Türkiye Cumhuriyeti Devleti’nin kuruluşundan sonra
gerçekleşen önemli inkılâplardan birisi de harf inkılâbıdır. 1 Kasım 1928 tarihinde yapılan harf
inkılâbının ardından 1 Ocak 1929’da okuma yazmayı yaygınlaştırmak amacıyla bir
halk eğitimi kurumu olan Millet Mektepleri kurulmuştur. Millet Mektepleri
aracılığıyla halkın yeni harfleri hızla öğrenmesi sağlanmıştır. Bunun dışında
Millet Mektepleri günlük hayat ile ilgili ve vatandaşlık bilgilerinin
öğretilmesinde de etkili olmuştur. Millet Mektepleri bütün illerde, ilçelerde
ve köylerde A ve B dershaneleri şeklinde teşkilatlanmıştır. Millet Mektepleri A
dershanelerinde ne eski ne de yeni harfleri bilmeyenler alfabe, kıraat, yazı ve
imla derslerini görmüştür. B dershanelerinde ise A dershanelerinden mezun
olanlar başta hesap, sağlık ve yurt bilgisi gibi vatandaşlık dersleri yanında
kıraat ve tahrir dersleri de almıştır. Böylece Cumhuriyetin halka doğru
hareketinin bir örneği olan Millet Mektepleri halkı aydınlatarak tebaadan
vatandaşlığa geçişte önemli bir rol üstlenmiştir.
Bu çalışmamızda yurt genelindeki okuma yazma
seferberliğinin Sinop’a yansıması ve Millet Mekteplerinin buradaki
teşkilatlanması ele alınmaya çalışılmıştır. Çalışmamızda 1928-1935 yılları
arasında Sinop'taki Millet Mektebi dershanesi, öğretmeni ve öğrencilerinin
durumu cinsiyetleri açısından ele alınmıştır. Ayrıca Millet Mekteplerinde
eğitim gören öğrencilerin başarı ve başarısızlık durumu da A ve B dershaneleri çerçevesinde
ortaya konulmuştur. Bu istatistikî verilerle elde edilen sonuçla Sinop'ta
kurulan Millet Mekteplerinin yurt geneliyle karşılaştırması yapılarak
faaliyetlerinin başarısı değerlendirilmiştir. Çalışmamızda başta Başbakanlık
Cumhuriyet Arşivi (BCA) olmak üzere Başvekâlet İstatistik Umum Müdürlüğü
tarafından yayımlanan istatistikler ve konuyla ilgili diğer yayınlardan da
faydalanılmıştır.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2020 |
Submission Date | September 2, 2019 |
Acceptance Date | December 5, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 |