This study
aims to analyze studies with the Quantum learning approach in Turkey in a
thematic way. In this study, which adopted the descriptive research method, a
total of 18 studies written in Turkish through sampling and published in
reviewed academic journals as well as YOK National Theses Center, were included
in the research. The studies were examined within the framework of the
classification analysis technique and the type of research, the purpose of the studies,
the number of sample/participants, the subject, the results. At the end of the
study, it is seen that the studies conducted using the Quantum Learning
approach have increased in recent years, but the number of studies is limited
in general. It is seen that these studies are mainly experimental models and
that the learning environment design made using this approach increases the
academic performance of the students as well as the affective characteristics
such as motivation and attitude. Based on the results of the study, some
recommendations were suggested.
Bu çalışma ile Türkiye'de Kuantum öğrenme yaklaşımını odağına
alarak yürütülen çalışmaların tematik analizinin yapılması amaçlanmıştır.
Betimsel araştırma yönteminin benimsendiği bu çalışmada ölçüt örnekleme yoluyla
Türkçe anadilinde yazılmış ve hakemli akademik dergilerde yayınlanan
makalelerin yanında YÖK Ulusal Tez Merkezi’nde yer alan toplam 18 çalışma
araştırmaya dâhil edilmiştir. Ulaşılan çalışmalar sınıflandırma analiz tekniği
ile araştırma türü, çalışmaların amacı, örneklem/katılımcı sayısı, konu,
sonuçlar gibi özellikler çerçevesinde incelenmiştir. Çalışma sonunda Kuantum
öğrenme yaklaşımı kullanılarak yürütülen çalışmaların son yıllarda arttığı
ancak genel olarak çalışma sayısının sınırlı olduğu, yapılan bu çalışmaların
deneysel model ağırlıklı olduğu ve bu yaklaşım kullanılarak yapılan öğrenme
ortamı tasarımının öğrencinin akademik başarısının yanında motivasyon, tutum
gibi duyuşsal özelliklerini de artırdığı görülmüştür. Çalışmanın sonuçlarından
hareketle bazı önerilerde bulunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2018 |
Submission Date | March 2, 2018 |
Acceptance Date | June 24, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 13 Issue: 25 |