Bu araştırmanın amacı ortaokul öğrencilerinin sorgulama becerilerinin sınıf seviyesine ve cinsiyet değişkenine göre incelenmesidir. Araştırmada nicel araştırma yaklaşımlarından tarama deseni kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemi 5.sınıftan 89 (40 kız, 49 erkek), 6.sınıftan 87 (42 kız, 45 erkek), 7.sınıftan 53 (26 kız, 27 erkek) ve 8.sınıftan 69 (34 kız, 35 erkek) olmak üzere toplamda 298 ortaokul öğrencisinden oluşmaktadır. Veriler Aldan Karademir ve Saracaloğlu’nun (2013) geliştirdiği Sorgulama Becerileri Ölçeği (SBÖ) ile toplanmıştır. SBÖ “bilgi edinme”, “bilgiyi kontrol etme” ve “özgüven” olmak üzere üç alt faktörden oluşmaktadır. Ölçeğin bu araştırma için güvenirlik katsayısı α=,80 olarak belirlenmiştir. Verilerin analizi için bağımsız örneklem t testi, tek yönlü ANOVA, Mann Whitney U testi ve Kruskall Wallis testi uygulanmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre, sorgulama becerilerinde sınıf değişkeni bakımından 5.ve 6.sınıflarla 7.ve 8. Sınıflar arasında 5. ve 6. sınıflar lehine anlamlı farklılık belirlenmiş (p<,05), sınıf seviyesi arttıkça sorgulama becerilerinin azaldığı görülmüştür. Cinsiyet bakımından sınıf bazında ve genel olarak anlamlı bir farklılık görülmemiştir (p>,05).
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2020 |
Submission Date | May 20, 2020 |
Acceptance Date | June 22, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 15 Issue: 30 |