Research Article
BibTex RIS Cite

Using Drawings to Determine Library Perceptions of Primary School Students: Bilkent Erzurum Primary School Example

Year 2021, Issue: 15, 73 - 94, 25.06.2021
https://doi.org/10.26650/bba.2021.15.04

Abstract

The library, with its printed and electronic resources and information services, is an institution that contributes to the information and learning of individuals of all ages. The habits of reading and using the library are acquired in childhood and continued in later life. The aim of this study is to reveal the attitudes and perceptions of primary school students toward the library through the pictures they draw and their expressions and comments. The data were collected through the purposeful sampling method by observing drawing and writing from 57 students aged 6–10 who were in the pre-schematic and schematic stage, at Bilkent Erzurum Primary School in Erzurum, Turkey. The children’s pictures and explanations were analyzed and interpreted. Phenomenology and qualitative art-based research designs were used in the research. We observed that the students included most objects and themes about the library in their drawings and written expressions and that they had positive perceptions, thoughts, and experiences toward the library.

References

  • Aykaç, N. (2012). İlköğretim öğrencilerinin resimlerinde öğretmen ve öğrenme süreci algısı. Eğitim ve Bilim, 164(37), 299-315.
  • Cevizbaş, S. (2003). Türkiye’de özel okul kütüphanelerinin sorunları: özel okul kütüphanelerine yönelik anket. Türk Kütüphaneciliği, 17(4), 386-396.
  • Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches (2. bs.). Thousand Oaks, London ve New Delhi: SAGE Publications.
  • Creswell, J. W. (2014). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (4. bs.). Thousand Oaks ve London: SAGE Publications.
  • Erişti, S. D. (2015). Art-based educational research to generate a practice based approach. Anadolu Journal of Educational Sciences International, Art Education Special Issue, 383-401.
  • Erişti, S. D. ve Belet Ş. D. (2010). İlköğretim öğrencilerinin yazılı anlatım ve resimlerinde kültür algıları. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 33(9), 245-264.
  • Ersoy, A. ve Türkkan, B. (2009). Perceptions about internet in elementary school children’s drawings. Elementary Education Online, 8(1), 57-73.
  • Okyay, L. ve Fazlıoğlu Y., (2009). 6 yaş grubu çocukların aile resimlerinin incelenmesi. Uluslararası 5. Balkan Eğitim ve Bilim Kongresi Tam Metin Kitabı, 2(2), 672-675.
  • Önal, İ. ve Alaca, E. (2015). Okul kütüphanesi kullanımında öğretmenlerin rolü ve sorumlulukları. Bilgi Dünyası, 16(1), 105-126.
  • Padgett, D. K. (2008). Qualitative methods in social work research (2. bs.). Los Angeles: SAGE.
  • Salome, R. A. ve Moore, B. A (2021). Five stages of development in children’s Art. Retrieved from http://my.ilstu.edu/~eostewa/ART309/Five_Stages.htm#:~:text=The%20pre%2Dschematic%20stage%20refers,to%207%20years%20of%20age
  • Yılmaz, B. (2002). Ankara’da ilköğretim öğretmenlerinin okuma ve halk kütüphanesi kullanma alışkanlıkları üzerine bir araştırma. Türk Kütüphaneciliği, 16(4), 441-460.
  • Yılmaz, E. (2015). Eğitimde okul kütüphaneleri: Türkiye’de durum. Milli Eğitim Dergisi, 208, 259-286.

İlkokul Öğrencilerinin Kütüphane Algılarını Belirlemek İçin Çizimlerden Yararlanma: Bilkent Erzurum İlköğretim Okulu Örneği*

Year 2021, Issue: 15, 73 - 94, 25.06.2021
https://doi.org/10.26650/bba.2021.15.04

Abstract

Kütüphane, sahip olduğu basılı ve elektronik bilgi kaynakları ve sunduğu bilgi hizmetleri ile her yaştan bireylerin bilgilenmesine ve öğrenmesine katkı sağlayan kurumdur. Kütüphane kullanma ve okuma alışkanlığı, çocuk yaşlarda kazanılan ve sonraki yaşamda sürdürülen bir davranıştır. Bu çalışmanın amacı, ilkokul düzeyindeki öğrencilerin kütüphaneye karşı tutumlarını ve algılarını çizdikleri resimler ve bunlara yönelik ifadeleri ve yorumlarıyla ortaya koymaktır. Veriler, amaçlı örnekleme yöntemi kullanılarak, Erzurum ilindeki Bilkent Erzurum İlkokulu’nda öğrenim görmekte olan şema öncesi aşama ve şematik aşama döneminde olan 6-10 yaş arasındaki 57 öğrenciden çizme ve yazma tekniği ile elde edilmiştir. Çocukların çizdikleri resimler ve resimlere ilişkin açıklamaları incelenerek yorumlanmıştır. Araştırmada nitel araştırma desenlerinden olgubilim ve sanat temelli araştırma desenleri kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğrencilerin çizdikleri resimlerinde ve yazılı anlatımlarında kütüphaneye dair çoğu obje ve temaya yer verdikleri ve kütüphaneye karşı olumlu bir algılarının, düşüncelerinin ve deneyimlerinin olduğu saptanmıştır.

