Bu araştırmanın amacı tarih öğretmen adaylarının ahlaki
yargılarını bazı değişkenler açısından incelemektir. Araştırmanın yöntemi durum
çalışmasıdır. Araştırmanın çalışma grubu 28 tarih öğretmen adayından
oluşmaktadır. Araştırmada veriler, nitel anket ile toplanmıştır. Verilerin
analizinde ise içerik ve betimsel analiz kullanılmıştır. Nicel verilerin
analizinde frekans (f), yüzde (%) ve çapraz tablolar kullanılmıştır. Araştırma
sonucunda tarih öğretmen adaylarının çoğunluğun ahlaki yargıları fark
edebildiği ve ahlaki yargı eğilimi gösterdiği bulgulanmıştır. Tarih öğretmen
adaylarının ahlaki yargı eğilimleri nedensellik, büyük adamlar üzerinden
gerçekleşmiştir. Öğretmen adaylarının yarısı karşıolgusal ahlaki yargı eğilimi
göstermiştir. Ancak öğretmen adaylarının verdikleri örneklerde karşıolgusal nedensellik
ile karşıolgusal ahlaki yargıları karıştırdıkları anlaşılmıştır. Tarih öğretmen
adaylarının çoğunluğunun ahlaki yargı kullanımına ilişkin epistemolojik
inançları ahlaki yargıların kullanılmaması yönündedir. Ancak ahlaki yargı
kullanılmamalı yönünde epistemolojik inançlara sahip tarih öğretmen adaylarının
azımsanamayacak bir kısmı tutarsızlık göstererek ahlaki yargı eğilimi
göstermiştir. Ayrıca araştırmada ahlaki yargılardan kaçınabilmenin önemli bir
koşulu tarihsel metinlerdeki ahlaki yargıları fark edebilme becerisi olduğu
anlaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2018 |
Submission Date | April 26, 2018 |
Acceptance Date | May 15, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 13 Issue: 25 |