lghttp.48653.nexcesscdn.net/80223CF/springer-static/media/samplechapters/9780826119964/9780826119964_chapter.pdf
  • Jeffreys, M. R., & Dogan, E. (2012). Evaluating the Influence of Cultural Competence Education on Students’ Transcultural Self-Efficacy Perceptions. Journal of Transcultural Nursing, 23(2), 188–197. https://doi.org/10.1177/1043659611423836
  • Karakuş, Z., Babadağ, B., Abay, H., Akyar, İ., & Şenol Çelik, S. (2013). Nurses’ Views Related to Transcultural Nursing in Turkey. International Journal of Caring Sciences, 6(2). www.internationaljournalofcaringsciences.org
  • Korkut Owen, F., & Bugay, A. (2014). İletişim Becerileri Ölçeği’nin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2), 51–64. https://doi.org/10.17860/efd.95021
  • Lin, Y., & Rancer, A. S. (2003). Sex differences in ıntercultural communication apprehension, ethnocentrism, and ıntercultural willingness to communicate. Psychological Reports, 92(1), 195–200. https://doi.org/10.2466/pr0.2003.92.1.195
  • Markeya, K., & Okantey, C. (2019). Nurturing cultural competence in nurse education through a values-based learning approach. Nurse Education in Practice, 38, 153–156. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2019.06.011
  • Meydanlıoğlu, A., Arıkan, F., & Gözüm, S. (2015). Cultural sensitivity levels of university students receiving education in health disciplines. Advances in Health Sciences Education, 20(5), 1195–1204. https://doi.org/10.1007/s10459-015-9595-z
  • Milli, M. S., & Yağcı, U. (2016). Öğretmen Adaylarının İletişim Becerilerinin İncelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 286–298. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2017.17.28551-304635
  • Neuliep, J., & McCroskey, J. (1997). The development of intercultural and ınterethnic communication apprehension scales. Communıcatıon Research Reports, 14(2), 145–156.
  • Öktem, M. (2019). Hemşirelerin Duygusal Zekâ Düzeyleri ile İletişim Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Beykent Üniversitesi.
  • Seviğ, Ü., & Tanrıverdi, G. (2014). Kültürlerarası Hemşirelik (1. Baskı). Akademi Yayıncılık.
  • Söğüt, S., Cangöl, E., & Dinç, A. (2018). Hemşirelik Öğrencilerinin İletişim Beceri Düzeylerinin Belirlenmesi. Social Science Studies , 6(2), 272–280. https://www.researchgate.net/publication/326147652_Hemsirelik_Ogrencilerinin_Iletisim_Beceri_Duzeylerinin_Belirlenmesi#fullTextFileContent
  • TDK. (2020). Türk Dil Kurumu Sözlük. https://sozluk.gov.tr/
  • Türken, H., Es, B., & Çalım, S. İ. (2016). Öğrenci Ebelerin Duygusal Zekaları İle İletişim Becerileri Arasındaki İlişki. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 3(4), 448–452. https://dergipark.org.tr/tr/pub/cbusbed/issue/26662/280088
  • Tuzcu, A. (2014). Göç alan Antalya ilinde hemşirelik öğrencilerinin kişisel olarak ve uygulama alanında göçle gelen bireylere bakım verirken yaşadığı sorunlar. Journal of Human Sciences, 11(1), 535–550. https://doi.org/10.14687/ijhs.v11i1.2675
  • Ulrey, K. L., & Amason, P. (2001). Intercultural Communication Between Patients and Health Care Providers: An Exploration of Intercultural Communication Effectiveness, Cultural Sensitivity, Stress, and Anxiety. Health Communication, 13(4), 449–463. https://doi.org/10.1207/s15327027hc1304_06
  • Ünsal, A. (2017). Hemşireliğin Dört temel Kavramı: İnsan, Çevre, Sağlık&Hastalık, Hemşirelik. Ahi Evran Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 1(1), 11–25. https://sbdergi.ahievran.edu.tr/makaleler/8aijpe_tammetin.pdf
  • Uygun, K., & Arıkan, A. (2019). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının İletişim Becerilerinin İncelenmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 8(4), 2256–2281. http://www.tekedergisi.com/Makaleler/1434380090_17uygunYENİ.pdf
  • Yurtseven, N., & Altun, S. (2015). Intercultural sensitivity in today’s global classes: Pre-service teachers’ perceptions. Journal of Ethnic and Cultural Studies, 2(1), 49–54. http://www.ejecs.org/index.php/JECS/article/view/19/pdf_5
There are 37 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Health Care Administration
Journal Section Articles
Authors

Cevriye Yüksel Kaçan 0000-0002-1316-8617

Aylin Palloş 0000-0002-2729-5676

Publication Date February 28, 2022
Submission Date June 3, 2021
Published in Issue Year 2022

Cite

APA Yüksel Kaçan, C., & Palloş, A. (2022). Hemşirelik Öğrencilerinde Kültürlerarası İletişim Kaygısı ve İletişim Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi, 11(1), 50-58. https://doi.org/10.53424/balikesirsbd.947779

Cited By

Pediatri Hemşireliğinde Aile ile İletişim
Türkiye Sağlık Bilimleri ve Araştırmaları Dergisi
https://doi.org/10.51536/tusbad.1329820

Uluslararası Hakemli Dergi

Dergimiz Açık Erişim Politikasını benimsemiş olup dergimize gönderilen yayınlar için gerek değerlendirme gerekse yayınlama dahil yazarlardan hiçbir ücret talep edilmemektedir. 

Creative Commons License

Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.