In the present study, it is aimed to determine the impact of certain socio-demographic factors, coping with stress, and fulfillment of basic needs on resilience. The study group of the research, which used a quantitative design, consisted of a total of 277 students studying in Imam-Hatip high schools in Siverek district of Şanlıurfa as the focal point. Of these individuals, 129 (46.6%) were male and 148 (53.4%) were female. The average age of the participants is 15.51. "Child and Youth Resilience Scale-28 (CYRM-28)", "Coping with Stress Scale for Children (CSSC)", and "Basic Needs Scale (BNS)" were used as data collection tools in the research. Correlation and Hierarchical Multiple Regression analyzes were utilized during the research process. Regarding the findings, it was concluded that the variable of coping with stress together with the variable of fulfillment of psychological needs predicted resilience by approximately 41%. Based on these findings, our main recommendation is that educational institutions in disadvantaged areas should develop psychological strategies for students to cope with stress and pay attention to meeting their needs in a timely and adequate manner.
Religious Psychology Disadvantaged Areas Resilience Basic Psychological Needs Coping with Stress
Gerçekleştirdiğimiz araştırmada bazı sosyo-demografik faktörler, stresle başa çıkma ve temel ihtiyaçların karşılanmasının yılmazlık üzerindeki etkisinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Nicel desenin kullanıldığı araştırmanın çalışma grubunu, eylem noktası olarak Şanlıurfa’nın Siverek ilçesinin İmam-Hatip liselerinde öğrenim gören toplam 277 öğrenci oluşturmaktadır. Bu kişilerin 129’u (%46,6) erkek, 148’i (%53,4) ise kızlardan oluşmuştur. Katılımcıların yaş ortalaması ise 15,51’dir. Araştırmada veri toplama aracı olarak “Çocuk ve Gençlik Yılmazlık Ölçeği-28 (CYRM-28)”, “Çocuklarda Stresle Başa Çıkma Ölçeği (ÇSBÖ)” ve “Temel İhtiyaçlar Ölçeği (TİÖ)” kullanılmıştır. Araştırmamız sürecinde Korelasyon ve Hiyerarşik Çoklu Regresyon analizlerinden yararlanılmıştır. Ulaştığımız tespitlerde, katılımcıların stresle başa çıkma değişkeniyle birlikte psikolojik ihtiyaçlarının karşılanması değişkeninin, yılmazlığı yaklaşık olarak %41 oranında yordadığı sonucu elde edilmiştir. Bu çıkarımlardan hareketle, dezavantajlı bölgelerde eğitim-öğretim gören öğrencilerin stresle başa çıkabilmeleri için eğitim kurumlarına psikolojik stratejiler geliştirme, ihtiyaçlarının zamanında ve yeterli ölçüde karşılamalarına önem vermeleri gerektiği temel önerimizi oluşturur.
Din Psikolojisi Dezavantajlı Bölgeler Yılmazlık Temel Psikolojik İhtiyaçlar Stresle Başa Çıkma
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Islamic Studies (Other) |
Journal Section | Araştırma Makalesi |
Authors | |
Early Pub Date | June 30, 2024 |
Publication Date | June 30, 2024 |
Submission Date | May 12, 2024 |
Acceptance Date | June 24, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |