The most fundamental characteristic of autonomous vehicles (AVs) is their autonomy. However, due to the dynamic operating environment of the vehicle, their control algorithms may make imprecise, approximate, and unreliable decisions. Therefore, there is a need for the creation of more robust driving algorithms, notably consistent obstacle avoidance algorithms. Occasionally, the vehicle must come to a complete stop in order to avoid obstacles. In this situation, the engine brake control of the car can be engaged. In this study, a fuzzy model was proposed to effectively brake autonomous land vehicles, with an electrical braking system known as rheostatic braking. Since a rheostatic braking system (RBS) is employed, the input values of the fuzzy controller for this designed modeling are vehicle speed and ground slipperiness, and the output value is the rheostat resistance value. In the developed fuzzy controller, Mamdani inference and Aggregation methods were utilized. In addition to these two methods, the fuzzy controller also provides the output of the centroid, bisector, average of the maximum, smallest of the maximum and largest of the maximum sharpening methods to the user. Finally, using the Python programming language and the Tkinter library, the graphical user interface displays the linguistic expression and membership degree of the user's inputs, the final fuzzy output graph, and the exact outputs from all clarification methods (GUI).
Otonom araçların (OA'lar) en temel özelliği otonom olmalarıdır. Ancak aracın dinamik çalışma ortamı nedeniyle kontrol algoritmaları kesin olmayan, yaklaşık ve güvenilmez kararlar verebilir. Bu nedenle, özellikle tutarlı engellerden kaçınma algoritmaları olmak üzere daha sağlam sürüş algoritmalarının oluşturulmasına ihtiyaç vardır. Bazen, engellerden kaçınmak için aracın tamamen durması gerekir. Bu durumda aracın motor freni kontrolü devreye alınabilir. Bu çalışmada, reostatik frenleme olarak bilinen elektrikli fren sistemi ile otonom kara taşıtlarını etkin bir şekilde frenlemek için bulanık bir model önerilmiştir. Reostatik fren sistemi (RFS) kullanıldığı için, tasarlanan bu modelleme için bulanık denetleyicinin giriş değerleri araç hızı ve zemin kayganlığı, çıkış değeri ise reostat direnç değeridir. Geliştirilen bulanık denetleyicide Mamdani çıkarımı ve Toplama yöntemleri kullanılmıştır. Bu iki yönteme ek olarak, bulanık denetleyici ayrıca kullanıcıya ağırlık merkezi, açıortay, maksimumun ortalaması, maksimumun en küçüğü ve maksimumun en büyüğü keskinleştirme yöntemlerinin çıktısını verir. Son olarak, Python programlama dilini ve Tkinter kitaplığını kullanarak, grafik kullanıcı arayüzü, kullanıcının girdilerinin dilsel ifadesini ve üyelik derecesini, nihai bulanık çıktı grafiğini ve tüm durulaştırma yöntemlerinden (GUI) kesin çıktıları görüntüler.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Artificial Intelligence, Software Engineering (Other), Control Engineering, Mechatronics and Robotics |
Journal Section | PAPERS |
Authors | |
Publication Date | October 10, 2022 |
Submission Date | September 11, 2022 |
Acceptance Date | September 16, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: IDAP-2022 : International Artificial Intelligence and Data Processing Symposium |
The Creative Commons Attribution 4.0 International License is applied to all research papers published by JCS and
A Digital Object Identifier (DOI) is assigned for each published paper.