Research Article
BibTex RIS Cite

KİŞİSELLEŞTİRİLMİŞ HABER UYGULAMALARI BAĞLAMINDA KULLANICILARIN HABER OKUMA TERCİHLERİ: BUNDLE UYGULAMASI ÖRNEĞİ

Year 2020, Volume: 20 Issue: 3, 659 - 686, 16.09.2020
https://doi.org/10.11616/basbed.v20i56819.684408

Abstract

Kullanıcıların ilgi alanları doğrultusunda haber ve içerik seçimi yapabildikleri uygulamalar artmaktadır. Kullanıcılar ilgilendikleri haber ve içeriklere kişiselleştirilmiş uygulama ve platformlarla ulaşabilmektedir. Bu çalışmanın amacı kullanıcıların kişiselleştirilmiş haber uygulamalarını kullanarak hangi tür haberleri okuduklarını ortaya koymaktır. Kişiselleştirilmiş haber platformu olan Bundle uygulaması, kullanıcıların seçtikleri haber ve içerikleri tek bir platformda sunmaktadır. Kullanıcılar okumak istedikleri haber kaynaklarını kendileri seçerek kişisel ilgi ve tercihlerine göre haber ve içerik okuyabilmektedir. Bundle uygulamasının öne çıkanlar sayfasında kullanıcıların en çok okudukları, beğendikleri, paylaştıkları haber ve içerikler görüntülenmektedir. Bundle uygulamasının öne çıkanlar sayfasında, 18-24 Ocak 2020 tarihleri arasında görüntülenen 138 haber Kullanımlar ve Doyumlar Yaklaşımı çerçevesinde doküman incelemesi yöntemiyle incelenmiştir. Ortaya çıkan bulgular kullanıcıların ciddi ve gündem haberlerinden daha çok yaşam tarzı ve eğlence unsurlarını içeren renkli haberleri okumayı tercih ettikleri sonucunu ortaya çıkarmaktadır. Kullanıcılar ana akım medyadan ziyade yeni nesil dijital bilgi ve haber platformlarını tercih etmektedir. Kullanıcılar renkli ve ilginç haberleri okumaktadır.

