Kavram yanılgılarının belirlenmesinde mülakatlar, çizimler, tahmin-gözle-açıkla, kavram haritası, kelime ilişkilendirme testleri, iki aşamalı testler, kavram karikatürleri, kavramsal değişim metinleri vb. birçok yöntem kullanılmaktadır. Bu yöntemlerin birbirlerine göre avantaj ve dezavantajları bulunmaktadır. Çalışmanın amacı, öğrencilerin kimyasal denge konusundaki kavram yanılgılarını belirlemek için kavram karikatürü destekli iki aşamalı bir test geliştirmek ve etkililiğini belirlemektir. Çalışmanın örneklemini, Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Eğitim Fakültesi öğrenim gören, 41 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Çalışmada araştırmacılar tarafından, 10 sorudan oluşan iki aşamalı “Kimyasal Denge Kavram Testi (KDKT)” geliştirilmiştir. Testin güvenirliğine Cronbach alfa güvenirlik katsayısı yöntemiyle bakılmıştır. Ayrıca öğrencilerin testte verdikleri cevaplardaki yanılgılı ifadelerin frekansları hesaplanarak tablolaştırılmıştır. Verilerin analizi sonrasında, testin Cronbach alfa güvenirlik katsayısı 0,878 olduğu ve öğrencilerin dengenin dinamik yapısı, dengedeki sisteme madde eklenmesi, hacim değişikliği, aktifleşme enerjisi ve dengedeki sisteme katalizör eklenmesi konularında kavram yanılgılarına sahip oldukları belirlenmiştir. Çalışmaya, alternatif kavramların belirlenmesinde, geleneksel testlerin dışında görsellerin de olduğu kavram karikatürü destekli iki aşamalı testlerin kullanılmasının avantajlı olacağı önerisiyle son verilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2016 |
Submission Date | April 1, 2016 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 10 Issue: 2 |