Research Article
BibTex RIS Cite

Matematik ve Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Türev Konusundaki Kavram Yapıları

Year 2020, Volume: 15 Issue: 30, 435 - 457, 31.12.2020
https://doi.org/10.35675/befdergi.718448

Abstract

Bu araştırmanın amacı, Repertuar Çizelge Tekniği (R.Ç.T.) kullanarak Matematik ve Fen Bilgisi öğretmen adaylarının türev konusu ile ilgili kavram yapılarını incelemektir. Araştırma bir şehir üniversitesinin Eğitim Fakültesinde öğrenim gören 5’i Fen Bilgisi, 5’i de Matematik Öğretmenliği eğitimi alan toplam 10 lisans öğrencisi ile yürütülmüştür. Öğrenciler, Analiz ve Genel Matematik gibi türev konusunu içeren dersleri almışlardır, dolayısıyla türev konusunda bilgilerinin yeterli olacağı varsayılmıştır. Bu çalışma nitel desenli bir araştırmadır. Veri toplama araçları olarak repertuar çizelgeleri, yarı yapılandırılmış mülakatlar, konu alan bilgisi sınavı ve derslerdeki gözlemler kullanılmıştır. Seçilen öğrenciler, araştırmacının kontrolünde birbirine yakın üç ayrı tarihte yapılan üç oturuma katılmıştır. Birinci oturumda öğrencilerin türev bilgileri türev başarı testi ile test edilmiştir. İkinci oturumda mülakat yöntemi kullanılarak türev konusu ile ilgili yapıları belirlenmeye çalışılmış ve repertuar çizelgeleri oluşturulmuştur. Üçüncü ve son oturumda ise öğrencilerin bu yapılara göre oluşan repertuar çizelgeleri oluşturulmuştur.
Bu makale kapsamında tüm oturumlarda yer alan 2 öğrencinin bulguları değerlendirilmiştir. Buna göre; fen bilgisi öğretmen adayının türevi daha çok hız kavramı ile ilişkilendirdiği, matematik öğretmen adayının ise türevi geometrik olarak yorumladığı yani fonksiyonun bir noktadaki teğetinin eğimi olarak düşündüğü belirlenmiştir. Bu çalışma sonucunda türev konusu ile ilgili öğretmen adaylarının kavram yapılarına ulaşmada R.Ç.T.’nin uygulanabileceği görülmüştür. Bu araştırmanın farklı konulardaki benzer çalışmalara ışık tutacağı düşünülmektedir.