References

  • Anand, Sarabjot S ve Mobasher, Bamshad. (2005), Intelligent Techniques for Web Personalization. (Ed. Anand Sarabjot S.ve Mobasher Bamshad), Intelligent Techniques for Web Personalization, 1-36, Springer, Berlin, Heidelberg,
  • Bardoel, Jo. ve Deuze, Mark. (2001), Network Journalism: Converging Competences of Old and New Media Professionals, Australian Journalism Review, 23 (2), s. 91-103.
  • Bayram, F. (2008), Gazete Okurlarının Okuma Motivasyonları ve Doyumları Üzerine Bir Kullanımlar ve Doyumlar Araştırması, Anadolu Universitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(1), s. 321-336.
  • Canöz, N. (2016). İletişim Fakültesi Öğrencilerinin Kullanımlar ve Doyumlar Yaklaşımı Çerçevesinde Sosyal Medya Kullanım Alışkanlıkları. SUTAD, (39), s. 423-441.
  • Chan-Olmsted, Sylvia; Rim, Hyejoon; Zerba, Amy (2012). Mobile News Adoption Among Young Adults: Examining the Roles of Perceptions, News Consumption, and Media Usage, Journalism & Mass Communication Quarterl, 90(1), s. 126–147.
  • Chellappa, Ramnath K. ve Raymond, G Sin. (2005), Personalization Versus Privacy: An Empirical Examination of the Online Consumer’s Dilemma, Information Technology and Management 6(2/3), s. 181–202.
  • Çemrek, F., Baykuş, H. ve Özaydın, Ö. (2014). Sosyal Medya Kullanım ve Davranışlarının Kullanımlar ve Doyumlar Yaklaşımı Bağlamında İncelenmesi: Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Örneği. Alphanumeric Journal, 2 (2) s. 61-76.
  • Çetinkuş, H. ve Keleş, N. (2018). Muhabir, Gazeteciliğin Temel Kitabı. İstanbul: Anadolu Ajansı Yayınları.
  • Erdoğan, İ. ve Korkmaz, A. (2010). Öteki Kuram: Kitle İletişim Kuram ve Araştırmalarının Tarihsel ve Eleştirel Bir Değerlendirmesi, Ankara: Erk Yayınevi.
  • Haas, N., Bolle, R., Dimitrova, N., Janevsk, A. ve Zimmermar, J. (2002). Personalized News Through Content Augmentation And Profiling, International Conference on Image Processing, IEEE.
  • Hermida, A. (2016), Sanal Ortam Haber Ağı Olarak Twitter. (Ed. K. Weller; A. Bruns; J. Burgess; M. Mahrt ve C. Puschmann), Twitter ve Toplum İçinde, 466-483, İstanbul: Kafka Epsilon Yayıncılık.
  • Horan, T. J. (2013) ‘Soft’ Versus ‘Hard’ News On Microblogging Networks, Information, Communication & Society, 16:1, 43-60.
  • Kara, T. (2016). Gençler Neden Snapchat Kullanıyor Kullanımlar ve Doyumlar Yaklaşımı Üzerinden Bir Araştırma. Intermedia International Peer-Reviewed E-Journal Of Communication Sciences, 3 (5), 262-277.
  • Karakoç, E. ve Gülsünler, M. (2012), Kullanımlar ve Doyumlar Yaklaşımı Bağlamında Facebook: Konya Üzerine Bir Araştırma. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi,(18),42-57.
  • Kuyucu, M. (2018). Mobil Medya ve Gazetecilik: Mobil Medya Ekseninde Geleneksel Haber Okurunun Yeni Nesil Haber Okuruna Dönüşümü, 1. Uluslararası Eğitim ve Sosyal Bilimlerde Yeni Ufuklar Kongresi Bildiriler Kitabı, 151-163.
  • Lehman-Wilzig, S. N., ve Seletzky, M. (2010), Hard News, Soft News, ‘General’ News: The Necessity and Utility of An Intermediate Classification. Journalism. 11(1), 37–56.
  • Limor, Y. ve Mann, R. (1997) Itona’ut [Journalism]. Tel Aviv: Open University
  • Mcchesney, Robert. W. (2004). The Problem of the Media: U.S. Communication Politics in the Twenty-First Century, New York: Monthly Review Press.
  • McQuail, D. ve Windahl, S. (2017), İletişim Modelleri-Kitle İletişim Çalışmalarında. 4. Baskı, Çev. Konca Yumlu, Ankara: İmge Kitabevi.
  • Özçetin, B. (2018). Kitle İletişim Kuramları: Kavramlar Okullar, Modeller. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Patterson, T. E. (2000), The United States: News in a Free-Market Society, Democracy and the Media: A Comparative Perspective, (Ed. R. Gunther ve A. Mughan), New York: Cambridge.
  • Plasser, F. (2005), From Hard to Soft News Standards? How Political Journalists in Different Media Systems Evaluate the Shifting Quality of News. Press/Politics 10(2), 47-68.
  • Reinemann, C., Stanyer, J., Scherr, S. ve Legnante, G. (2011), Hard and Soft News: A Review of Concepts, Operationalizations and Key Findings. Journalism. 13(2), 221–239.
  • Thurman, N. (2011), Making ‘The Daily Me’: Technology, Economics and Habit in the Mainstream Assimilation of Personalized News. Journalism. 12(4), 395–415.
  • Thurman, N. ve Schifferes, S. (2012), The Future of Personalization at News Websites, Journalism Studies, 13: 5-6, 775-790.
  • Wei, R. (2013). Mobile Media: Coming of Age With a Big Splash. Mobile Media & Communication. 1(1), 50–56.
  • Wei, R., Lo, V. H., Xu, X., Chen, Y. N. K., & Zhang, G. (2011), A Comparative Study of Using Mobile News Among College Students In Four Asian Cities. The International Communication Association, Boston, MA.
  • Wenger, D., Owens, L. ve Thompson, P. (2014), Help Wanted: Mobile Journalism Skills Required by Top U.S. News Companies. Electronic News, Vol. 8(2), 138-149.
  • Westlund, O. (2013), Mobile News, Digital Journalism, 1:1, 6-26.
  • Yayla, H. (2018). Kullanımlar ve Doyumlar Bağlamında Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Öğrencilerinin Sosyal Medya Kullanımı: Instagram Örneği. Selçuk İletişim, 11 (1) , 40-65.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (1999), Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, 9. Baskı, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • https://webrazzi.com/2015/03/06/bundle-turkiye-populer-haber-uygulamasi/, (Erişim Tarihi: 23.10.2019).
  • Çağlayan, Y. https://www.donanimhaber.com/Yerli-Haber-Derleme-Uygulamasi-Bundle-Haber-incelemesi--74302, (Erişim Tarihi: 23.10.2019).
  • Milli, O. (2017). https://www.mobiluygulama.com/bundle-uygulamasi-incelemesi/, (Erişim Tarihi: 23.10.2019).
  • https://play.google.com/store/apps/details?id=com.dwarfplanet.bundle&hl=tr(Erişim Tarihi: 21.01.2020).
Year 2020, Volume: 20 Issue: 3, 659 - 686, 16.09.2020
https://doi.org/10.11616/basbed.v20i56819.684408

