Bu çalışmada çevresel zararları ve depolanması ciddi bir problem haline gelen mermer atıklarının, bitümlü sıcak karışım (BSK)’lardaki kullanılabilirliği ve nem hassasiyeti üzerindeki etkileri araştırılmıştır. Bu amaçla beyaz mermer, Elazığ vişne mermer atığı ve kalkerden oluşan agregalar, karışımda kaba, ince ve filler agrega olarak 9 farklı kombinasyonda kullanılmıştır. Gradasyonun tamamında mermer kullanılması durumunda optimum bitüm içeriğinde bir değişiklik olmamıştır. Bütün karışım tipleri Marshall stabilitesi bakımından standardın gerektirdiği minimum değeri fazlasıyla karşılamıştır. Filler olarak beyaz mermerin kullanılması koşullandırma sonrasında daha iyi stabilite değeri vermiştir. İndirek çekme mukavemeti değerleri kuru ve yaş numunelerde önemli farklılıklar göstermiştir. İndirek çekme mukavemeti oranlarına göre agregasının tamamı beyaz mermer ve kaba agrega olarak beyaz mermer dışındaki bütün mermerli karışımlar %70 değerinin üzerinde ve aynı zamanda kontrol karışımından daha iyi sonuçlar vermiştir.
In this study the effects of waste marble the storage and environmental damage of which is being a serious problem on moisture sensitivity and the usability in hot mixture asphalt (HMA) was investigated. For this purpose the aggregates including white marble, Elazığ cherry and limestone were used as coarse, fine and filler in the mixture providing 9 different combination. The optimum bitumen content did not change in the case of using waste marble in the whole gradation. All the mixture types ensured exceedingly the minimum specification requirement. The use of white marble as filler gave more stability value than the others after conditioning. The indirect tensile strength values showed significant differences between the dry and wet specimens. All the mixtures except the mixtures containing white marble as whole gradation and as in only coarse aggregate, represented more than 70% retained tensile strength and also performed better results than the control mixture according to indirect tensile strength ratio.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2018 |
Submission Date | January 15, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 20 Issue: 2 |