Consumer behavior can be defined as the decisions of the person in choosing, buying, using and disposing of products and services and related activities. The basis of consumer behavior is the purchase decision process. It is seen that the purchasing behaviors and decision processes of the individuals who have grown up in the same culture and who have the same age and the same profession are different. This is because of the values that individuals have. As can be understood from this statement, it is actually the value that the consumer buys. The concept of consumer value actually has a normative view of its nature. This study, " What does value of consumer perception mean?", "Why consumers purchase value?" questions such as; cultural, personal value perception and benefit-cost variables are addressed and answers are sought. In addition, models that evaluate the perception of value and consumer in the study are also included.
Consumer Preference Value Perception Purchasing Decision Process
Tüketici davranışı, kişinin ürün ve hizmetleri seçme, satın alma, kullanma ve elden çıkarmadaki kararları ve bunlarla ilgili faaliyetleri olarak tanımlanabilir. Tüketici davranışlarının temelini satın alma karar süreci oluşturur. Aynı kültürde büyümüş, aynı yaş ve aynı mesleğe sahip bireylerin satın alma davranışlarının ve karar süreçlerinin farklı olduğu görülmektedir. Bunun sebebi bireylerin sahip oldukları değerleridir. Bu ifadeden de anlaşılacağı üzere, aslında tüketicinin satın aldığı değerdir. “Tüketici değeri” kavramı aslında doğası gereği normatif bir bakış açısına sahiptir. Bu çalışmada “Tüketici değer algısı ne demektir?”, “Tüketici neden değer satın alır?” gibi sorulara; kültürel, kişisel değer algısı ve fayda-maliyet değişkenleri ele alınarak, cevap aranmaktadır. Ayrıca çalışmada değer algısını, tüketici açısından değerlendiren modellemelere de yer verilmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İşletme |
Bölüm | Derlemeler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2022 |
Gönderilme Tarihi | 11 Kasım 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 3 Sayı: 1 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.