Abstract

References

  • Anand, Sarabjot S ve Mobasher, Bamshad. (2005), Intelligent Techniques for Web Personalization. (Ed. Anand Sarabjot S.ve Mobasher Bamshad), Intelligent Techniques for Web Personalization, 1-36, Springer, Berlin, Heidelberg,
  • Bardoel, Jo. ve Deuze, Mark. (2001), Network Journalism: Converging Competences of Old and New Media Professionals, Australian Journalism Review, 23 (2), s. 91-103.
  • Bayram, F. (2008), Gazete Okurlarının Okuma Motivasyonları ve Doyumları Üzerine Bir Kullanımlar ve Doyumlar Araştırması, Anadolu Universitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(1), s. 321-336.
  • Canöz, N. (2016). İletişim Fakültesi Öğrencilerinin Kullanımlar ve Doyumlar Yaklaşımı Çerçevesinde Sosyal Medya Kullanım Alışkanlıkları. SUTAD, (39), s. 423-441.
  • Chan-Olmsted, Sylvia; Rim, Hyejoon; Zerba, Amy (2012). Mobile News Adoption Among Young Adults: Examining the Roles of Perceptions, News Consumption, and Media Usage, Journalism & Mass Communication Quarterl, 90(1), s. 126–147.
  • Chellappa, Ramnath K. ve Raymond, G Sin. (2005), Personalization Versus Privacy: An Empirical Examination of the Online Consumer’s Dilemma, Information Technology and Management 6(2/3), s. 181–202.
  • Çemrek, F., Baykuş, H. ve Özaydın, Ö. (2014). Sosyal Medya Kullanım ve Davranışlarının Kullanımlar ve Doyumlar Yaklaşımı Bağlamında İncelenmesi: Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Örneği. Alphanumeric Journal, 2 (2) s. 61-76.
  • Çetinkuş, H. ve Keleş, N. (2018). Muhabir, Gazeteciliğin Temel Kitabı. İstanbul: Anadolu Ajansı Yayınları.
  • Erdoğan, İ. ve Korkmaz, A. (2010). Öteki Kuram: Kitle İletişim Kuram ve Araştırmalarının Tarihsel ve Eleştirel Bir Değerlendirmesi, Ankara: Erk Yayınevi.
  • Haas, N., Bolle, R., Dimitrova, N., Janevsk, A. ve Zimmermar, J. (2002). Personalized News Through Content Augmentation And Profiling, International Conference on Image Processing, IEEE.
  • Hermida, A. (2016), Sanal Ortam Haber Ağı Olarak Twitter. (Ed. K. Weller; A. Bruns; J. Burgess; M. Mahrt ve C. Puschmann), Twitter ve Toplum İçinde, 466-483, İstanbul: Kafka Epsilon Yayıncılık.
  • Horan, T. J. (2013) ‘Soft’ Versus ‘Hard’ News On Microblogging Networks, Information, Communication & Society, 16:1, 43-60.
  • Kara, T. (2016). Gençler Neden Snapchat Kullanıyor Kullanımlar ve Doyumlar Yaklaşımı Üzerinden Bir Araştırma. Intermedia International Peer-Reviewed E-Journal Of Communication Sciences, 3 (5), 262-277.
  • Karakoç, E. ve Gülsünler, M. (2012), Kullanımlar ve Doyumlar Yaklaşımı Bağlamında Facebook: Konya Üzerine Bir Araştırma. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi,(18),42-57.
  • Kuyucu, M. (2018). Mobil Medya ve Gazetecilik: Mobil Medya Ekseninde Geleneksel Haber Okurunun Yeni Nesil Haber Okuruna Dönüşümü, 1. Uluslararası Eğitim ve Sosyal Bilimlerde Yeni Ufuklar Kongresi Bildiriler Kitabı, 151-163.
  • Lehman-Wilzig, S. N., ve Seletzky, M. (2010), Hard News, Soft News, ‘General’ News: The Necessity and Utility of An Intermediate Classification. Journalism. 11(1), 37–56.
  • Limor, Y. ve Mann, R. (1997) Itona’ut [Journalism]. Tel Aviv: Open University
  • Mcchesney, Robert. W. (2004). The Problem of the Media: U.S. Communication Politics in the Twenty-First Century, New York: Monthly Review Press.
  • McQuail, D. ve Windahl, S. (2017), İletişim Modelleri-Kitle İletişim Çalışmalarında. 4. Baskı, Çev. Konca Yumlu, Ankara: İmge Kitabevi.
  • Özçetin, B. (2018). Kitle İletişim Kuramları: Kavramlar Okullar, Modeller. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Patterson, T. E. (2000), The United States: News in a Free-Market Society, Democracy and the Media: A Comparative Perspective, (Ed. R. Gunther ve A. Mughan), New York: Cambridge.
  • Plasser, F. (2005), From Hard to Soft News Standards? How Political Journalists in Different Media Systems Evaluate the Shifting Quality of News. Press/Politics 10(2), 47-68.
  • Reinemann, C., Stanyer, J., Scherr, S. ve Legnante, G. (2011), Hard and Soft News: A Review of Concepts, Operationalizations and Key Findings. Journalism. 13(2), 221–239.
  • Thurman, N. (2011), Making ‘The Daily Me’: Technology, Economics and Habit in the Mainstream Assimilation of Personalized News. Journalism. 12(4), 395–415.
  • Thurman, N. ve Schifferes, S. (2012), The Future of Personalization at News Websites, Journalism Studies, 13: 5-6, 775-790.
  • Wei, R. (2013). Mobile Media: Coming of Age With a Big Splash. Mobile Media & Communication. 1(1), 50–56.
  • Wei, R., Lo, V. H., Xu, X., Chen, Y. N. K., & Zhang, G. (2011), A Comparative Study of Using Mobile News Among College Students In Four Asian Cities. The International Communication Association, Boston, MA.
  • Wenger, D., Owens, L. ve Thompson, P. (2014), Help Wanted: Mobile Journalism Skills Required by Top U.S. News Companies. Electronic News, Vol. 8(2), 138-149.
  • Westlund, O. (2013), Mobile News, Digital Journalism, 1:1, 6-26.
  • Yayla, H. (2018). Kullanımlar ve Doyumlar Bağlamında Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Öğrencilerinin Sosyal Medya Kullanımı: Instagram Örneği. Selçuk İletişim, 11 (1) , 40-65.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (1999), Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, 9. Baskı, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • https://webrazzi.com/2015/03/06/bundle-turkiye-populer-haber-uygulamasi/, (Erişim Tarihi: 23.10.2019).
  • Çağlayan, Y. https://www.donanimhaber.com/Yerli-Haber-Derleme-Uygulamasi-Bundle-Haber-incelemesi--74302, (Erişim Tarihi: 23.10.2019).
  • Milli, O. (2017). https://www.mobiluygulama.com/bundle-uygulamasi-incelemesi/, (Erişim Tarihi: 23.10.2019).
  • https://play.google.com/store/apps/details?id=com.dwarfplanet.bundle&hl=tr(Erişim Tarihi: 21.01.2020).
There are 35 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Reasearch Articles
Authors