References

  • Aykaç, N. (2012). İlköğretim öğrencilerinin resimlerinde öğretmen ve öğrenme süreci algısı. Eğitim ve Bilim, 164(37), 299-315.
  • Cevizbaş, S. (2003). Türkiye’de özel okul kütüphanelerinin sorunları: özel okul kütüphanelerine yönelik anket. Türk Kütüphaneciliği, 17(4), 386-396.
  • Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches (2. bs.). Thousand Oaks, London ve New Delhi: SAGE Publications.
  • Creswell, J. W. (2014). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (4. bs.). Thousand Oaks ve London: SAGE Publications.
  • Erişti, S. D. (2015). Art-based educational research to generate a practice based approach. Anadolu Journal of Educational Sciences International, Art Education Special Issue, 383-401.
  • Erişti, S. D. ve Belet Ş. D. (2010). İlköğretim öğrencilerinin yazılı anlatım ve resimlerinde kültür algıları. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 33(9), 245-264.
  • Ersoy, A. ve Türkkan, B. (2009). Perceptions about internet in elementary school children’s drawings. Elementary Education Online, 8(1), 57-73.
  • Okyay, L. ve Fazlıoğlu Y., (2009). 6 yaş grubu çocukların aile resimlerinin incelenmesi. Uluslararası 5. Balkan Eğitim ve Bilim Kongresi Tam Metin Kitabı, 2(2), 672-675.
  • Önal, İ. ve Alaca, E. (2015). Okul kütüphanesi kullanımında öğretmenlerin rolü ve sorumlulukları. Bilgi Dünyası, 16(1), 105-126.
  • Padgett, D. K. (2008). Qualitative methods in social work research (2. bs.). Los Angeles: SAGE.
  • Salome, R. A. ve Moore, B. A (2021). Five stages of development in children’s Art. Retrieved from http://my.ilstu.edu/~eostewa/ART309/Five_Stages.htm#:~:text=The%20pre%2Dschematic%20stage%20refers,to%207%20years%20of%20age
  • Yılmaz, B. (2002). Ankara’da ilköğretim öğretmenlerinin okuma ve halk kütüphanesi kullanma alışkanlıkları üzerine bir araştırma. Türk Kütüphaneciliği, 16(4), 441-460.
  • Yılmaz, E. (2015). Eğitimde okul kütüphaneleri: Türkiye’de durum. Milli Eğitim Dergisi, 208, 259-286.
There are 13 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Articles
Authors

Şeyda Çelebi This is me 0000-0002-2614-1376

Malik Yılmaz 0000-0002-3217-9776

Publication Date June 25, 2021
Published in Issue Year 2021 Issue: 15

Cite

APA Çelebi, Ş., & Yılmaz, M. (2021). İlkokul Öğrencilerinin Kütüphane Algılarını Belirlemek İçin Çizimlerden Yararlanma: Bilkent Erzurum İlköğretim Okulu Örneği*. Bilgi Ve Belge Araştırmaları(15), 73-94. https://doi.org/10.26650/bba.2021.15.04
AMA Çelebi Ş, Yılmaz M. İlkokul Öğrencilerinin Kütüphane Algılarını Belirlemek İçin Çizimlerden Yararlanma: Bilkent Erzurum İlköğretim Okulu Örneği*. Bilgi Ve Belge Araştırmaları. June 2021;(15):73-94. doi:10.26650/bba.2021.15.04
Chicago Çelebi, Şeyda, and Malik Yılmaz. “İlkokul Öğrencilerinin Kütüphane Algılarını Belirlemek İçin Çizimlerden Yararlanma: Bilkent Erzurum İlköğretim Okulu Örneği*”. Bilgi Ve Belge Araştırmaları, no. 15 (June 2021): 73-94. https://doi.org/10.26650/bba.2021.15.04.
EndNote Çelebi Ş, Yılmaz M (June 1, 2021) İlkokul Öğrencilerinin Kütüphane Algılarını Belirlemek İçin Çizimlerden Yararlanma: Bilkent Erzurum İlköğretim Okulu Örneği*. Bilgi Ve Belge Araştırmaları 15 73–94.
IEEE Ş. Çelebi and M. Yılmaz, “İlkokul Öğrencilerinin Kütüphane Algılarını Belirlemek İçin Çizimlerden Yararlanma: Bilkent Erzurum İlköğretim Okulu Örneği*”, Bilgi Ve Belge Araştırmaları, no. 15, pp. 73–94, June 2021, doi: 10.26650/bba.2021.15.04.
ISNAD Çelebi, Şeyda - Yılmaz, Malik. “İlkokul Öğrencilerinin Kütüphane Algılarını Belirlemek İçin Çizimlerden Yararlanma: Bilkent Erzurum İlköğretim Okulu Örneği*”. Bilgi Ve Belge Araştırmaları 15 (June 2021), 73-94. https://doi.org/10.26650/bba.2021.15.04.
JAMA Çelebi Ş, Yılmaz M. İlkokul Öğrencilerinin Kütüphane Algılarını Belirlemek İçin Çizimlerden Yararlanma: Bilkent Erzurum İlköğretim Okulu Örneği*. Bilgi Ve Belge Araştırmaları. 2021;:73–94.
MLA Çelebi, Şeyda and Malik Yılmaz. “İlkokul Öğrencilerinin Kütüphane Algılarını Belirlemek İçin Çizimlerden Yararlanma: Bilkent Erzurum İlköğretim Okulu Örneği*”. Bilgi Ve Belge Araştırmaları, no. 15, 2021, pp. 73-94, doi:10.26650/bba.2021.15.04.
Vancouver Çelebi Ş, Yılmaz M. İlkokul Öğrencilerinin Kütüphane Algılarını Belirlemek İçin Çizimlerden Yararlanma: Bilkent Erzurum İlköğretim Okulu Örneği*. Bilgi Ve Belge Araştırmaları. 2021(15):73-94.