İsmet İnönü’nün Cumhurbaşkanı olduğu 11 Kasım 1938’den
Demokrat Parti’nin iktidara geldiği 14 Mayıs 1950’ye kadar olan dönemde
Türkiye’de deniz ulaşımı faaliyetleri ile bu faaliyetlerin ekonomiye olan
yansımaları makalenin konusunu teşkil etmektedir. Çalışma, İnönü Dönemi’nde denizyolları faaliyetleri (1938-1950)
ile sınırlandırılarak tek dönem halinde ele alınmıştır. Denizyolları
faaliyetinin ekonomiye olan etkileri sayısal veriler ışığında
değerlendirilmiştir. Çalışmanın kaynak materyalini, Başkanlık Cumhuriyet Arşivi
Belgeleri, resmi yayınlardan; Türkiye Büyük Millet Meclisi (TBMM) Zabıt
Ceridesi, kanunlar ve tutanak dergileri, Türkiye Cumhuriyeti Resmi Gazetesi,
istatistik yıllıkları, ayın tarihi ve dönemin süreli yayınları arasında bulunan
dergilerin makaleleri oluşturmaktadır. Konu incelenirken, dönemin dünyadaki deniz
ulaşım çalışmaları alanında yaşanan gelişmeler göz önüne getirilerek gerekli
değerlendirilmeler yapılmıştır. Çalışmada elde edilen sonuçlar şudur: İnönü’nün
Cumhurbaşkanı olmasından kısa bir süre 3613 sayılı Kanunun kabul edilmesiyle
deniz nakliyatı ve seyrüsefer emniyeti görevi Ulaştırma Bakanlığı uhdesine
verilmiştir. Akabinde 7 Haziran 1939’da çıkarılan 3633 sayılı Kanunla da
Denizbank feshedilerek Devlet Denizyolları İşletme Genel Müdürlüğü ve Devlet
Limanları İşletme Genel Müdürlüğü adı altında iki idare teşkil edilerek
denizyollarında yeni bir yapılanmaya gidilmiştir. Bunlara ilave olarak yapılan
kanunî düzenlemelerle denizyolları alanında meydana gelen yasal boşluk giderilmeye
çalışılmış, II. Dünya Savaşı sonucunda deniz filosunu güçlendirmeye yönelik Avrupa
ve ABD’den gemi satın alımı yoluna ağırlık verilmiştir. Bu suretle Devlet Denizyolları
ve armatörlere ait gemilerin sayı ve tonajlarının artırılmasının yanı sıra iç
ve dış deniz seferleri ile bu seferlerden elde edilen gelirler de artırılarak
milli ekonomiye önemli katkılar sağlanmıştır.
This study addressed the Inonu-Era (1938-1950) Turkish
maritime transport activities and analyzed their repercussions on national
economy between the 11th of November when Ismet Inonu was the president and the 14th of May 1950 when the Democratic Party came to power,
in the light of numerical data. Data
were collected from Presidency Republican Archive Documents, official
publications, Memorandum Diary of the Grand National Assembly of Turkey, laws
and minute books, Official Gazette of the Republic of Turkey, annual statistics
and articles in periodicals of the era. The study also assessed global
developments in the maritime sector. The results are as follows: Shortly after the election of Inonu as
president, the Ministry of Transport was tasked with the maritime transport and
navigation safety with the adoption of Law No. 3613. Denizbank was dissolved
and two administrations were established under the name of the General
Directorate of State Maritime Administration and the General Directorate of
State Ports Operation with the Law No. 3633 issued on June 7, 1939. In addition, legal regulations were
introduced to fill the legal gap in maritime law. After World War II, ship orders were placed
in European countries and the United States in order to strengthen the fleet.
This decision resulted in an increase in the number and tonnages of ships of
the State Naval and ship-owners and, thus, an increase in the number of inward
and outward voyages. These maritime developments contributed to the national
economy.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | July 1, 2019 |
Submission Date | April 3, 2019 |
Acceptance Date | May 15, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 2 Issue: 18 |