Aims: The main aim of this study is to evaluate the training program organized for unit charge nurses on their proficiency perception.
Material and Methods: The research was conducted as a quasi-experimental model with a pre-test-post-test control group design. The experimental and control groups consisted of 54 unit charge nurses, who were similar from two university hospitals. The whole population was considered as the research sample. “Unit Charge Nurse Proficiency Evaluation Scale” was used for pre- and post-study evaluations.
Results: Although the majority of the manager nurses participating in the study had a bachelor's degree, it was seen that 7.4% of the experimental group (E) and 3.7% of the control group (C) received training on management. . In the experimental group, the pre-test unit charge nurse proficiency score was 4.03, while it was 4.40 in the posttest. On the other hand, in the control group, the pre-test unit charge nurse proficiency score was 3.99, while it was 4.03 in the post-test. Consequently, it can be said that the scores that had been homogeneous before the intervention increased in favour of the experimental group after the intervention.
Conclusion: The results of this study show that the proficiency of unit charge nurses can be improved with manager development training. In hospitals, it is important to provide the nurses with an appropriate training for the managerial position to which they will be appointed, and to maintain manager development training in line with their proficiency areas after the appointment.
Amaç: Araştırmanın amacı servis sorumlu hemşirelerine verilen yönetici geliştirme eğitiminin yeterlilik algılarına etkisinin değerlendirilmesidir.
Gereç ve Yöntem: Araştırma ön test ve son test kontrol gruplu yarı deneysel model olarak yürütülmüştür. Çalışma ve kontrol grubu birbirine benzer iki üniversite hastanesinde 54 servis sorumlu hemşiresi ile yürütülmüştür. Araştırmada evrenin tamamı örneklem olarak alınmıştır. Çalışma öncesi ve sonrası değerlendirmede “Servis Sorumlu Hemşiresi Yeterlilik Değerlendirme Ölçeği” kullanılmıştır.
Bulgular: Araştırmaya katılan yönetici hemşirelerin çoğunluğunun lisans mezunu olmasına karşın çalışma grubunun (Ç) %7,4 ve kontrol grubunun (K) %3,7’sinin yönetim ile ilgili eğitimi aldıkları görülmüştür. Çalışma grubunun ön test servis sorumlu hemşiresi yeterlilik puanları 4,03 iken son testte 4,40, kontrol grubunun ise ön test servis sorumlu hemşiresi yeterlilik puanları 3,99 iken son testte 4,03 bulunmuştur. Sonuç olarak müdahale öncesinde homojen olan puanlar müdahale sonrasında deney grubu lehine yükselmiştir.
Sonuç: Bu çalışmanın sonuçları, yönetici eğitimi ile servis sorumlu hemşirelerinin yetkinliğinin geliştirilebileceğini göstermektedir. Hastanelerde, hemşirenin atanacağı yönetsel pozisyona uygun eğitimlerin verilmesi ve atama sonrası da yetkinlik alanlarıyla uyumlu yönetici geliştirme eğitimlerinin sürdürülmesi önemlidir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 23, 2023 |
Submission Date | June 15, 2022 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 12 Issue: 2 |