AMAÇ: Bu araştırma Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu öğretmenlik bölümü öğrencilerinin, sağlığa verdikleri önem ve sağlıklı yaşam biçimi davranışlarını belirlemek amacıyla yapılmıştır. YÖNTEMLER: Bu araştırma, tanımlayıcı bir araştırma olup, evrenini ve örneklemini Ekim-Aralık 2005 tarihlerinde Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksek Okulu öğretmenlik bölümü 1. 2. 3. ve 4. sınıfta öğrenim görmekte olan araştırmaya katılmaya gönüllü olan 195 öğrenci oluşturmuştur. Veriler, araştırmacılar tarafından geliştirilen kişisel bilgi formu ve “Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları Ölçeği” (SYBDÖ) kullanılarak toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde, SPSS 11.5 paket programında t-testi, varyans ve Tukey HSD analizleri uygulanmıştır, önem düzeyi, 05 olarak alınmıştır.
BULGULAR: Öğrencilerin beden kitle indeksi incelendiğinde; %7.7’sinin zayıf, %83.6’sının normal, %8.7’sinin şişman olduğu bulunmuştur. Cinsiyete göre beden kitle indeksine bakıldığında ise; kız öğrencilerin %23.7’si, erkek öğrencilerin ise %0.7’si zayıf sınıfına girmektedir. Kız öğrencilerin %76.3’ü, erkek öğrencilerin %86.8’i normal vücut ölçülerine sahiptir. Araştırmaya dahil edilen kız öğrencilerin hiç birisi şişman sınıfına girmemektedir. Erkek öğrencilerin ise %12.5’i şişman sınıfına girmektedir. Öğrencilerin SYBD ölçeği toplam puan ortalaması 126.9±20.92 olarak tespit edilmiştir.
SONUÇ: Sağlıklı yaşam biçimi davranışlarında gelir düzeyi, BKİ ve alkol alışkanlığının etkili olduğu söylenebilir. Sağlıklı yaşam biçimi davranışları ölçeği puanına göre öğrencilerin sağlıklı yaşam biçimi davranışlarının orta düzeyde olduğu belirlenmiştir. Bu sonuçlar doğrultusunda, Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokullarının müfredatlarına sağlığı koruma ve geliştirme dersinin konulması ve bu konuda öğrencilerin bilinçlendirilmesi önerilebilir.
OBJECTIVE: This research was aimed to determine the attention for health and a healthy lifestyle behaivors among students in Physical Education and Sports Teaching departments. METHODS: This research was a descriptive study. The study population and sample consisted of 195 volunteer students at 1st, 2nd, 3rd. and 4th year grades at Ataturk University School of Physical Education and Sports School Teaching programs from October to December 2005. Data was collected by using, personal questionnaire developed by the researchers and, “Healthy Lifestyle Behaviors Scale" (HLSB). Data was analyzed with t-test, analysis of variance and Tukey's HSD by using SPSS program versions 11.5
RESULTS: Investigation of the body mass index revealed that 7.7% of the students were lean, 83.6% of them were defined to be normal, % 8.7 of them were found to be fat. When body mass index was analyzed with respect to gender, 23.7% of female students and 0.7% of male students were lean. In general, 76.3% of female students and 86.8% of male students had a normal body mass index. None of the female students in the class was fat. In contrast, 12.5% of male students were considered as fat. The total HLSB was found as a mean of 126.9 ±20.92.
CONCLUSION: Level of income, BMI and alcohol habit could be said to be effective for healthy lifestyle behavior. HLSB scores indicated that the students’ knowledge for the health lifestyle behavior was slightly good. Based on these results, additional course covering the protection of health and awareness of students in this matter could be recommended at the curriculum of Physical Education and Sport Schools.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2013 |
Submission Date | June 5, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 2 Issue: 3 |