References

  • Abazoğlu, İ. (2009). Repertuar çizelge tekniğinin kuvvet ve hareket konusunda kullanılması. Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Ensititüsü, Ankara.
  • Ackerberg, I. & Prapasawudi, P. (2009). An Analysis of Volunteer Tourism Using the Repertory Grid Technique. Master of Science in Tourism and Hospitality Management, Unıversty of Gothenburg, Gothenburg.
  • Akkaya, E. (2009). Matematik öğretmen adaylarının türev kavramına ilişkin teknolojik pedagojik alan bilgilerinin öğrenci zorlukları bağlamında incelenmesi. Yükseklisans Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Aksoy, Y. (2007). Türev kavramının öğretiminde bilgisayar cebiri sistemlerinin etkisi. Doktora tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Alban-Metcalf, R.J. (1997). Repertory Grid Technique. J.P.Keeves (ed.) Educational Research, Methodology and Measurement: an International Handbook (second edition). Oxford: Elsevier Science Ltd.,s. 315-18.
  • Aztekin, S. (2012). Repertuar Çizelge Tekniği ile Matematikteki Limit Kavramı ile İlgili Anlayışların Belirlenmesi, International Online Journal of Educational Sciences, 2012, 4 (3), 659-671.
  • Bezuindenhout; J. (1998). First-year university students’ understanding of rate change. International Journal of Mathematics Education in Science and Technology. Vol. 29, No.3, 389-399.
  • Biber, A., & Argün, Z. (2012). Matematik öğretmen adaylarında iki değişkenli fonksiyonların limiti kavramının yapılandırılmasının incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 56-66.
  • Bingölbali, E. (2008). Türev kavramına ilişkin öğrenme zorlukları ve kavramsalanlama için öneriler. M. F. Özmantar, E. Bingölbali, ve H. Akkoc (Der.), Matematiksel kavram yanılgıları ve çözüm önerileri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Björklund, L. (2008). The Repertory Grid Technique: Making Tacit Knowledge Explicit: Assessing Creative Work and Problem Solving Skillls, In Researching Technology Education: Methods and Techniques, ed Howard Middleton,46-69.
  • Bryman, A. & Bell, E. (2011). Business Research Methods (4th Edition). Oxford: Oxford University Press.
  • Cohen, L., Lawrence M. & Keith M. (2000). Research Methods in Educations (5th Edition). Londonand New York: Routledge, Falmor. Taylor & Francis Group.
  • Desfitri, R. (2016). In-service teachers’ understanding on the concept of limits and derivatives and the way they deliver the concepts to their high school students. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 693, No. 1, p. 012016). IOP Publishing.
  • Faccio E., Castiglioni M. & Bell R. C. (2012). Extracting information from repertory grid data: new perspectives on clinical and assessment practice. TPM 19, 177–19.
  • Fetherstonaugh. T. & Treagust, D.F. (1992) Students’ understanding of light and its properties: Teaching to engender conceptual change. Science Education, 76(6), 653-72.
  • Heid, K.M. (1988). Reseq uencing skills and concepts in applied calculus using the computer as a tool, Journal for Research in Mathematics Education, 19(1), 3-25.
  • Jones, S. R. & Watson, K. L. (2017). Recommendations for a “target understanding” of the derivative concept for first-semester calculus teaching and learning. International Journal of Research in Undergraduate Mathematics Education, 1-29. doi: https://doi.org/10.1007/s40753-017-0057-2.
  • Kaplan, A., Öztürk, M., & Öcal M. F. (2015). Relieving of misconceptions of derivative concept with derive. International Journal of Research in Education and Science, 1(1), 64-74.
  • Maitland, H.A. & Viney, L.L. (2008). Disclosing childhood sexual assault in close relationships: Themeanings and emotions women associate with their experiences and their lives now. Personal Construct Theory & Practic, 5, 149-64.
  • Tall, D. (1992). Current difficulties in the teaching of mathematical analysis at university: an essay review of Victor Bryant yet another introduction to analysis. Zentralblatt für Didaktik der Mathematik, 92(2), 37-42.
  • Tall, D. (1993). Students' difficulties in calculus. Paper presented at the Proceedings of Working Group 3, ICME-7, (pp. 13-28). Quebec, Canada.
  • Tanhan, F. (2013). Repertory Grid Görüşme Tekniğine Dayalı Olarak Okul Psikolojik Danışmanlarının Niteliklerinin İncelenmesi, Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 5 (40), 186-197.
  • Ubuz, B., (2001). First year engineering students’ learning of point of tangency, numerical calculation of gradients, and the approximate value of a function at a point through computers. Journal of Computers in Mathematics and Science Teaching, 20 (1), 113-137.
  • Viveros, K. & Sacristan, C. (2002). College students’ conceptual links between the continuity and the differentiability of a function. Proceeding of the North American chapter of the international group for the psychology of mathematics education (24th Athens, Georgia, October 26-29) Volume 1-4 Pages 350-360.
  • Weber, E., Tallman, M., Byerley, C., & Thompson, P. W. (2012). Introducing derivative via the calculus triangle. Mathematics Teacher, 104(4), 274-278.
  • Williams, S.R. (2001). Predications of the Limit Concept: An Application of Repertory Grids. Journal for Research in MathematicsEducation, 32, 341.
  • Winer, L.R. & Jesus, V.-A. (1995). The potential of Repertory Grid Technique in the Assement of Conceptual Change in Physichs. Montreal Univ. (Quebec).
  • Yorke, D. M. (1978). Repertory grids in educational research: somemethodologicalconsiderations. British Educational Research Journal,Vol.4 (2), 63-74.
  • Zandieh, M. (2000). A Theoretical and Framework for Analyzing Student Understanding of The Concept of Derivative. (S. 128-153), (Ed: E. Dubinsky, A. Schoenfeld, J. Kaput), Research in College Mathematics Education, IV. Providence, RI: American Mathematical Society.
Year 2020, Volume: 15 Issue: 30, 435 - 457, 31.12.2020
https://doi.org/10.35675/befdergi.718448

