Bağımsızlık savaşının kazanılmasının ardından Türkiye Cumhuriyeti devletinin kurulmuş, hem Türk milletinin çağdaş ve modern toplumlar arasındaki yerini alması hem de halkta ulusal bir bilinç oluşturmak için Mustafa Kemal Atatürk önderliğinde siyasi, sosyal, kültürel, ekonomik alanlarda pek çok reform yapılmıştır. Reformların halka benimsetilmesinde, eğitime önemli işlevler yüklenmiştir. Bu bağlamda, Osmanlı’dan devralınan okullar modernize edilmiş, eğitim programları yenilenmiştir. Bununla da kalınmamış, 1932 yılında, Samsun’un da içinde bulunduğu 14 ilde, yaygın eğitim kurumu olarak nitelendirebileceğimiz Halkevleri inşa edilmiştir. Halk evlerinin inşa edilmesinde, elbette dönemin kimi siyasi, ekonomik, toplumsal ve kültürel gelişmelerinin rolü yadsınamaz. Bunu, Halkevlerinin üstlendiği, kültürel, sanatsal, ekonomik, eğitsel vb. işlevlerde açıkça görmek olasıdır. Ancak özde Halkevlerinin Cumhuriyetin çağdaş ve laik bir toplum yaratma politikalarının bir ürünü olduğunu kaydetmek gerekir. Halkevlerinin kurulduğu 1932 yılından kapatıldığı 1951 yılına kadar, Türk toplumunun pek çok ihtiyacı yanında, yeniliklerin halka taşınmasında da etkili olduğu açıktır. Zira Halkevleri vasıtasıyla toplumda Atatürk ilke ve inkılaplarının sağlam bir temele oturtulması, milli kültürün inşası, Türk aydını ile halk arasında köprü kurulması ile ortak kaygıları ve ülküleri olan üretici bir toplum yaratılması hedeflenmiştir. Halkevlerinin kurulması ile birlikte kültür ve eğitim alanında önemli atılımlar yapılmış ve Halkevleri tarafından, halkı her konuda eğitmek ve bilgilendirmek için birçok dergi ve kitap yayınlanmıştır. Yakın tarihimizde önemli bir yere sahip olan Halkevleri, yerli ve yabancı pek çok araştırıcının ilgisini çekmiştir. Lilo Linke de Türkiye’yi ziyareti sırasında Halkevleriyle ilgilenmiş, bu konuda kayda değer bilgiler aktarmıştır. İşte bu çalışma, Lilo Linke’nin 1935 yılında Samsun ziyareti sırasında Samsun Halkevine dair gözlem ve incelemelerine dayanmaktadır. Çalışmanı amacı, onun gezi notlarından yola çıkarak, Samsun Halkevi ve faaliyetlerini ele almak, değerlendirmek ve Halkevleri bağlamında Samsun tarihine ışık tutmaktır.
After the victory of the Independence war Turkish Republic was founded, a great number of reforms were made in political, social, cultural and economic fields under the leadership of Mustafa Kemal Atatürk in order to both the Turkish nation’s taking their place among the modern societies and also creating a national consciousness of the people. İmportant function was given to educatipn so as to have people adopt the reforms. In this regard, the schools having been inherited form the Ottoman were modernized and educational programs were renewed. In addition, in 1932 the Poeple’s Houses, which could be described aswidespread institutions, were consrtucted in 14 provinces among which there is Samsun. Naturally, in the construction of the People’s Houses, the role of some political, economic, social and cultural developments of the period can not be ignored. It is possible to see it in the cultural, artistic, economic and educational functions that Poeple’s Houses have. However, it should be noted that People’s Houses actually is the product of the politics of creating a modern and secular society. From the establisment date of 1932 to the closing of 1951, in addition to many needs of the Turkish society it is obvious it was very effective to transfer the reforms to poeple. Through the People’s Houses it was intended to base Atatürk’s principles and reforms on a strong ground, to establish national culture, to establish a bridge between Turkish intellectuals and people and to create a productive society having common concerns and ideals. With the establishment of the People’s Houses some important developments in the field of culture and education were made and several journals and books were published in order to inform and educate people on every subject. People’s Houses having an important place in our recent history have attracted the attention of many local and foreign researchers. During her visit in Samsun, Lilo Linke was also interested in People’s Houses and narrated significant information related to it. This study is based on Lilo Linke’s observations and researches during her visit in Samsun in 1935. Using her travelogues the purpose of the study is to handle and evaluate Samsun Poeple’s House and its activities and thus shed light on the history of Samsun in the context of People’s Houses.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | July 1, 2022 |
Submission Date | August 2, 2021 |
Acceptance Date | May 20, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 |