Behavioral economics, unlike traditional economics, gives importance to human emotions at the point of decision-making. In other words, many economic theories assume that people behave rationally. However, empirical studies show that people do not act rationally. Behavioral economics acts by considering more than one factor while examining people's decisions with a multifaceted perspective. These factors are called cognitive biases. Herd behavior or herd psychology, which has many synonyms in the literature and is one of the cognitive biases, constitutes the starting point of the study. In short, it can be expressed as imitating individuals in another group. This imitation manifests itself in investment decisions in finance literature and in consumer purchasing behaviors in marketing literature. The aim of the research is to determine the level of interest of the synonyms "Herding Behaviour" and "Bandwagon Effect". In accordance with the purpose of the research, the Google Trends dataset, which is the statistical service tool provided by Google for content, was used to examine the level of interest. Within the scope of the purpose, the relevant notions were analyzed in the sub-categories of “Finance” and “Advertising and Marketing” and the 2020-2021 periods in the USA were comparatively analyzed. Within the scope of the findings, it was deduced that herd behavior or herd psychology (Herding Behaviour and Bandwagon Effect), which means the same thing in Turkish, take on the quality of a “cult” concept in different fields.
Davranışsal ekonomi geleneksel ekonomiden farklı olarak karar verme noktasında insanın duygularına önem vermektedir. Diğer bir anlatımla, birçok ekonomik teoride insanların rasyonel davrandığı varsayımı vardır. Ancak yapılan ampirik çalışmalar insanların rasyonel davranmadığını göstermektedir. Davranışsal ekonomi çok yönlü bir bakış açısı ile insanların kararlarını incelerken birden fazla unsuru göz önünde bulundurarak hareket etmektedir. Bu unsurlar ise bilişsel önyargılar olarak adlandırılmaktadır. Yazında eş anlamlısı fazla olan ve bilişsel önyargılardan biri olan sürü davranışı ya da sürü psikolojisi çalışmanın çıkış noktasını oluşturmaktadır. Kısaca, başka gruptaki bireyleri taklit etmek, şeklinde ifade edilebilir. Bu taklit finans yazınında yatırım kararlarında, pazarlama yazınında ise tüketici satın alma davranışlarında kendini göstermektedir. Araştırmanın amacı, eş anlamlı olan “Herding Behaviour” ve “Bandwagon Effect” kavramlarının ilgi düzeylerinin belirlenmesidir. Araştırmanın amacına uygun olarak ilgi düzeyi incelenmesinde, Google’ın içerikler için sağladığı istatistiksel servis aracı olan Google Trends veri setinden yararlanılmıştır. Amaç kapsamında ilgili kavramlar, “Finans” ve “Reklamcılık ve Pazarlama” alt kategorilerinde ve ABD’de 2020-2021 dönemleri karşılaştırmalı bir şekilde analiz edilmiştir. Elde edilen bulgular kapsamında ise Türkçe karşılığı aynı anlama gelen sürü davranışı veya sürü psikolojisi (Herding Behaviour ve Bandwagon Effect) farklı alanlarda “kült” kavram niteliğine büründüğü çıkarımı yapılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | November 9, 2022 |
Acceptance Date | September 28, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 5 Issue: 3 |
The texts to be sent to our journal should be prepared according to the template file linked below. You can also download the template file and make corrections on it. Articles that are not prepared in accordance with the template file are returned to the author by the editor.
Download the Template...