Abstract

References

  • Abazoğlu, İ. (2009). Repertuar çizelge tekniğinin kuvvet ve hareket konusunda kullanılması. Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Ensititüsü, Ankara.
  • Ackerberg, I. & Prapasawudi, P. (2009). An Analysis of Volunteer Tourism Using the Repertory Grid Technique. Master of Science in Tourism and Hospitality Management, Unıversty of Gothenburg, Gothenburg.
  • Akkaya, E. (2009). Matematik öğretmen adaylarının türev kavramına ilişkin teknolojik pedagojik alan bilgilerinin öğrenci zorlukları bağlamında incelenmesi. Yükseklisans Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Aksoy, Y. (2007). Türev kavramının öğretiminde bilgisayar cebiri sistemlerinin etkisi. Doktora tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Alban-Metcalf, R.J. (1997). Repertory Grid Technique. J.P.Keeves (ed.) Educational Research, Methodology and Measurement: an International Handbook (second edition). Oxford: Elsevier Science Ltd.,s. 315-18.
  • Aztekin, S. (2012). Repertuar Çizelge Tekniği ile Matematikteki Limit Kavramı ile İlgili Anlayışların Belirlenmesi, International Online Journal of Educational Sciences, 2012, 4 (3), 659-671.
  • Bezuindenhout; J. (1998). First-year university students’ understanding of rate change. International Journal of Mathematics Education in Science and Technology. Vol. 29, No.3, 389-399.
  • Biber, A., & Argün, Z. (2012). Matematik öğretmen adaylarında iki değişkenli fonksiyonların limiti kavramının yapılandırılmasının incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 56-66.
  • Bingölbali, E. (2008). Türev kavramına ilişkin öğrenme zorlukları ve kavramsalanlama için öneriler. M. F. Özmantar, E. Bingölbali, ve H. Akkoc (Der.), Matematiksel kavram yanılgıları ve çözüm önerileri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Björklund, L. (2008). The Repertory Grid Technique: Making Tacit Knowledge Explicit: Assessing Creative Work and Problem Solving Skillls, In Researching Technology Education: Methods and Techniques, ed Howard Middleton,46-69.
  • Bryman, A. & Bell, E. (2011). Business Research Methods (4th Edition). Oxford: Oxford University Press.
  • Cohen, L., Lawrence M. & Keith M. (2000). Research Methods in Educations (5th Edition). Londonand New York: Routledge, Falmor. Taylor & Francis Group.
  • Desfitri, R. (2016). In-service teachers’ understanding on the concept of limits and derivatives and the way they deliver the concepts to their high school students. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 693, No. 1, p. 012016). IOP Publishing.
  • Faccio E., Castiglioni M. & Bell R. C. (2012). Extracting information from repertory grid data: new perspectives on clinical and assessment practice. TPM 19, 177–19.
  • Fetherstonaugh. T. & Treagust, D.F. (1992) Students’ understanding of light and its properties: Teaching to engender conceptual change. Science Education, 76(6), 653-72.
  • Heid, K.M. (1988). Reseq uencing skills and concepts in applied calculus using the computer as a tool, Journal for Research in Mathematics Education, 19(1), 3-25.
  • Jones, S. R. & Watson, K. L. (2017). Recommendations for a “target understanding” of the derivative concept for first-semester calculus teaching and learning. International Journal of Research in Undergraduate Mathematics Education, 1-29. doi: https://doi.org/10.1007/s40753-017-0057-2.
  • Kaplan, A., Öztürk, M., & Öcal M. F. (2015). Relieving of misconceptions of derivative concept with derive. International Journal of Research in Education and Science, 1(1), 64-74.
  • Maitland, H.A. & Viney, L.L. (2008). Disclosing childhood sexual assault in close relationships: Themeanings and emotions women associate with their experiences and their lives now. Personal Construct Theory & Practic, 5, 149-64.
  • Tall, D. (1992). Current difficulties in the teaching of mathematical analysis at university: an essay review of Victor Bryant yet another introduction to analysis. Zentralblatt für Didaktik der Mathematik, 92(2), 37-42.
  • Tall, D. (1993). Students' difficulties in calculus. Paper presented at the Proceedings of Working Group 3, ICME-7, (pp. 13-28). Quebec, Canada.
  • Tanhan, F. (2013). Repertory Grid Görüşme Tekniğine Dayalı Olarak Okul Psikolojik Danışmanlarının Niteliklerinin İncelenmesi, Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 5 (40), 186-197.
  • Ubuz, B., (2001). First year engineering students’ learning of point of tangency, numerical calculation of gradients, and the approximate value of a function at a point through computers. Journal of Computers in Mathematics and Science Teaching, 20 (1), 113-137.
  • Viveros, K. & Sacristan, C. (2002). College students’ conceptual links between the continuity and the differentiability of a function. Proceeding of the North American chapter of the international group for the psychology of mathematics education (24th Athens, Georgia, October 26-29) Volume 1-4 Pages 350-360.
  • Weber, E., Tallman, M., Byerley, C., & Thompson, P. W. (2012). Introducing derivative via the calculus triangle. Mathematics Teacher, 104(4), 274-278.
  • Williams, S.R. (2001). Predications of the Limit Concept: An Application of Repertory Grids. Journal for Research in MathematicsEducation, 32, 341.
  • Winer, L.R. & Jesus, V.-A. (1995). The potential of Repertory Grid Technique in the Assement of Conceptual Change in Physichs. Montreal Univ. (Quebec).
  • Yorke, D. M. (1978). Repertory grids in educational research: somemethodologicalconsiderations. British Educational Research Journal,Vol.4 (2), 63-74.
  • Zandieh, M. (2000). A Theoretical and Framework for Analyzing Student Understanding of The Concept of Derivative. (S. 128-153), (Ed: E. Dubinsky, A. Schoenfeld, J. Kaput), Research in College Mathematics Education, IV. Providence, RI: American Mathematical Society.
There are 29 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Research Article
Authors

Mahiye Yapıcıoğlu Ulaş 0000-0001-5460-4609

Abdullah Biber 0000-0001-7635-3951

Publication Date December 31, 2020
Submission Date April 11, 2020
Acceptance Date June 22, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 15 Issue: 30

Cite

APA Yapıcıoğlu Ulaş, M., & Biber, A. (2020). Matematik ve Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Türev Konusundaki Kavram Yapıları. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(30), 435-457. https://doi.org/10.35675/befdergi.718448