This study aimed to present a discussion on the selection and
recruitment of English language instructors in Turkey and focusing on the
issues and challenges arising as well as the views provided by the current
English language instructors and the candidates. The study adopted a
mixed-method approach benefiting from quantitative data through the online
survey as well as qualitative data involving semi-structured interviews
conducted with randomly selected participants. The study included a five-point
Likert scale survey that was composed of 14 statements used to allow 200 participants
to express how they disagreed or agreed with a particular statement. The statements were published as a survey on
Google Forms and were shared on several social networking sites such as
Facebook. The results of the study indicated that the requirements such as the
minimum scores on ALES and language proficiency tests should be reconsidered
while calculating the total scores for the selection and recruitment process.
The results also revealed that the interviews appeared a real matter of
considerable concern for the great majority of the participants as the
questions asked during the interviews were not structured or standardized to
allow comparisons among candidates and that issue of serious concern were
voiced by the participants on the specific requirements in job announcements.
Bu
çalışma, İngilizce alanındaki öğretim görevlerinin seçilmesi ve işe alım
süreçleri sırasında ortaya çıkan sorunları ve zorlukları mevcut öğretim
görevlilerinin ve adaylarının görüşlerine odaklanarak tartışmayı amaçlamıştır.
Çalışma, rastgele seçilen katılımcılarla yapılan yarı-yapılandırılmış
görüşmelere dayalı elde edilen nitel ve çevrimiçi anket uygulamasıyla elde
edilen nicel verilerine dayalı tasarlanan karma yöntem araştırma deseninden
faydalanmıştır. Çalışmada, 200 katılımcıya sunulan 14 cümleyle ilgili
katılımcıların aynı fikirde olup olmadıklarını açıklamalarını isteyen ve beşli
Likert ölçeği içeren çevrimiçi anket kullanılmıştır. İlgili ifadeler, Google
Form alt yapısı kullanılarak çevrimiçi yayımlanmış ve Facebook gibi sosyal ağ
sitelerinde paylaşılmıştır. Çalışmanın sonuçları, başvuru seçim ve işe alım
süreçlerinde toplam puanın hesaplanırken ALES ve dil yeterlik sınavlarında
istenen taban puanların yeniden gözden geçirilmesini gerektiğini ortaya
koymuştur. Ayrıca sonuçlar, mülakatlara sorulan soruların yapılandırılmış ve
standartlaştırılmamış olduğundan dolayı mülakat sınavlarının ve iş ilanlarına
konan özel şartların katılımcıların büyük bir çoğunluğu için endişe kaynağını
oluşturduğunu göstermiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Educational Sciences |
Authors | |
Publication Date | December 15, 2018 |
Submission Date | May 5, 2018 |
Acceptance Date | August 7, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 21 Issue: 40 |
Baun SOBED