Halk kütüphaneleri, hizmet sunduğu kullanıcı kitlesi en geniş kütüphane türüdür. Bebeklikten başlayarak, tüm yaş gruplarına hizmet sunan halk kütüphanelerinin ülkemizdeki durumu sorgulandığında diğer yaş gruplarına göre bebeklere yönelik hizmet çeşitliliğinin fazla olmadığı görülmektedir. Yurt dışı literatürde “baby friendly- bebek dostu” olarak adlandırılan bu kütüphane türü ülkemizde henüz yeni gelişmekle beraber hızlı bir şekilde yayılmaktadır. Kültür ve Turizm Bakanlığı bu konunun önemini dikkate alarak Karabük Zübeyde Hanım İl Halk Kütüphanesi ve Şarköy İlçe Halk Kütüphanesinde ilk olarak bebek bölümlerini hizmete sunmuştur. Çalışma kapsamında ülkemizde bebekler için ayrı bölümleri olduğu saptanan iki halk kütüphanesinin ilişkili bölümleri kütüphanelerin beş temel unsuru (bütçe, mekân, kullanıcı, personel, derme) bağlamında incelenmiştir. Halk kütüphanesi kapsamı dışında müstakil bir binada ve halk kütüphanesinden bağımsız olarak hizmet sunan bebek kütüphanesi örneklem dışında kaldığından araştırma kapsamına alınmamıştır. Çalışmada nitel araştırma yapılmıştır. Durum çalışması uygulanması aşamasında, veri toplama tekniği olarak ise yapılandırılmış görüşme ve doküman incelemesi teknikleri uygulanmıştır. Verilerin değerlendirilmesi aşamasında ise betimsel analiz tekniğinden yararlanılmıştır. Gerçekleştirilen değerlendirmeye göre her iki kütüphanenin de eksikleri olmasına karşın işbirliği ve paylaşımlarla geliştirilebilecek olan bu hizmeti ülkemizde ilk olarak sunmuş olmaları önem arz etmektedir. Ayrıca, bebek bölümlerinin kütüphane kullanıcıları tarafından yoğun bir şekilde kullanıldığı ve yaygınlaştırılması gerektiği şeklinde olumlu dönütler alındığı bilgisi elde edilmiştir.
When the status of public libraries serving all age groups in Turkey is questioned, it is seen that there is not much variety of service for babies compared to other age groups. Taking into account the importance of this issue, the Ministry of Culture and Tourism has carried out studies to provide services for babies in libraries. Within the scope of this study, the relevant sections of two public libraries in Turkey, which were found to have separate sections for babies, were examined in the context of the five basic elements of libraries (budget, location, user, staff, collection). Since libraries for infants, which serve in a detached building outside the public library and independent from it, were excluded from the sample, they were not included in the research. Qualitative research was conducted in the study. During the case study implementation, structured interview and document review techniques were used as the data collection technique. At the stage of data evaluation, descriptive analysis technique was used. The result of the study showed that the sections for infants were used extensively by users of the library and positive feedback was received from the users.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | July 8, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Issue: 13 |