Taybe Topsakal 0000-0002-0303-9870

Publication Date September 16, 2020
Submission Date February 4, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 20 Issue: 3

Cite

APA Topsakal, T. (2020). KİŞİSELLEŞTİRİLMİŞ HABER UYGULAMALARI BAĞLAMINDA KULLANICILARIN HABER OKUMA TERCİHLERİ: BUNDLE UYGULAMASI ÖRNEĞİ. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(3), 659-686. https://doi.org/10.11616/basbed.v20i56819.684408
AMA Topsakal T. KİŞİSELLEŞTİRİLMİŞ HABER UYGULAMALARI BAĞLAMINDA KULLANICILARIN HABER OKUMA TERCİHLERİ: BUNDLE UYGULAMASI ÖRNEĞİ. ASBİ. September 2020;20(3):659-686. doi:10.11616/basbed.v20i56819.684408
Chicago Topsakal, Taybe. “KİŞİSELLEŞTİRİLMİŞ HABER UYGULAMALARI BAĞLAMINDA KULLANICILARIN HABER OKUMA TERCİHLERİ: BUNDLE UYGULAMASI ÖRNEĞİ”. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 20, no. 3 (September 2020): 659-86. https://doi.org/10.11616/basbed.v20i56819.684408.
EndNote Topsakal T (September 1, 2020) KİŞİSELLEŞTİRİLMİŞ HABER UYGULAMALARI BAĞLAMINDA KULLANICILARIN HABER OKUMA TERCİHLERİ: BUNDLE UYGULAMASI ÖRNEĞİ. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 20 3 659–686.
IEEE T. Topsakal, “KİŞİSELLEŞTİRİLMİŞ HABER UYGULAMALARI BAĞLAMINDA KULLANICILARIN HABER OKUMA TERCİHLERİ: BUNDLE UYGULAMASI ÖRNEĞİ”, ASBİ, vol. 20, no. 3, pp. 659–686, 2020, doi: 10.11616/basbed.v20i56819.684408.
ISNAD Topsakal, Taybe. “KİŞİSELLEŞTİRİLMİŞ HABER UYGULAMALARI BAĞLAMINDA KULLANICILARIN HABER OKUMA TERCİHLERİ: BUNDLE UYGULAMASI ÖRNEĞİ”. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 20/3 (September 2020), 659-686. https://doi.org/10.11616/basbed.v20i56819.684408.
JAMA Topsakal T. KİŞİSELLEŞTİRİLMİŞ HABER UYGULAMALARI BAĞLAMINDA KULLANICILARIN HABER OKUMA TERCİHLERİ: BUNDLE UYGULAMASI ÖRNEĞİ. ASBİ. 2020;20:659–686.
MLA Topsakal, Taybe. “KİŞİSELLEŞTİRİLMİŞ HABER UYGULAMALARI BAĞLAMINDA KULLANICILARIN HABER OKUMA TERCİHLERİ: BUNDLE UYGULAMASI ÖRNEĞİ”. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, vol. 20, no. 3, 2020, pp. 659-86, doi:10.11616/basbed.v20i56819.684408.
Vancouver Topsakal T. KİŞİSELLEŞTİRİLMİŞ HABER UYGULAMALARI BAĞLAMINDA KULLANICILARIN HABER OKUMA TERCİHLERİ: BUNDLE UYGULAMASI ÖRNEĞİ. ASBİ. 2020;20(3):659-86.

   15499    15500  15501   15502

E-posta: sbedergi@ibu.edu.tr