Bu çalışmanın amacı, kariyer.net isimli internet sitesinde iş ilanı veren konaklama işletmelerinin iş ilanlarını inceleyerek ilanların amaca uygunluğunu araştırmaktır. Bu amaca ulaşmak için nitel araştırma yöntemlerinden biri olan içerik analizi kullanılmıştır. Kariyer.net sitesinde yer alan 218 adet iş ilanı altı kategoride incelenmiştir. Bu kategoriler; ilanda işletme ile ilgili detaylı bilginin bulunurluğu, genel nitelikler ve iş tanımının ayrı ayrı belirtilip belirtilmediği, adaya sağlanacak sosyal imkanlar/yan haklar bilgisi, ilanda görsel bulunup bulunması (logo, fotoğraf, video vb.), ilanda iş tanımının bulunup bulunmadığı bilgisi ve ilandaki bilgi miktarıdır (kelime sayısı). Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre; oda kahvaltı hizmeti veren 5 yıldızlı oteller diğer yıldız sayılı otellere göre iş ilanlarında daha fazla kelime kullanmaktadır. Oda fiyatı 1501-2000 TL arasında olan otellerin diğer fiyatlara sahip otellere göre iş ilanlarında daha fazla “iş tanımı” bilgisine, kelime sayısına ve görsel kullanımına yer verdiği görülmektedir. Adaylara sağlanacak sosyal imkanlar/yan haklar bilgisi sadece 5 yıldızlı otellerde yer almaktadır. Ayrıca Trivago puanı yüksek olan otellerin iş ilanında daha fazla kelime kullandıkları tespit edilmiştir.
The aim of this study is to examine the job postings of the accommodation businesses that post job advertisements on the website named kariyer.net and to investigate the suitability of the advertisements for the purpose. Content analysis, one of the qualitative research methods, was used to achieve this aim. 218 job postings on Kariyer.net were analyzed in six categories. These categories are; Availability of detailed information about the business in the advertisement, whether the general qualifications and job description are specified separately, information on the social benefits / fringe benefits to be provided to the candidate, whether there is an image (logo, photo, video, etc.), whether there is a job description in the advertisement, and information in the advertisement is the amount (word count). According to the results obtained from the research; 5-star hotels providing bed and breakfast service use more words in their job postings compared to other star-numbered hotels. It is seen that the hotels with room rates between 1501 and 2000 TL include more “job description” information, the number of words and the use of images in their job advertisements compared to hotels with other prices. Information on social benefits/benefits to be provided to candidates is only available in 5-star hotels. In addition, it has been determined that hotels with a high Trivago score use more words in their job advertisements.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Tourism (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | December 31, 2021 |
Publication Date | December 31, 2021 |
Submission Date | November 18, 2021 |
Acceptance Date | December 26, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 24 Issue: 46-1 - UTK 2021 Turizm Özel Sayısı |
Baun SOBED