Giriş: Çalışma üniversite öğrencilerinde PMS ve etkileyen
değişkenleri belirlemek amacıyla yapılmıştır.
Gereç ve Yöntem: Araştırma tanımlayıcı ve kesitsel
olarak planlanmıştır. 2017-2018 Eğitim Öğretim yılında üniversite de bir
yüksekokulda yaz dönemi öğrencileriyle yapılmıştır. Araştırmada örneklem
seçimine gidilmeksizin 215 öğrenci ile araştırma tamamlanmıştır. Araştırma
verilerinin toplanmasında anket formu ve premenstrual sendrom ölçeği
kullanılmıştır. Veriler SPSS 15.0 programında yapılmış, aritmetik ortalama,
yüzdelik sayıları içeren betimleyici analizler ile iki bağımsız grubun
karşılaştırmasında, veriler normal dağılım gösterdiğinden parametrik testlerden
t-test ve tek yönlü anova test kullanılmıştır.
Bulgular: Çalışmada öğrencilerin yaş ortalaması
21.67 ± 1.91 ve PMS prevalansı % 70.2 olarak belirlenmiştir. PMSÖ toplam puanı
129.70 ± 32.85 olarak bulunmuştur. Araştırmada sigara içen öğrencilerin ve
annelerinde menstruasyon öncesi gerginlik yaşayan öğrencilerin PMSÖ toplam puan
ortalamalarının, dismenoresi olan öğrencilerin; iştah alt grup puan ortalaması
hariç PMSÖ toplam puan ve tüm alt grup ortalamalarının, yaşanan yere göre PMSÖ
puanları incelendiğinde ise sinirlilik alt grup puan ortalamasının ailesinin
yanında kalan öğrencilerde yüksek olduğu saptanmıştır.
Sonuç: PMS öğrenciler arasında yaygın olarak görülmekte olup;
öğrencilere PMS konusunda danışmanlık ve
baş etme becerilerinin kazandırılması önerilir.
Introduction: The study was conducted to determine
the PMS and affecting variables in the university students.
Material and method: The study was planned as a
descriptive and cross-sectional study. It was conducted with the students
attending summer school in the university of college in the academic year of 2017-2018. The
research study was completed with 215 students without sampling. A
questionnaire form and premenstrual syndrome scale were used to collect the
data. The data were analyzed using SPSS 15.0 program, descriptive analyses were
conducted with arithmetic mean and percentage. In the comparison of two
independent groups, the parametric tests as t-test and one-way ANOVA test were
used due to the normal distribution of the data.
Results: The mean age of the students was 21.67±1.91; the prevalence
of PMS in the students was 70.2%. Their mean score on whole PMSS was found as
129.70±32.85. In the study, the students who smoked, the students who
experience tension with their mother before the menstruation and the students
who had dysmenorrhea had the higher mean scores on the whole PMSS and all
subgroup except appetite subgroup. The mean score of the students living with
their families was higher on the irritability subgroup when the scores on the
PMSS were analyzed according to residence.
Conclusion: The PMS was widely observed among the
students. It is recommended that consulting services should be provided to
students for PMS and the coping skills with the PMS should be gained to
students.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Submission Date | June 17, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 8 Issue: 3 |